Hoj som stått stilla i 18 år

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX 850
En arbetskamrat är intresserad av en Honda CB900F Boldor som har varit avställd sedan 1987. Han har kollat på den och det var ingen synlig rost utan den såg ut att vara i perfekt skick och hade tydligen stått i varmgarage hela tiden. Bakhjulet gick att snurra runt om än lite trögt och gas, koppling mm gick att röra. Ägaren till hojen hade sprutat lite 5-56 i tändstiftshålen någon gång på sena 80-talet men mindes sedan inte att han hade gjort något mer med den.

Frågan är vad som kan behövas göra med den för att den ska bli i kördugligt skick igen förutom nya däck då... Vad kan ha hänt inne i motorn, måste allt delas och rengöras eller kan det räcka med ett par oljebyte. Kan man starta upp den utan att göra något alls? Vilka delar åldras/tar skada av att stå stilla så länge? Arbetskamraten har ingen meckmöjlighet hemma så större arbeten måste lämnas in och gör då att det blir mindre intressant.

Jupp packningar brukar ge sig!packningarna håller tätt ett tag men brukar börja läcka sen efter ett tags körande ganska friskt!dom blir torra med åren=desto längre den har stått desto sämre!

Har gjort samma grej..

Itacha75 skrev:
Alla packningar bör väl bytas.
Köpte en hoj som stått i 17 år..
Nytt batteri. Ny olja. Nya stift+ kollat tändläge.
Lite WD-40 i cyllarna och en rejäl dos startgas i luftburkarna..
Sen vroooommm...
Gick lite risigt i början men efter 10 min så snurrade den helt rent .
Inga läckage någonstans ännu efter tre år...
---------------------------
If it works, don't fix it...

UrbanTiger skrev:
Det är skitbra att dom där ruttna packningarn fortfarande håller.
Japanerna är bra på att göra bra skit :tummenupp
Självklart... det är ju en Honda...

Man ska nog inte förutsätta att alla packningar är döda, däremot finns det naturligtvis en risk att vissa är det. Speciellt de i överkant av motorn som stått utan olja. Cylinderfotspackningen t.ex brukar vara alu och lär inte torka :3freak

- Man kan nog utgå ifrån att alla olja bör bytas, även den i gaffeln innan start.
- Däck naturligtvis och en å annan (bensin)slang.
- Packboxarna i framgafflen är ganska säkert döda eller kommer att lägga av omgående.
- Förgasare och tank lär nog rengöras om den stått med samma bensin i 18 år.
- Bromsslangarna är kanske inte trasiga, men har säkert torrsprickor och flexar som en vältränad biceps = byte!
- Lamellerna kan eventuellt ha tröttnat och torkat ut om nån del av dem stått utan olja.

- o.s.v.

Inget en rejäl service och genomgång inte fixar, men räkna med 6-10 tusen för att få den riktig även om den kanske startar och fungerar som den står.

Tror jag....

Edit: Tydligen är det bara att starta å köra enligt Kahobe, men risk för ovanstående finns ju alltid.

Last edited:
Fan va ballt!

Den hojjen skulle JAG vilja köpa!!

Skulle inte förvåna mig om det bara är att fylla på fräsch soppa & dra igång den....som sagt, det är ju en Honda!

Om inte polaren ska köpa, kan du gärna tipsa mig!! :tummenupp

Lite jobb

Jåke skrev:
Tydligen är det bara att starta å köra enligt Kahobe, men risk för ovanstående finns ju alltid.
Skrev inte att jag efter starten körde och kollade allt, fixade det som behövdes, vilket var nästan inget.. Inte ens rensat gasarna!
Lite ny soppa blev det förstås, efter 17 år så finns helt enkelt ingen soppa kvar i tanken....
Kanske jag hade tur men inga packningar har hittills bytts och gaffeltätningarna är helt OK.
Hojen är helt enkelt snustorr utanpå. :tummenupp
Varför klottra och jobba om det inte behövs? hhar man så många som jag jobbar man bara på de som behöver rep, förutom sedvanlig service... :D

Edit: Rekommenderar absolut byte av bromsslangar och däck av åldersskäl, inga kompromisser där!

Last edited:
Packningar? Nä. Dra igång och kör kolla efter läckage.
Dock brukar ventiltätningar kunna torka med tiden. Det visar sig i form av blåa oljepuffar bakom hojen när man kliver på igen efter ett avslag (ex vis efter växling), beror på att olja sugs ner efter insugsventilerna och dras in i förbränningsutrymmet när man slår på igen. Det bryr man sig inte om under de första hundra milen eftersom det har hänt att ventiltätningarna mjuknat efter ett tag (kan ibland även gälla gaffelpackboxar men dessa är ju lindrigare att byta). Kvarstår oljepuffarna efter nåt hundratal mil så kan det innebära byte av ventiltätningar. Går att göra på plats i de flesta hojar men det kan ju vara läge att trots detta riva toppen och slipa in ventiler med mer samtidigt (lagom vinterpyssel) om knarren gått långt eller stått länge (och det har den).

Byta olja innan uppstart? Nja men bara om oljan är svart. Ser den ut att vara någorlunda fräsch så skulle jag byta efter en redig långkörning i lugnt tempo.
Att byta hygglig olja direkt är ingen större vits, den duger att åka lugnt på. Byter man direkt så blir allt sediment kvar i tråget. Kör man däremot lugnt i (minst) några mil så får man ut sedimentet i filtret (som man givetvis alltid byter tillsammans med oljan).
Gör man ett olje/filterbyte det första man gör så rekommenderar jag ett till byte direkt efter en långtur med anledning av det jag skrivit ovan.

Däck och bromsslangar har vi redan klarat av och med slangarna följer ju det nödvändiga bytet av bromsvätska. Torka gärna rent i behållarna också, där är det antagligen nattsvart i nuläget.

Kalkylera också med att några bromsok har ärgat ihop och måste renoveras. 18 år på samma bromsvätska är inte alls bra. Och bromsarna är viktiga.

Rengöra fuggar? Ja, om den inte går som den ska. Går den ok så är det onödigt jobb.

Rengöra tank? Endast om du får problem med igensatt filter.

Byta soppafilter? Ja, om det/dom ser gojiga ut eller om tanken ser jävlig ut inuti.

Byt soppaslangar. De är minst 18 år gamla, ruttna, torra och därmed en brandfara. Byt eventuell vakuumslang samtidigt. Inte för brandfarans skull men för driftsäkerhetens skull.

Batteri? Ja, det lär antagligen ha gått hädan.

Gaffelpackboxar? Ja, och med det följer ny olja i gaffeln.

Lameller? Nej. Fungerade dom innan avställning så fungerar dom nu. Dom kan dock ha fäst i stålskivorna men det går över inom 20 mil eller så.

Gummikuddarna i baknavet har antagligen torkat men det är inget som är akut. Dom kan man pilla på i vinter om man vill.

Var inte bakdämparen/dämparna slut då hojen ställdes undan så är den kanske det nu men det spelar inte så stor roll, sånt går att pilla på i ett senare skede. Tänk dock på att dom kostar en slant.
Å andra sidan så är bakdämp alltid slut på de flesta gamla knarrar som är till salu. Friska dämp (typ Öhlins med mer) säljes oftast vid sidan av, mest lönsamt så.

Håller med Kahobe, man ska inte reparera det som fungerar.
Håll noga uppsikt på hojen och ta det lite piano i början tills eventuella dolda fel har visat sig. :tummenupp

jag har en fj 1100 som stått sedan 87-88 och det enda jag har gjorde med den inför uppstarten -03 var att byta gaffelben för dom gamla var prickiga med rost.

Inga som helst problem, 15-20sekunder på starten så hoppa den igång, har åkt 3-4mil och det enda är att det puffar lite på tomgång och slirar lite på kopplingen men har inte orkat titta närmare på det, kan hända att den får stå 15-20 år till :D

Edit: jag fick givetvis byta batteri, olja, filter och bensin :tummenupp slog i en skvätt olja i insug och cylindrarna

Last edited:
Ett knep vid hårda ventiltätningar kan vara att tippa i någon av Omegas oljetillsatser. Kan t.o.m. få en gammal Ford att sluta ryka olja! :banana

Packningarna bör inte vara nån fara med, de står ju i press hela tiden, så de ska inte torka. däremot kan ventiltätningarna ge sig, samt en å annan packbox som står torr, men det e väl bara å testa å se vad som gett sig,

Byt oljan å oljefilter
Byt stift
Häll i lite olja i cylindrarna, wd-40 el 5-56
Häll i Fräch soppa
Byt Luftfilter
Byt Bateriet, det är garanterat kass.
Ge startgas å hoppas att det startar.

sen är det bara att skruva efter behov.

Lycka till å återkom med resultat!

Tackar för alla svaren, ska genast överlämna dem till arbetskamraten :tummenupp Kommer ni på något mer så bara skriv. Blir det inget köp så ska jag se om jag kan få fram vem som är säljare.

LasseB skrev:
Vilka delar åldras/tar skada av att stå stilla så länge?

Att den puffar lite vid låga varv beror mest troligt på rostiga kolvfoder och kolvringar. Blir det inte bättre efter första 100 milen (rosten slits bort) kan den behöva få nya ringar och hona loppen (lusentappen om du gör jobbet själv).

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet