Hoj klövs

När man passerar en korsning ska man ju ha bromsberedskap, det har jag lärt mig på både körkolan för 20 år sedan och fått bekräftat i verkligheten. Att fläska igenom en korsning på bakhjulet är att sticka in foten i buren, oavsett om man har grönt eller ej.

Tycker jag

/J

Jag håller fullständigt med dig och jag har själv bromsberedskap före korsningar oavsett om jag kör mc bil eller lastbil. Och jag kör själv inte på bakhjulet genom korsningar.

Men bara för att det står i tidningen att han körde på bakhjulet in i korsningen betyder inte det att det var just så. Det räcker med att nån gnällig kärring eller gubbjävel har sett Mc:n i fråga köra på bakhjulet 100meter före korsningen så blir det samma sak i en dagstidning och även i en polisrapport om man har riktig otur

Nepp :D
Korsning ute på landet... krön i samma veva, högt gräs... inte alls lätt o se. Fast detta kanske är en stor korsning med rödljus etc. Då blir det ju svårare o snacka bort :gnissla

Jag var också lite nyfiken på hur korsningen ifråga ser ut eftersom korsningen som DN beskriver inte verkar existera i verkligheten så får det mig att undra lite över den övriga sanningshalten i texten.

Last edited:
Jo självklart ska man ha det, fast det har hänt mig rätt många ggr att jag passerat korsningen innan jag hunnit fatta att det va en korsning. Tippar på att detta är fallet med föraren som tråden handlar om.

Jag har säkert också missat en korsning ngn mörk natt. Men det är nog ett beteende man ska anstränga sig att jobba bort som hojåkare om man inte vill bli nergrävd i förtid ;)

Jag håller fullständigt med dig och jag har själv bromsberedskap före korsningar oavsett om jag kör mc bil eller lastbil. Och jag kör själv inte på bakhjulet genom korsningar.

Men bara för att det står i tidningen att han körde på bakhjulet in i korsningen betyder inte det att det var just så. Det räcker med att nån gnällig kärring eller gubbjävel har sett Mc:n i fråga köra på bakhjulet 100meter före korsningen så blir det samma sak i en dagstidning och även i en polisrapport om man har riktig otur

Ok, då förstår jag hur du tänker.
Jag begränsade för enkelhetens skull mitt resonemang till vad som var skrivet.

/J

Last edited:
Snarare tvärt om, Vilken bromsberedskap har man i en korsning om man kommer på bakhjulet? Nada..hur är farten när man kommer på bakhjulet=hög..

Varje sådan notis i tidningarna gör det inte lättare för oss hojåkare att hävda oss, och vår rättighet att existera därute, då våra anagonister får vatten på sin kvarn..

Det är sant att såna här skriverier i tidningarna inte är bra för hojkulturen, men det jag gör är ifrågasätta om det just gick till så som det står i tidningen. Ofta har det gått till på ett annat sätt än hur media beskriver oavsett om det gäller hojar eller andra saker som antagonisterna vill läsa om. Och jag tror knappast att det finns många hojmotståndare på detta forum men ändå verkar det som ni vill måla fan på väggen utan att vara helt säkra på vad som hänt egentligen.

Känns ju alltid lite säkrare att passera korsningar övergångsställen skolor dagis mm på ett hjul ifall nått skulle komma ivägen för en:tummenupp

Jag vet inte varför så många sporthojspiloter så gärna hjälper till och spikar sin egen kista...

....bakhjulet in i korsning ja...

Slå spikar i egen kista är djävlar i mig en underdrift.. Vi inte bara spikar, vi drar till bygghandeln och köper en spikpistol för egna pengar för att avsluta jobbet snabbare.

SH är dessutom ett av de starkaste borgarfästena och med vårt traffikbeteende lär vi snart ha sett till att få oss själva förbjudna, straffskattade och bannlysta.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna