Hoj till tanten !

Har funderat länge på dessa hemabyggen. Hur blir egentligen vägegenskaperna när man kastar ihop en hoj av 10olika bågar. Kan juh inte bli något vidare då en hoj som är serietillverkad är testad och framtagen av ingenjörer.

Jag menar man kan juh inte byga en kasuhonyamahartriunort hoj måste juh bli cp skadad... :va

///Micke
 
Har funderat länge på dessa hemabyggen. Hur blir egentligen vägegenskaperna när man kastar ihop en hoj av 10olika bågar. Kan juh inte bli något vidare då en hoj som är serietillverkad är testad och framtagen av ingenjörer.

Jag menar man kan juh inte byga en kasuhonyamahartriunort hoj måste juh bli cp skadad... :va

///Micke

Har byggt ihop min blackbird av ungefär 10 olika cyklar bla bytt gaffel och sving o jag lovar den går klockrent på vägen:yoparty
Mitt turbo bygge är grunden en blackbirdmotor,firebladeram,cbr1000 2004 framgaffel och en yamaha R6 sving,har iochförsig inte provkört den ännu men är bara grejorna anpassade för grejorna som dom paras med o väl ihoppsatta så ska det funka :)
 
Har byggt ihop min blackbird av ungefär 10 olika cyklar bla bytt gaffel och sving o jag lovar den går klockrent på vägen:yoparty
Mitt turbo bygge är grunden en blackbirdmotor,firebladeram,cbr1000 2004 framgaffel och en yamaha R6 sving,har iochförsig inte provkört den ännu men är bara grejorna anpassade för grejorna som dom paras med o väl ihoppsatta så ska det funka :)


Jo men att det funkar är väl kanske en sak men vad som är optimalt är juh en annan sak. Undrar liksom hur en sån ihopplockad hoj skulle bete sig under hård belastning på en bana. Jag menar egenskaperna när man pressar den. På t.ex el ren R1:a så är juh allt uträknat i minsta detalj för att göra den optimal, visst går det förbättra med dämpare osv men jag tänker på själva chassiet. Hur det beter sig med kanske en ram ifrån som du då en blackbird från mitten av 90-talet ihop med en kort sving ifrån en R6:a låter borde bli skuma vägegenskaper med sånt ihopplock... :)


///Micke
 
2fast4u, du menar seriöst att du kommer släppa iväg denna hoj till damen? jag tror du själv kommer sitta på den för det mesta med ett brett :D över ansiktet! (som när jag köpte ett xbox360 till min tjej ungefär ;)

Ska bli spännande att kolla in progressen på bygget, lycka till! :tummenupp
 
Jo men att det funkar är väl kanske en sak men vad som är optimalt är juh en annan sak. Undrar liksom hur en sån ihopplockad hoj skulle bete sig under hård belastning på en bana. Jag menar egenskaperna när man pressar den. På t.ex el ren R1:a så är juh allt uträknat i minsta detalj för att göra den optimal, visst går det förbättra med dämpare osv men jag tänker på själva chassiet. Hur det beter sig med kanske en ram ifrån som du då en blackbird från mitten av 90-talet ihop med en kort sving ifrån en R6:a låter borde bli skuma vägegenskaper med sånt ihopplock... :)


///Micke
Säkert som du säger med en ren banräcer men för gatåka tror jag inte att det har så märkbar skillnad iallafall inte för en normal förare!
O mitt lilla vinterprojekt så är det en Blackbird motor 1999 ihopparad med en honda cbr 900 fireblade ram 1996,honda cbr 1000 rr front 2004,och en yamaha R6 sving från en 00á :tummenupp
Tror den kommer att bli riktigt underhållande,säkerligen inget som är konkurenskraftigt för bankörning,men det är inte riktigt det jag är ute efter heller iallafall inte med 230-250 turbobakhjulshästar:D
Mer den hårresande sparken i arslet o möjligheten o göra en powerwheelie i 200+ kmh:yoparty

2fast4u, du menar seriöst att du kommer släppa iväg denna hoj till damen? jag tror du själv kommer sitta på den för det mesta med ett brett :D över ansiktet! (som när jag köpte ett xbox360 till min tjej ungefär ;)

Ska bli spännande att kolla in progressen på bygget, lycka till! :tummenupp

Tackar:)
Kommer garanterat att låna både en och två gånger,men är lite mer sugen på min andra leksak som ska göras iordning under vintern :D
 
