Hoj lik KTM 690 Enduro

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Hej!
Söker hojar som liknar KTM 690 Enduro, dvs lätta grushojar/tunga endurohojar. Ska vara serviceintervall som på en riktig hoj, men huvudpunkten är att den inte ska vara för tung, jag tycker alla äventyrshojar är för tunga med 180+ kg. Dock skulle jag vilja ha (givetvis urkopplingsbar) ABS.

Tips?

Satsa på 690. Finns ingen som är bättre eller ens i närheten.

Glöm det blir svaret....

Ingen av de japanska tillverkarna erbjuder något liknande. Sämre terrängegenskaper och högre vikt blir det om du skall ha ABS. Yamaha 660 Tenere går väl att få med ABS men då är det tungt och inget du släpar ut utanför grusvägen. Husqvarna är ju numera KTM, Triumph och Ducati har inget som går riktigt offroad.BMW är väl närmast med F650 men en sådan vet du ju redan vad det är...

DR650 kanske? Eller XT660R och liknande.
Men vad jag har förstått så är KTMen den bästa i klassen utan någon större tävlan, och modernaste.

Kompisen har en TE 630 som han trivs riktigt bra med, närmare kommer du nog inte.

Ska du ha nytt är 690 enda alternativet.
Något begagnade, ja då finns Qvarna 630 också, men den är ovanlig.
Kan du tänka dig en upp till 10 år gammal hoj så finns KTM 640 och 625, Honda XR650R, Yamaha TTR600, BMW X-Challenge, Qvarna 610 och kanske Suzuki DRZ, men den är i klenaste laget för att jämföras med 690.

XT660, Kawa KLR, DR650, Terra och så vidare är tunga, undermotoriserade och med dåliga chassien, kan inte jämföras med 690. Men ska du titta på någon av dom så är nog Terran bäst.

Last edited:
Kompisen har en TE 630 som han trivs riktigt bra med, närmare kommer du nog inte.
Vad är serviceintervallerna på den om jag får fråga?

XR eller DR är väl närmast, XTn är bara klumpig. Jag har kört 4000 mil med min DR nu och den funkar fint! :tummenupp

Vad är serviceintervallerna på den om jag får fråga?

XR eller DR är väl närmast, XTn är bara klumpig. Jag har kört 4000 mil med min DR nu och den funkar fint! :tummenupp

Service på alla storstånkor är väl en eller två gånger per år beroende på hur man kör, så det är väl lika för alla.
Vissa böcker säger 1000 mil, andra mindre, men säg vem som kör 1000 mil mellan servicetillfällena på en grusmaskin.

XT660 och DR650 är "samma-lika" och jag får säga det eftersom jag har haft bägge.

Låter som en BMW G650Xchallenge/Xcountry om den ska vara några år gammal. Ska det vara nytt så vete fan, BMW har ju låtit G650-serien bli rätt överviktig.

Låter som en BMW G650Xchallenge/Xcountry om den ska vara några år gammal. Ska det vara nytt så vete fan, BMW har ju låtit G650-serien bli rätt överviktig.

Nackdelen är att bränsletanken är för liten redan från början på dem. Visst de är lätta men inte så vanliga här hemma.

Nu har den både ABS och ride-by-wire. Bara att handla då.. Fast vad ska man få pengarna ifrån? Välgörenhet nån?

Abs är väl bra, men jag kände inte att jag behövde det på min smc. Visst låste jag bakdäcket nån gång iom bakbromsen e rätt känslig, men jag skulle satsa på en bättre begagnat om du inte vill ha en ny.

Köp en 2012 eller uppåt om du vill ha den nya motorn, den är riktigt skön att köra.

Jag köpte en ny smc i våras och tog kortet då, sen sålde jag den nu i höst och jag förlorade ca 25 000kr från ny priset. Akran kosta ju lite samt extra sakerna, men bästa dealen man kan göra är ju en nästan ny hoj (ekonomiskt iaf) :-)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph