Hoj till uppkörning : detta funkade för mig

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Ja idag fick jag äntligen MC kortet (A), så j!kla skönt :banana

Tänkte bara visa vad jag körde med för hoj, då jag upplevede körskolans hoj som lite stor/tung/otymplig (en BMW F800 tror jag modellen heter), och vet att ibland så har andra haft liknande problem/funderingar.

Jag är en tjej, 170cm och varken väldig stark eller väldig svag, och detta passade mig perfekt :

honda_mc_kort.jpg

En Honda Revere 650 från 1990. Visst, ingen ABS, bara en bromskiva fram, lite sliten, lite svag (men godkänd än så länge med sina 44 kw), lite hackigt när man släpper ut kopplingen helt, men jag har svårt att komma på en smidigare hoj, både för låg- och högfartsbanor - du släpper inte ut tillräckligt med koppling för att den ska hacka på lågfarten. Även i trafiken är den suverän. Jag når ner till marken utan problem, inte heller något problem att nå till styret i alla lägen. Har tränat både på hemmaplan och kunnat köra med den på lektioner (stort tack till Bengt @ Kramfors Trafikskola :tummenupp). Körde hem den nu (11 mil) efter provet, lite blåsigt på 90+ men vem bryr sig, kanonväder och nytt behörighet, frågan är bara vart man ska fara senare ikväll ;)

Det är väl inte så noga vart du ska, bara du får gasa av dig lite. Ut och lukta på naturen! :)

Det är inte målet som är viktigt, utan vägen dit när man kör hoj. :fakta

GRATTIS ! :tummenupp
Och med tanke på var du bor så ligger väl alla platser inom 80 mil TR inom räckhåll för en kvällstur. :tummenupp

Last edited:
Under övergångsreglerna funkar även Suzuki VX. Borde också vara ganska smidig tycker jag utan att ha provkört. Men den verkar låg.

Bara att gratulera och hälsa välkommen till den bästa av världar.
Kör försiktigt så det varar läääänge!

Får gratulera till nytaget kort. :yoparty

Kan rekommendera att du börjar nästa säsong med en kurs på bana. Förslagsvis med SMC som arrangör.

Last edited:
Tack så mycket hörrni :D :):krama

Körde 15 mil igår och 15 till idag :banana:hihi :hojsmilie

Jag har faktiskt varit på en Knixkurs (ifjol,) kanske blir en till nästa år :) :hojsmilie

Hondan är kung, förutom när den hoppar ur växel ;) (säkert förarfel ...)

Suzuki VX lät intressant, säkert också ett bra alternativ, och ja det är bra att övergångsregeln finns, så behöver man "bara" ha minst 40kw till 2018 :tummenupp

Stort GRATTIS till körkortet! :D

Knix kurser är riktigt roligt och man lär sig mycket om sin hoj man kör med :)

Ingen regel utan undantag, man kan ju faktiskt vara på väg till en bankörning också :fakta

Till polymoog, grattis till kortet :tummenupp

Jaaa, och att köra hoj ner till Nürburgring är väl det absolut främsta exemplet på det. Då är fanimig inte vägen dit viktig. Vägen hem är ännu värre. :zpy

Tack så mycket hörrni :D :):krama

Körde 15 mil igår och 15 till idag :banana:hihi :hojsmilie

Jag har faktiskt varit på en Knixkurs (ifjol,) kanske blir en till nästa år :) :hojsmilie

Hondan är kung, förutom när den hoppar ur växel ;) (säkert förarfel ...)

Suzuki VX lät intressant, säkert också ett bra alternativ, och ja det är bra att övergångsregeln finns, så behöver man "bara" ha minst 40kw till 2018 :tummenupp

Bara en? Nej! Kör flera knix, tills svängarna börjar kännas sådär mysiga att rakorna blir irriterande för att de är ivägen för svängarna. :hihi
Testa lite storbana med. Som knix men större. :näsblod

Är detta popcorn som SJP's smilie äter eller :va ;)

Knixen tyckte jag var kul förutom den som ledde den, de sa som inget, jag kände mig dum som ens ställde frågor, de tittar på en som om man vore en utomjording, så det är litegrann därför jag inte for på någon kurs i år. Plus att 4st klotade !! :3freak 2st på banan, 2st på "manoervebanan". Man jag tyckte kurvorna var sk!troliga, vägen hem blev lite ju lite roligare :) Skulle vilja testa "rikgtig" bana någon gång (Knixen var på en go-kart bana), men skäms för okunskap och ikke-sporthoj ;) ;)
icon_doh.gif
- fast jag har blivit småkär i denna :

https://www.northbike.se/?controller=searchMc&carId=uvba87vg

En jobbarkompis funderar på att sälja sin Kawa Ninja 900 också men känner att den blir för stor kubik/dyr försäkring om än det skulle bli bra pris på den.

Haha ja vägen till NUrburgringen måste kännas dryg efter ett tag, när man börjar drömma om målet :hihi:hihi Vi har bestämt oss för att hoja till Portugal nästa sommar, fint väder och jag gillar att surfa, undrar om de har bandagar för allmänheten på Estorilbanan ;) :hihi

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...