Last edited:
Jo men att det funkar är väl kanske en sak men vad som är optimalt är juh en annan sak. Undrar liksom hur en sån ihopplockad hoj skulle bete sig under hård belastning på en bana. Jag menar egenskaperna när man pressar den. På t.ex el ren R1:a så är juh allt uträknat i minsta detalj för att göra den optimal, visst går det förbättra med dämpare osv men jag tänker på själva chassiet. Hur det beter sig med kanske en ram ifrån som du då en blackbird från mitten av 90-talet ihop med en kort sving ifrån en R6:a låter borde bli skuma vägegenskaper med sånt ihopplock... :)


///Micke

de största som ändras är svingen o gaffeln. är svingen något lika blir de bra. samma med gaffel.. de kan även bli de mest skumma tendenserna. finns iaf uträkningsprogram för gaffel. justerar man bara svingen efter gaffelns höjd är de inga större probs med svingen. men oftast bygger man ju inte för bankörning o pressa den på vägen. min dr800 vart en helt annan hoj just pga gaffeln som inte är exakt lika som orginal. kunde justera upp baken så den gick bra. hade jag velat haft arslet lägre hade den gaffeln inte funkat på min hoj då den slingra sig kraftigt.. nu är den bara mer lättstyrd en innan kan man säga..

i slutändan vet man aldrig hur de går först man provat :)
 
Eftersom du är ny här på sporthoj så förstår ja din förvirring, det finns nåt som heter ironi och det är vanligt förekommande här på sporthoj.

För att påvisa ironi för folk som är rookies så kan man använda en sån här smily --->:rolleyes:

Förstår du nu? ;)

Tja ny varit reggad 2år. varför ska man vara ironisk när någon frågar något?:confused: men det är klart det här är sporthoj:blah
 
Har tyvärr inte hänt så mycket på sistone,kolsyran tog slut i svetsen,och engagemanget o fixa en påfyllning har inte varit riktigt på topp:rolleyes:
Har nu iallafall fixat en ny framfälg som är på väg med posten:tummenupp
 
Fyll på gasen! Snart e våren här ;)
 
Tempo! Vill ju bygga själv men har inte tid så jag får leva genom någon annan:D Tycker det ser jävligt lovande ut. Vill också ha enkelsving o USD gaffel:kär
Ungar,käring o jobb tar för mycket av själ,hjärta o inspiration just nu:huvet
hade tänkt ta ett krafttag ihelgen men nu visade det sig att tanten ska jobba lördag dag,jag själv ska jobba lördag natt,sen kommer jag förmodligen sova bort halva söndagen,o sen om inte det räckte så fick vi fribiljetter till busfabriken o det tyckte ju tanten vore en perfekt grej o sysselsätta ungarna med på söndagen när jag vaknat:mad:
Så om man ska få nåt gjort så blir det söndag kväll o då är man väl lagom mosig i huvet så då blir det säkert ett vackert arbete man utför:rolleyes:
 
Ungar,käring o jobb tar för mycket av själ,hjärta o inspiration just nu:huvet
hade tänkt ta ett krafttag ihelgen men nu visade det sig att tanten ska jobba lördag dag,jag själv ska jobba lördag natt,sen kommer jag förmodligen sova bort halva söndagen,o sen om inte det räckte så fick vi fribiljetter till busfabriken o det tyckte ju tanten vore en perfekt grej o sysselsätta ungarna med på söndagen när jag vaknat:mad:
Så om man ska få nåt gjort så blir det söndag kväll o då är man väl lagom mosig i huvet så då blir det säkert ett vackert arbete man utför:rolleyes:

nu får du för fan komma igen, bygget har ju stått still i minst två veckor :D
 
nu får du för fan komma igen, bygget har ju stått still i minst två veckor :D
Håller fan me är lite besviken på mig själv,får fan ta mig i kragen nu,snart är ju sommaren här igen:D
 
SM i ordet "Fan", du måste verkligen vara frustrerad?
 
SM i ordet "Fan", du måste verkligen vara frustrerad?
Nja låter nog värre än det är plus att tredje groggen kanske börjar spela in lite i ordvalen:)
Va inne precis o kolla i din byggtråd ser väldigt trevligt ut,funderar lite åt o köra igång ett glidarbygge åt mig själv oxå,får kanske vänta tills nästa vinter iochförsig,men ditt bygge inger verkligen inspiration till o bygga nått kul(fan måste ju ha en hoj av varje,eller?):tummenupp
 
Tackar!

Skulle jag få välja hade garaget vart fyllt till bredden. Jag tror att problemet med att ha flera hojjar är att man bara kör den ena. Den andra blir ståendes i glömska.. kan ha fel, men jag vet att jag iaf hade vart så. Finns inte stilen man letar efter så får man hitta på en egen! Kör hårt
 

Similar threads

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top