Hoj för max 15000

Gsxr går inte att försäkra hos bilsport mc tyvärr så "rena sporthojar" går bort. Ska kolla in gsxen.

15000kr hojar försäkrar man inte. Det är enbart att göda försäkringsbolagen.:D
Tycker jag.
Bättre lägga pengarna på inomhusförvaring, flera lås och tjuvlarm.

Det enda som ska försäkras är du själv, (och din omgivning)
dvs som jag ser det ska du ha en 15000krs hoj med trafikförsäkring.:)
Och så köper du en bärgningsförsäkring hos Falcks försäkringsaktiebolag
, ca 500kr/år utan självrisk !
Kan jämföras med ett försäkringsbolag som ville ha 1200kr som självrisk vid bärgning vid halvförsäkring.

Enbart trafikförsäkring kan du välja hos Länsförsäkringar om du väljer MC-Årsförsäkring.
https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true

Sedan finns också ett annat bolag, Svedea, och de har faktiskt börjat försäkra Kawasaki 636 Ninja tror jag mig sett (inte de "större" ZX-10R)
Så dom kanske också är beredda ge ett vettigt pris på en äldre hoj av sporttyp.
 
Last edited:
15000kr hojar försäkrar man inte. Det är enbart att göda försäkringsbolagen.:D
Tycker jag.
Bättre lägga pengarna på inomhusförvaring, flera lås och tjuvlarm.

Det enda som ska försäkras är du själv, (och din omgivning)
dvs som jag ser det ska du ha en 15000krs hoj med trafikförsäkring.:)
Och så köper du en bärgningsförsäkring hos Falcks försäkringsaktiebolag
, ca 500kr/år utan självrisk !
Kan jämföras med ett försäkringsbolag som ville ha 1200kr som självrisk vid bärgning vid halvförsäkring.

Enbart trafikförsäkring kan du välja hos Länsförsäkringar om du väljer MC-Årsförsäkring.
https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true

Hur många på SH betalar under 10% av hojens värde i försäkring per år (och med en självrisk på under 17% av värdet)? Helförsäkrat naturligtvis.

Sist jag kollade så var trafik via andra försäkringsbolag dyrare än hel via bilsport.
 
15000kr hojar försäkrar man inte. Det är enbart att göda försäkringsbolagen.:D
Tycker jag.
Bättre lägga pengarna på inomhusförvaring, flera lås och tjuvlarm.

Det enda som ska försäkras är du själv, (och din omgivning)
dvs som jag ser det ska du ha en 15000krs hoj med trafikförsäkring.:)
Och så köper du en bärgningsförsäkring hos Falcks försäkringsaktiebolag
, ca 500kr/år utan självrisk !
Kan jämföras med ett försäkringsbolag som ville ha 1200kr som självrisk vid bärgning vid halvförsäkring.

Enbart trafikförsäkring kan du välja hos Länsförsäkringar om du väljer MC-Årsförsäkring.
https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true

Sedan finns också ett annat bolag, Svedea, och de har faktiskt börjat försäkra Kawasaki 636 Ninja tror jag mig sett (inte de "större" ZX-10R)
Så dom kanske också är beredda ge ett vettigt pris på en äldre hoj av sporttyp.

Fast klassikerförsäkring går ju loss på hela 1500 kr om året.
Får man verkligen ens en trafikförsäkring för det? Kollade din länk för en zzr från 92 och där kostade trafik nästan 4000.
 
Fast klassikerförsäkring går ju loss på hela 1500 kr om året.
Får man verkligen ens en trafikförsäkring för det? Kollade din länk för en zzr från 92 och där kostade trafik nästan 4000.

Trafik är säkert dyrare. En hoj med under 100hk är det 680:- per år för :-)
 
Last edited:
Nu behöver du ju inte vara helt insnöad på bilsport o mc. Det finns fler försäkringsbolag som kör med klassikerförsäkring.

Kul att du tittat på FZ:an. Det ÄR en klassiker.

Vill du vara lite originell så kanske du ska spana in den lite udda brorsan FZX750?

View attachment 387676

HÄR ÄR EN LÄNK TILL EN BLOCKETANNONS DÄR FORUMMEDLEMMAR FÖR EVIGT KAN LÄSA OM ATT JAG TIPSAR OM EN FZX750. DENNA LÄNK FYLLER EN VISS INFORMATIV ROLL ÄVEN EFTER ATT ANNONSEN ÄR BORTA.

24 år i medelstor stad så måste jag tyvärr snöa in mig på bilsport mc. Såg faktiskt annonsen på fzx igår och blev väldigt sugen men just den där är för långt borta och jag antar att den är udda?
 
