Hoj för motard/grusbus/is

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Går i lite funderingar att skaffa en hoj för gatåka med motardhjul men även grusbus, lite lättare skogsåka och is på vintern.

Funderar mest i banorna KTM 500 och Husaberg 570/501. Tyvärr verkar det inte vara speciellt gott om någon av hojarna på Blocket även om det finns några.

Det jag kanske funderar mest på är kompromissen med fjädringen. Blir en Husaberg FS för hård/styv i fjädringen för grus/skog alternativt blir endurofjädringen på en FE/EXC för mjuk för att köra med motardhjul? Vilken är den bästa kompromissen? Verkar mest bli gatåka med motardhjulen, finns tyvärr ingen bana häromkring verkar det som.

Sneglar även åt hållet KTM 690 också då den är lite mer praktisk än de andra men har samma fundering där, dvs är det bättre att köpa en Enduro och ha bättre fjädring för grusvägen och mjukare för motard eller ska man satsa på en SMC istället?
 
Ja skulle säga att du ska sikta in dej på motard å slänga på endurohjul vid behov...
 
Håller med.
Det går mycket väl att åka grus m.m med "fel" typ av fjädring, gatmotard går utmärkt på både grus och i skog om du inte tänkt köra som Graham Jarvis förstås :tummenupp
 
Men det går ju även lika bra med att styva åt endurofjädringen annars när du kör asfalt. Alla kör ju nästan med enduros med motardhjul. Jag kör nog hellre så än att köra med stenhård fjädring över stock å sten dom få gångerna du tänkt göra det :tummenupp
 
Jag skulle tagit en enduromodell om "skog" innebär någon form av enduroåkning.
 
Hade mer tänkt mig grus- och skogsvägar, lite stigar, sandtag och sådana grejer. Riktig grisenduro ger jag mig inte på en 500 eller 570 :)

Sån körning gör jag med min supertenere, dock har jag kört i skogen sedan jag var liten. Men det ska du nog klara galant med en 5XX.. Ska du in och tråckla bland rötter och sten så är det dock roligare med en liten 250.
 
En 501a 026.jpg jag har haft en Husqvarna 450-08 Köptes helt ny, Men då fattade jag inte hur kul det var att köra grus, Så jag byggde om den Totalt till en Motard 044.jpg med annan fjädring För gata!! EJ Bana.
Då tycker att man ska ha hårdare fjädring.
Man blir galen att köra med en Ban-Motard För Extrem fjädring,,OBS! Min Åsikt! Men Du ska köpa en enduro som du (som Biddarn skrev) kan styva upp.
Jag körde så ett år, Innan jag fatta att jag bara körde gata. DÅ Byggdes den om. Så en Enduro o Motard Däck samt Feta Broms Doningar då har du det bästa av två världar.
 
En 501a View attachment 406160 jag har haft en Husqvarna 450-08 Köptes helt ny, Men då fattade jag inte hur kul det var att köra grus, Så jag byggde om den Totalt till en Motard View attachment 406162 med annan fjädring För gata!! EJ Bana.
Då tycker att man ska ha hårdare fjädring.
Man blir galen att köra med en Ban-Motard För Extrem fjädring,,OBS! Min Åsikt! Men Du ska köpa en enduro som du (som Biddarn skrev) kan styva upp.
Jag körde så ett år, Innan jag fatta att jag bara körde gata. DÅ Byggdes den om. Så en Enduro o Motard Däck samt Feta Broms Doningar då har du det bästa av två världar.

Jag spanar helt klart på 501 också (den nya) men det kommer ju inte ut några beggade till salu :)

En enduro blir det då alltså, bara att vänta på att det kommer ut lämpligt objekt på Blocket... :)

Vart får man förresten tag på motardhjul till Husqvarna? Finns ju nya TE511 -11 på Blocket till attraktivt pris men jag blev lite skeptisk när jag inte visste vart man köper motardhjul till de.
 
Blev en helomvändning när det dök upp en Husky FC250 till salu i närheten så grus/motard/isbusandet får vänta en stund.
 
Back
Top