Hoj startar skitlätt utan choke. Tydligen inte bra.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Läser runt här på forumet för lära mej lite om hur saker o ting funkar. Stötte på informationen att en "förgasar-cykel" som startar alldeles för lätt utan choke inte är bra då den går alldeles för fett. Det gör våran VN800 från 1996. På den behöver man inte röra choken alls o den startar väldigt lätt. Blir ju lite orolig när jag läser sådant.

Vad bör jag göra nu? Hur tar jag reda på om den går för fett?


/David
 
Ju varmare det är ju mindre choke behövs.

Mina hojar startar mitt i smällkalla vintern i mitt 20 grader + garage men inte utomhus efter ett dygn.

Om en hoj startar när det är varmt typ +5 o uppåt utan choke är det inget fel en motor behöver inte choke när det är varmt.
 
Puuuh! Lättnad inföll nu. Den står i ca 20 gradigt garage. Jag har aldrig petat i en förgasare i en förgasare innan o fasar lite inför detta.

Men även om detta var lugnande besked jag fick nu kvarstår ändå min fundering. Hur vet jag om den går fett? Hur ställer man in sånt vid behov?
 
Steg 1 är att kolla stiften. Är de jäkligt svarta och geggiga så är det ett tecken på att den går fett. Ta bort luftfiltret och se om den går bättre (alltså själva filtret, inte hela luftburken).
 
Fett = mer bensin i förhållande till luft
Snålt = lite bensin i förhållande till luft

Hojen din går säkert bra. Måste du veta, kolla tändstiften och läs här om du vill bli expert: http://www.braigasen.com/howtoread.htm

Går den fett och du tar bort luftfiltret får du mer luft och då kanske den går bättre men vissa förgasare är känsliga för förändringar. Min Hondas CV-förgasare behöver motståndet luftfiltret ger.

Bränsleblandningen justerar jag via en skruv på varje förgasare. I manualen kan iaf jag till min hoj hitta hur många varv man ska skruva ut från helt inskruvad samt vilken tomgång den ska gå på (varvtal)
Skruva ej in bränsleblandningsskruven hårt om du ska göra det, tippen på skruven kan förstöras, iaf min hoj.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top