Hoj på färja Helsingborg - Helsingör?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har en kamrat som kommer över från England med hoj via Danmark.

Eftersom de vill ta vägen via halmstad så tänkte dom skippa öresundsbron och ta färjan mellan Helsingör-Helsingborg.

Om de kommer i mitten/slutet av Juni, är det något man måste boka eller är det bara rulla fram och lösa biljett vid terminalen?

De fortsättrr sen upp till Halmstad och sedan Nissanstigen via Gislaved till Jönköping.

Brukar vara gott om plats på färjorna så det är bara att köra fram till luckan och lösa sig en biljett

Nej, inget man behöver boka.
Båtarna går med täta turer, knappt att man hinner knäppa upp stället.

Bara att lösa biljett och rulla på. Gjorde det förra sommarn själv.

Tunneln efter bron är dock rolig att mullra lite extra i, vi var 3 duccar som släppte lös där i... :)

Tror inte heller det är något större bekymmer. Färjorna avgår med väldigt täta intervaller större delen av dygnet (något glesare under natten) så visar sig någon bli full eller vara fullbokad finns det alltid en färja ca 15 minuter bort. Det finns två aktörer som seglar där man tar bil-trafik:

Scandlines
HH ferries

Ta och kolla upp lite hur prispolicyn fungerar på färjorna.

Anslutningsfråga, behöver man surra hojen på färjan eller räcker det med sidostödet?

Tackar!

Jo jag vet att nissanstigen inte är världens gudomligaste riksväg, men det stog mellan den och E4 upp till jönköping. Finns det andra förslag?

Anslutningsfråga, behöver man surra hojen på färjan eller räcker det med sidostödet?

Det är en 20 minuters sjöresa. De gångerna jag har varit över där med hoj har jag varit kvar på bildäck hela överresan.

Förlitar man sig på sidostödet kan man ge sig sjutton på att de måste tokgira för någon vilsen seglare eller dunsar in i kajen.

Tråkig, men snabb och snutfri! :hojraket

Tror nog E4:an är snabbare. Betydligt färre djur på vägen iaf.
Färre snutar har jag ingen aning om. Har aldrig sett någon på nissastigen men så brukar jag ju ta E4:an.

Tackar!

Jo jag vet att nissanstigen inte är världens gudomligaste riksväg, men det stog mellan den och E4 upp till jönköping. Finns det andra förslag?

Man kan åka upp mot Falkenberg och sedan ta vägen förbi Ullared (rv 154 och 156 tror jag). Beror ju på om resan är målet eller om man vill plöja mil.
Lite längre (4 mil mer ca) men iaf vad jag uppfattat betydligt roligare, mindre väg. Nissastigen är väldigt rak.

Tror nog E4:an är snabbare. Betydligt färre djur på vägen iaf.
Färre snutar har jag ingen aning om. Har aldrig sett någon på nissastigen men så brukar jag ju ta E4:an.

Man kan åka upp mot Falkenberg och sedan ta vägen förbi Ullared (rv 154 och 156 tror jag). Beror ju på om resan är målet eller om man vill plöja mil.
Lite längre (4 mil mer ca) men iaf vad jag uppfattat betydligt roligare, mindre väg. Nissastigen är väldigt rak.

Nissastigen har en stor del i mina bästa tider på sträckan Nyköping - Halmstad (Tylösand). Direkt kriminella tider faktiskt.

Bra förslag där med vägarna från Ullared och uppåt. Har kört där några gånger, riktigt trevliga bonnvägar!

Det krävs inte mycket gungande m m förrän en hoj skall ramla. Inte ens sitta på hojen med växel i kan räcka.
Jag skulle aldrig chansa. Ta med ett eget spännband modell grövre eller med "pumpfunktion". Lita inte på att det finns.

Såg en Ducati som ramlat mellan Nynäshamn - Gdansk. Han hade tänkt fel och bara spännt rep mellan hojen och höger sida och den ramlade ditåt.

Det krävs inte mycket gungande m m förrän en hoj skall ramla. Inte ens sitta på hojen med växel i kan räcka.
Jag skulle aldrig chansa..

Näää, jag skulle inte heller chansa, om typ 300.000 år eller så sitter Sverige och Danmark ihop, då är det jävligt safe att åka över.

Men kära nån. Inte behöver hojen surras på Helsingborg-Helsingörfärjan. Det tar väl typ en kvart över och man kan lugnt sitta kvar på hojen och snacka skit med polarna. Saknar man medhavna polare kan man väl twittra på mobilen eller vad man vill... :)

Aldrig sett nån hoj fastsurrad mellan Helsingborg och Helsingör.(....och då har jag åkt ganska många gånger där) Nästan alla knallar upp på däck. Sen finns det en och annan som är lite orolig(läs ovetande). Blåser det så är det lämpligt att stanna kvar bredvid hojen.......

är rederiet som har fullt ansvar för hojen under överresan, så minsta lilla repa på hojen får de stå för.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph