Hoj till bankörning

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sugen på att haka på någon bandag med ex Racingworld (Kinnekulle) - kan man dyka upp med GS:en?
Vän av ordningen undrar säkert varför när jag har en mer passande hoj, men GS:en är jag mer van vid - har bara hunnit med 50 mil på väg med S:en.
Sedan har jag inte ambitionen att köra fortast, vill mer befästa mjuk körning och blicken långt fram
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, absolut. Jag har kört massor av 1200GS på bana och tack vare telelevern är den mycket bättre än den borde kunna vara med så mjuk fjädring.

Dock ska man vara medveten om att det finns oerhört mycket för ändamålet bättre däck i dimensioner som passar S:en och var bättre att lära känna sin sporthoj än på bana?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, absolut. Jag har kört massor av 1200GS på bana och tack vare telelevern är den mycket bättre än den borde kunna vara med så mjuk fjädring.

Dock ska man vara medveten om att det finns oerhört mycket för ändamålet bättre däck i dimensioner som passar S:en och var bättre att lära känna sin sporthoj än på bana?
Det var rätt många år sedan jag körde på bana så GS:en känns lättare att börja med - dessutom är det de 20 milen till Kinnekulle en tidig morgon som bromsar - jag är lite bekväm nuförtiden:cautious:
Har hyfsat bra däck på GS:en 90% gata 10% grus
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Se till att du inte överhettar däcken bara så kommer det gå fint.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Jag hänger på lite här, skulle också vilja testa att köra bana och undrar om en gammal Gsxr 750 kan vara något för en nybörjare att kuska runt på. Har aldrig kört 2-hjuling på bana men tycker det skulle vara kul att lära sig.
Kom gärna med råd.
Hojen på bilden finns till salu på Blocket

Mvh
Magnus
 

Bifogat

  • 10AFC4B9-591D-4BAE-A6C5-2CD8A365D6A9.jpeg
    10AFC4B9-591D-4BAE-A6C5-2CD8A365D6A9.jpeg
    454.6 KB · Visningar: 31

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jajamensan det en kanon banhoj
se bara till att du har friska däck på den
o inga gamla bakelit puckor som är snor hala
lycka till o välkommen i träskat
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Många tack för svar!
Ja detta med däck känns viktigt så det ska kollas.?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Kolla däck, bromsklossar (byt bromsvätska om det inte är gjort) samt se över att det inte finns något läckage. Sedan går det att köra med allt (har sett allt mellan Virago 500 till goldwing).
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kolla däck, bromsklossar (byt bromsvätska om det inte är gjort) samt se över att det inte finns något läckage. Sedan går det att köra med allt (har sett allt mellan Virago 500 till goldwing).
En Monkey snurra runt på Kinnekulle en dag med ?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ska inte röra upp några känslor här, men om man åker ut på en bana med filosofin att det är precis som vilken krokig kuperad landsväg som helst. Utan möte, barnvagnar och traktorer samt att alla bör åka åt samma håll inkl att i värsta fall är ambulansen nära till hands, då kan man åka med det mesta. Ska man åka fort som helvete ....då kanske man måste ha ett vapen för just det, men det kanske inte är roligare för det, speciellt inte om det går saktare än din grannes vapen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ska inte röra upp några känslor här, men om man åker ut på en bana med filosofin att det är precis som vilken krokig kuperad landsväg som helst. Utan möte, barnvagnar och traktorer samt att alla bör åka åt samma håll inkl att i värsta fall är ambulansen nära till hands, då kan man åka med det mesta. Ska man åka fort som helvete ....då kanske man måste ha ett vapen för just det, men det kanske inte är roligare för det, speciellt inte om det går saktare än din grannes vapen.
Så sant.
Det är inte alltid snabbast har roligast.
.
.
.
Tröstar jag mig med.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det blev S:en på Kinnekulle häromdagen. Funkade ganska bra - men tror att det blir en stötdämparrenovering i vinter, ställde in bakdämparen på grundinställning men något förlängd vilket funkade OK utom i ett par ojämnheter (ingången Kvarnkurvan och högern efter "knäppen") - där gungade hojen i sidled. Annars var det trevligt, välordnat, många o bra instruktörer o bra väder hade de fixat också - kändes som "hemma" trots att det var 20 år sen sist.
Jag bröt lite tidigare med tanken att "kör inte det sista åket - det är då det går åt pipsvängen".
Om någon var där och läser detta så hoppas jag att jag inte låg i vägen för mycket :)
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
En Monkey snurra runt på Kinnekulle en dag med ?
Haha.. såg det jag med. Banan måste kännas lång och bred på en sån.. den fick ju sträcka ut fullt typ överallt:rock
Motogp känsla i slowmotion?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Haha.. såg det jag med. Banan måste kännas lång och bred på en sån.. den fick ju sträcka ut fullt typ överallt:rock
Motogp känsla i slowmotion?
Provkörde Hondas årsmodeller ca -96/97 på Anderstorp. Satte mig lite obetänksamt på en Dream 50cc (den med dubbla överliggande kammar). Det blev ett låååååångt o segt varv
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det blev S:en på Kinnekulle häromdagen. Funkade ganska bra - men tror att det blir en stötdämparrenovering i vinter, ställde in bakdämparen på grundinställning men något förlängd vilket funkade OK utom i ett par ojämnheter (ingången Kvarnkurvan och högern efter "knäppen") - där gungade hojen i sidled. Annars var det trevligt, välordnat, många o bra instruktörer o bra väder hade de fixat också - kändes som "hemma" trots att det var 20 år sen sist.
Jag bröt lite tidigare med tanken att "kör inte det sista åket - det är då det går åt pipsvängen".
Om någon var där och läser detta så hoppas jag att jag inte låg i vägen för mycket :)
Citerar mig själv.............. stötdämparna var helt tomma på gas. Lämnade in dem till Kenneths för ett par veckor sedan - blev ny olja o gas i båda + o-ringsbyte på bakdämparen - nästa år blir det nog stabilare över ojämnheterna
 

Raderad medlem 61114

Guest
Haha.. såg det jag med. Banan måste kännas lång och bred på en sån.. den fick ju sträcka ut fullt typ överallt:rock
Motogp känsla i slowmotion?
Han körde ju utan luft i bakdäcket halva dagen med så kan tänka att det kändes spännande för honom ?
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top