24 år i medelstor stad så måste jag tyvärr snöa in mig på bilsport mc. Såg faktiskt annonsen på fzx igår och blev väldigt sugen men just den där är för långt borta och jag antar att den är udda?

Jag tror att det såldes totalt bara 27st FZX750 i Sverige när det begav sig. Sen dess har det dock säkert skett en viss privatimport. När det gäller powercruisergenren så är det en MYCKET unik maskin. Det är utrustad med en rapp radfyra på 94 hk (som utan större problem kan bytas till en FZR1000/thunderace-morot på 145 hk...) medans de konkurrende custommaskinerna väger närmare tre ton och hostar ur sig < 50hk.

Storebrorsan V-maxen hade ju också 145 hk men den släpar ju samtidigt också omkring på 100 kg mer järn. Den massan har stor bestämmanderätt i kurvor...
 
Jag har stått ut med min under några år och en sådan kan du säkert få för 15.000 skulle jag tro. Tung, bänglig, 16" däck, vibrerar en del.
Man får faktiskt leta lite för att hitta något bra med den:va. Men de går som sjutton och är snabba som attan plus billig att försäkra.:banana

Edit: Ang tyngden. Original avgas väger säkert trettio kg och sitter det 4:1 på så har man minskat vikten rätt rejält. Gissar vikten till 220-230Kg som min står idag.
 
Last edited:
Är 1.89 och sitter utmärkt på min.
Har bytat lameller och mellanskivor två ggr under drygt 10 000 mil inkluderat en hel del körningar på strippen. Inte speciellt dyrt och man byter dom enkelt själv.
"Allt annat är dåligt" är definitivt inget jag har erfarit.

Jag har aldrig kört nån tusen, jag hade som sagt en 600 samtidigt hade två kompisar även dom fzr600 så vi var tre stycken med samtliga slirande kopplingar.
Bytt lameller,mellanskivor, hårdare fjädrar osv för att få de att lira. Även bromsar och fjädring är på dessa undermåtliga. Och trång som fan, främst knävinkel.
Som sagt detta var 600, 1000 kanske är helt anorlunda jag har ingen aning, men 600 har jag en stark uppfattning om.
 
Jag tror att det såldes totalt bara 27st FZX750 i Sverige när det begav sig. Sen dess har det dock säkert skett en viss privatimport. När det gäller powercruisergenren så är det en MYCKET unik maskin. Det är utrustad med en rapp radfyra på 94 hk (som utan större problem kan bytas till en FZR1000/thunderace-morot på 145 hk...) medans de konkurrende custommaskinerna väger närmare tre ton och hostar ur sig < 50hk.

Storebrorsan V-maxen hade ju också 145 hk men den släpar ju samtidigt också omkring på 100 kg mer järn. Den massan har stor bestämmanderätt i kurvor...

I samma genrer fast en aning större finns ju även den maffiga Honda X4 (cb1300)
Dock inte tillräckligt gammal än för klassikerförsäkring och väldigt ovanliga. Har bara sett 1 live men diggar bakhjulet :yoparty
 
Köp en Kawasaki GPX600 så får du en bra hoj för under 15.000, går utmärkt att klassikerförsäkra.
 
Jag trodde dom hade tvärstopp på sporthojar jag :-) Men väldigt kul att höra.

Både Svedea och Bilsport & MC har gjort om reglerna hösten 2012 så nu går det inte att försäkra varken FZR, GSXR eller någon annan "R-hoj" hos dem, oavsett hur smord man är i truten ;)

Jag köpte nyligen en GSX 750 ES. Fjädringen är sådär, bromsarna halvkassa samt att den är skapligt tung. Men samtidigt är den perfekt att såsa runt på under fina söndagar eller bara åka till jobbet på. Vill man så finns det dessutom massvis med grejer att bättra på fjädringen/bromsarna eller motorn ifall man tröttnar på originalgrejerna.
 
En äldre ZZR600 måste ju vara klockren för dina krav? Du kan säkert hitta en 1100 för slanten med lite tur och prut.
 
Kawas 600 sportare sent 80 tidigt 90 ? Hur mkt självplågare är ts egentligen ?

Om det är en hoj du ska hålla dig undan från så är det den. Googla lite om förgasarstrul och problem med att de går på 3 cylindrar så förstår du varför.

Kika på cbr 600 i stället isf.

Annars, literklubba 80 tal går in i din budget och billig att försäkra. Jag har ett dåligt förhållande till kawa, deras gpz 900 är OFTA söndermeckade och väldigt hårt körda, annars är det bara och kolla runt och testa.
 
Tack för alla tips! En sån här blev det för 10 papp. ImageUploadedByTapatalk1372702758.041531.jpg
Den har bara gått 2400 mil enl mätaren och jag tror nästan på det då den går mycket fint, lite puts så är den nästan som ny snart :-)
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top