Hoj känns lite "off" nu.. bara att erkänna!

Alla sportbilar är inte tokdyra så länge det inte är är värsting modellerna. Jag köpte en Porsche 997 i våras och servicen på den gick på 6900:- på porschecenter och då är det 3000mil till nästa. Inte värre än på en v70 typ. Nya bakdäck gick på 6500:-(dock inte samma ställe/tillfälle) vilket inte heller är hutlöst.

Anledningen varför Porsche är så populära är just att de inte är hutlöst dyra att serva och försäkra. Dessutom har de ett kvalitets rykte som få andra bilar på marknaden samt bra andrahandsvärde. Verkar som du blev nöjd med köpet. Grattis :tummenupp

Ute och smiskade småväg med Erret idag, var skitkul, men minns gärna gårdagen:-)

En liten bild till

Bifogat

• 39466_419534094701_652994701_4895094_2637432_n.jpg
    39466_419534094701_652994701_4895094_2637432_n.jpg
    54 KB · Visningar: 118
Grannen har en skaplig leksak, men jag kan nästan lova att jag hade roligare på min 40 hästars KTM...

Bifogat

• färrrarrri.jpg
    färrrarrri.jpg
    51.5 KB · Visningar: 103
Det är inte undra på att R-hojar kalas "Fattigmansräcer", bara att erkänna, hoj är kul, men att ha en monstermotor vråla bakom ryggen i en bil som till och med gamlingar gör tummen upp för, ÄR coolare!

he he min polare sa likadant efter att vi var på weekend med 911:an... Är ruskigt skoj!

Verkar som du blev nöjd med köpet. Grattis :tummenupp

JAPP!! Tack för stödet då jag skulle handla:)

Efter första dagarna tyckte jag det var lite dåligt tryck i "henne", men när man väl lärt känna bilen och vågar trycka på duktigt även då det svänger.... DAMN va roligt!!

JAPP!! Tack för stödet då jag skulle handla:)

Efter första dagarna tyckte jag det var lite dåligt tryck i "henne", men när man väl lärt känna bilen och vågar trycka på duktigt även då det svänger.... DAMN va roligt!!

Lugnt, alltid kul att kunna hjälpa till!

Grejen med 911 är att de är lite speciella att köra i och med sin konstruktion. Har du testat bilen på bana än? Om du inte gått med i Porsche Klubben så gör det. Där kan du köra lite banmöten och slalom med gällande försäkring (förutsatt att du har rätt försäkringsbolag, klubben samarbetar med några).

Jag körde ju Audi R8 V10 förra året och det var ju fräckt, men värt pengarna? Näeee... Så mycket punch var det inte heller, även fast det gick bra när man väl började varva. Backa upp mot en vägg o varva var nog det som gav mest stående hår på armarna. Ljudet! Men acceleration o "lekbiten" på vägarna blev tuff. Glidfaktorn var typ bäst med lite småaccelerationer då och då. Hehe.

Fast jag har köpt en V8 dieselbil på 340hk o 800nm. Det rör på sig oxå! Vill hellre ha vrid och kraft redo vid gaspåslag än att behöva växla ner hundra växlar och maxvarva, vilket många bilar kräver för att ha roligt. Och då blir körningen rätt ryckig.

Och sportbil är ju även det ett sommarverktyg, du ska klara dig genom 7 månaders "vinter" oxå. Under den tiden har du hunnit sälja bilen "psykiskt" flera gånger om i rädslan att förlora än mer på värdeförminskningen.

Och sportbil är ju även det ett sommarverktyg, du ska klara dig genom 7 månaders "vinter" oxå. Under den tiden har du hunnit sälja bilen "psykiskt" flera gånger om i rädslan att förlora än mer på värdeförminskningen.

Köp en "klassisk" sportbil, där värdeminskningen är närmast obefintlig. En del bilar stiger rent av i värde, men att tro att man tjänar pengar på dem är att bedra sig själv. De kostar ändå att äga i form av underhåll.

Ångrar mig lite att jag inte köpte en Ferrari Dino som var till salu för ca 3 år sedan. Om den var i fint skick var den rena kapet till det priset säljaren begärde. Ingen prestanda med dagens mått, men den är nog rätt underhållande även i laglig hastighet.

Vill du ha en rolig Ferrari med massor med analog känsla köp en gammal 328 GTB/GTS. Den har låg vikt jämfört med det mesta som är till salu idag.

Vill man tvunget äga det senaste får man vara beredd på att betala priset i form av astronomisk värdeminskning. Ett annat alternativ är att köpa när efterfrågan är stor, det vill säga vara en tidig ägare och sälja den vidare innan hypen och leveranserna kommit ifatt.

Backa upp mot en vägg o varva var nog det som gav mest stående hår på armarna. Ljudet! Men acceleration o "lekbiten" på vägarna blev tuff. Glidfaktorn var typ bäst med lite småaccelerationer då och då. Hehe.

Håller klart med där! Ljudet och att trycka ur med TC:n urkopplad så det ritar lite, samt poseringsfaktor som är överlägsen, men värt pengarna, säger som dig, om man inte är ekonomiskt oberoende-Nej. Det satt ett titansystem på denna så den hördes sjukt, åkte ner under en viadukt och tryckte ur, folk som stod vid en busshållplats hoppade högt haha! Moget? nej, men fan så roligt!

Att provköra häftiga sportbilar skulle vara kul men att äga dem? Aldrig i livet. För de pengarna kan man göra en massa annat skojigt.

Hellre satsa på någon form av bilracing där man får maxa bilen och tävla mot andra hela tiden än att ha en Ferrari för gatbruk som man hela tiden måste vara rädd om. Inte parkera där man kan få repor eller dörruppslag, inte parkera i ”fel” områden för stöldrisken, hela tiden vara rädd att mista körkortet osv.

För att inte nämna att man måste tvätta och sköta om dyrgripen jämt o ständigt. Dessutom är ju vinterkörning är ett stort big no no.

Vill du ha en rolig Ferrari med massor med analog känsla köp en gammal 328 GTB/GTS. Den har låg vikt jämfört med det mesta som är till salu idag.

Är inte dom groteskt dyra att serva?
Om man lämnar in på en auktoriserad verkstad.

Har för mig att jag läst det nånstans, hittar det såklart inte nu :huvet

Är inte dom groteskt dyra att serva?
Om man lämnar in på en auktoriserad verkstad.

Har för mig att jag läst det nånstans, hittar det såklart inte nu :huvet

http://www.vonbraun.se/Index.taf?_PageId=77

Jag vet att de har haft servicekostnaderna på olika Ferrari, Maserati mf. Läser man under verkstads menyn ser man att det ska finnas någonstans, men jag hittar inte det.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad servicekostnaderna var på 328. Det är väl kamremsbyte var 24 månad på dem precis som övriga Ferrari. Annars är de ju enklare byggda än de nyare modellerna. Kan inte tänka mig att slitagedelarna är lika dyra på en 328 som en ny Ferrari.

Vill man slippa kamremsbyten ska man köpa en F430. Den har kamkedja, men även den behöver bytas en dag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park