Hoj i Husbilsgaraget?

Cyberknutte01

Ny medlem
Gick med
10 May 2015
Hoj
2017 701 Enduro med steg-1 kit.
Finns det någon möjlighet att få med sig en hoj i "garaget" på en vanlig husbil?
Med vanlig menar jag alltså en vanlig fabriksbyggd Frankia, Rapido, Adria, Carthago o.s.v. Det behöver inte vara en 1200cc touringhoj, utan en vanlig smidig standard hoj på kanske 600-750cc som inte väger för mycket.
Kanske en Monster?

Någon som gör eller har gjort detta?

Vill kunna åka husbil till Alperna och sedan åka hoj på de fina vägarna! :-)

// Andreas

Omöjligt att svara på.
Det skiljer massor mellan olika tillverkare, modeller och årsmodeller.
Du får nog plats med ett Monster t ex i de flesta, men lastvikten blir problemet.
Om du ska köpa husbilen nu så kräv att få åka och väga den innan du skriver på kontraktet, det fuskas rejält med vikterna.
Det finns stora bilar som har 200kg kvar av sin lastvikt som kanske anges till 800kg, då de vägt in bilen utan alla tillbehör som markis, batterier, mattor osv.

Min hoj får plats i en Fiat Panda ?
Ja, om man flyttar laptopen så finns det ju en hylla för den:
63007.jpg

Många husbilar har väl säng ovanför garaget = för lågt för en mc?

Många husbilar har väl säng ovanför garaget = för lågt för en mc?

Jo "garaget" är mest för att stuva trädgårdsmöbler och skit i på dom flesta, annars skulle sängen hamna under taket.

Jag såg en hembyggd husbil där dom hade tänkt till lite, sängen bestod av en teleskopis låda som var hydrauliskt höjbar, samt golvet i garaget var hydrauliskt nerfällbart till en ramp.

Dom hade två motorcyklar eller en fyrhjuling med sig i garaget.

Det gick att sova i sängen i lastat läge, men den blev väldigt hög, dock urlastat så var sängen normalhög

Halva Motocross-sverige har husbilar med garage, andra halva bygger camper-vans med garage. Skillnaden mot en vanlig hoj är vikten samt att en cross är lite lättare att trycka ihop fjädring på etc. Enda sättet du kan vara säker är att ta med hojen och testa.

Halva Motocross-sverige har husbilar med garage, andra halva bygger camper-vans med garage. Skillnaden mot en vanlig hoj är vikten samt att en cross är lite lättare att trycka ihop fjädring på etc. Enda sättet du kan vara säker är att ta med hojen och testa.
Ja crossbussar brukar vara fiffigt byggda, jag såg en som hade bakre kofångaren utfällbar och använbar som cross-ställ.
Han hade forfarande förvaringsutrymme under sängen för verktyg och sånt, men inte lika högt eftersom hojen åkte bakpå
Han hade också "husvagnslist" (jag vet inte vad det heter, kanske förtältslist) bakpå bussen så ha kunde fästa ett enkelt mektält vattentätt mot bussen.

Det var nog en eftergift för att den skulle se ut mer som en husbuss och mindre som en krossbuss, men dom tjänade ju boyta på det

Finns det någon möjlighet att få med sig en hoj i "garaget" på en vanlig husbil?
Med vanlig menar jag alltså en vanlig fabriksbyggd Frankia, Rapido, Adria, Carthago o.s.v. Det behöver inte vara en 1200cc touringhoj, utan en vanlig smidig standard hoj på kanske 600-750cc som inte väger för mycket.
Kanske en Monster?

Någon som gör eller har gjort detta?

Vill kunna åka husbil till Alperna och sedan åka hoj på de fina vägarna! :)

// Andreas
Några grejer som jag har märkt begränsar urvalet är:

- storleken på garagedörren. Behöver vara typ 100x120 för att få in en landsvägshoj.
- utrymmet innanför garagedörren. Flera bilar med tillräckligt stor dörr har delar av inredningen (sängar, skåp) som sticker in och tar plats.
- Tillåten lastvikt i garage. Även om totala lastvikten är ok finns det ofta begränsningar per axel, och då kan det bli knepigt att lasta +200 kg där längst bak. Ofta är max vikt i garaget 150 kg.

Utifrån ovanstående tror jag att en s.k. ”plåtis” kan vara ett bättre (men på övriga sätt trängre) alternativ. Lättare att lasta, om inte annat. Det finns också ett par husvagnar där det går att lasta hojen, ex. Knaus Deseo och Knaus Sport & fun.

Några grejer som jag har märkt begränsar urvalet är:

- Tillåten lastvikt i garage. Även om totala lastvikten är ok finns det ofta begränsningar per axel, och då kan det bli knepigt att lasta +200 kg där längst bak. Ofta är max vikt i garaget 150 kg.
Ecksakt! Tror det är där begränsningen finns.
Visst kan man lasta in nåt tungt längre fram för tyngdpunktens skull, men så var det ju totalvikten igen...

Det var bara på skoj, men jag såg en jätte till man på en riktigt skalaenlig snygg minimoto fulldressad för Isle of man typ. Ber om utsäkt för dum kommentar men jag såg det med humor och glimten i ögat.

Mvh
Magnus
Ante mig ? Hare gött!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...