Hoj till 187 cm

bergeistra

Fly fishing freak
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ZX10:a Gammal buse.....
Har i säsongens sista skälvande timmar tagit MC-kortet. Vill nu skaffa hoj till bra höstpris. Då är frågan: Vilken typ av hoj ? Är 187 cm lång, väger 88 kg, vill inte se ut som en jätte på en liten moped, minst 100 hk på bakhjulet. Vad skall man köpa ?

lugn du komma inte se ut som en jätte :tummenupp
ungefär vad vill du ha då..600 1000 sportis sporttouring?

bergeistra skrev:
Har i säsongens sista skälvande timmar tagit MC-kortet. Vill nu skaffa hoj till bra höstpris. Då är frågan: Vilken typ av hoj ? Är 187 cm lång, väger 88 kg, vill inte se ut som en jätte på en liten moped, minst 100 hk på bakhjulet. Vad skall man köpa ?

Jag är också 187 och har en R6:a, tycker inte jag ser liten ut på den, eller stor för den delen heller. :)

hoj

Kawa zx9r ska du ha :tummenupp
I jämförelse med min förra hoj (R1:a) sitter man som i en fåtölj!!!Den är även lite större i formatet vilket passar mig perfekt, 190cm 95Kg :D

Lycka till!
/Hellraider

Enkelt,kolla ut dom hojmodeller du är intresserad av och prova dom..
Köp sen den hojen som passar dig bäst..

bergeistra skrev:

Vad har du tänkt handla i för prisklass då? då får ju "gamla" sporthojar med minst 100hk på hjulet för mindre än 30 lakan..
1000cc är väl större hojar än 600cc?

eller är jag ute o cyklar? :va

bergeistra skrev:

Är själv 193 cm och 102 kg, sitter som gjutet i en fzr 1000, då har man 145 hk på bakan, knappast någon moppe i alla fall...

bergeistra skrev:
Sport o minst 900

Inte för att låta kritisk eller något men varför MÅSTE du ha så mycket effekt när du inte direkt kan anses var en erfaren MC förare?
Jag kommer ha väldigt mycket effekt när jag börjar köra till våren tycker jag (600), jag har snarare i tankarna att jag tagit mig vatten över huvud än att jag ska ha mer effekt. :)

Så, varför så "effekt-kåt" på första hojjen?

Har inte tänkt på det ur det perspektivet. Tänkte endast att jag med min längd o vikt behövde ha effekt för att få en rolig körning. Håller definitivt med dig om att jag inte är en erfaren förare, tankegångarna ang 600 har varit att jag kanske är för stor för hojen helt enkelt. Så, vad att rekommendera inom 600 ?

bergeistra skrev:

Du kan ju köpa min hoj! Jag väger inte 88 kg men är 188cm lång och den funkar för mig.

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=11821

Mvh Peter

Ingen fara med den längden. Jag är 188cm lång och väger 90 kilo. Har haft en GSX-R750, R1, R6, ZX9R, GSX-R1000 och fick plats helt ok på alla dom. Minst kändes ju R6'an, och bäst satt jag nog på min R750 -99. Testa...

Vill du åka bekvämt utan att få ont i handlederna eller knäna, prova en Bandit eller en Fazer. Effektmässigt finns det hur mycket som helst att jobba vidare på för inte allt så blodiga pengar. Banditen är en modern variant av hojarnas "Volvo 240"... tråkig, nästintill outslitlig och pålitlig med mycket vassa godsaker om man har portmonä modell lite större.

bergeistra skrev:

bergeistra skrev:

Du kan juh flukta på min hoj... gsx-r 1000
Hälsn. Bikerman00

bergeistra skrev:
Har inte tänkt på det ur det perspektivet. Tänkte endast att jag med min längd o vikt behövde ha effekt för att få en rolig körning. Håller definitivt med dig om att jag inte är en erfaren förare, tankegångarna ang 600 har varit att jag kanske är för stor för hojen helt enkelt. Så, vad att rekommendera inom 600 ?

Jag tror faktiskt du kan tänka om. Jag är 187 och väger 95 kg. Kan säga att R6:an tex är grymt bra drag i för mig. Egentligen FÖR bra för en nybörjare, det kräver verkligen att man är sansad som nybörjare och inte drar på fullt.
Då gäller det ju detsamma för CBR 600, zx6r osv.

Du behöver inte oroa dig för att en 600:a skulle vara för lite effekt, snarare tvärtom. När det gäller storleken så har jag inget att klaga över. Det är väl de vanliga med sporthojjar att man sitter lite knasigt om man ska åka längre sträckor men att den skulle kännas liten i förhållande till kroppsstorleken håller jag inte alls med om. Det är bara att gå till en mc försäljare och provkör, tror du inte kommer bli besviken.

Mvh kjz

köp den hoj du vill ha utan att tänka på hur stor den är, jag tycker det är helt ointressant och har ägt både gsx400 & rd350 utan att ens komma på tanken att jag skulle vara för lång för dom (1.90 lång) :)

EDIT: att du väger 88 är inte heller nåt problem det är ju bara att ändra fjädringsinställningen

Last edited:
Pröva lite hojjar innan du bestämmer dig för effekten, redan 100hk är gode mycke hur mycke man än väger som "nybörjarhoj". Prova prova prova ;> Hornet e fina hojjar bla...

Köp en såndär KTM 950 i motard skrud. Det hade jag gjort om jag varit lite längre :(

Du ska nog inte oroa dig att hojen kommer se liten ut. Jag kör en Honda NSR 125 -99 och är 1.92 lång och ingen har någonsin sagt till mig att jag ser stor ut på hojen (eller att hojen ser liten ut).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman