Hoj för bana och gata med rimlig försäkring?

Steep

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10 Vespa 125 Primavera -83
Har efter lite bankörning i USA nu beslutat mig för att köpa en ny hoj som lämpar sig både för bankörning och gatkörning. Nu behöver jag tips på hoj!

Eftersom jag bor i dem centrala delarna av Göteborg är försäkringen AVGÖRANDE för mig.

Själv funderade jag på att köpa en SV650S och modda den med GSXR framände och kraschkåpor. Men jag vill gärna höra om det finns några goda idéer där ute??

Köp en motard.
Riktigt billig att äga potent på bana och äckligt rolig i trafiken.
Bilsport och MC ser de flesta ( alla? ) motarder som offroader och kostar lika mycket att försäkra som en dassig gammal 80talshoj.
Jag degar 4500/år för halv på min SXV. Jag är 24 och bor inte ute på vischan.

Det enda som talar emot är väl servicen om du köper en lite vassare modell. Väljer du en av KTMs LC4or ( 625, 640, 660 ) så är det i stort sett samma service som en sporthoj.

Sporthoj ser jag som ett A-B-fordon i jämförelse till motard idag.
Prova och se! :tummenupp

Juste, en sak till. Du kommer inte att behöva lägga massa pengar på krashkåpor heller.
Det du behöver är en slangbit på ljuddämparen om den inte ligger under sadeln, och lossa lite på gaffelkronan så den kan röra på sig lite när du slår i backen.

Last edited:
Gammel-R1 med halvförsäkring ska du ha. När du behöver kraschkåpor och andra tillbehör kommer folk nästan att kasta grejerna efter dig. :hihi

Jag vet inte om man vågar säja så men jag körde en ER-6:a på bana å den va rätt kul å köra faktiskt. Då får man ju en lite nyare hoj å så. Det som är bra med det är att man får en trevlig känsla nar man rycker å drar i alla spakarna. Det är nytt å funkar bra. Sen e dom svinbilliga å äga. Ca 3000kr/helförsäkring helår om man är 30 eller äldre. Sen kan man ju krydda med skurna slicks å däckvärmare. Så skulle jag nog gjort om jag inte vad helt inne på bara banåkning.

Triumph Street Triple R.

Märkesförsäkring via IF, ca 6K helförsäkring och helår.
Har kört denna hoj både i centrala Göteborg och på bana och den är grym på båda!

Köp en motard.
Riktigt billig att äga potent på bana och äckligt rolig i trafiken.
Bilsport och MC ser de flesta ( alla? ) motarder som offroader och kostar lika mycket att försäkra som en dassig gammal 80talshoj.
Jag degar 4500/år för halv på min SXV. Jag är 24 och bor inte ute på vischan.

Det enda som talar emot är väl servicen om du köper en lite vassare modell. Väljer du en av KTMs LC4or ( 625, 640, 660 ) så är det i stort sett samma service som en sporthoj.

Juste, en sak till. Du kommer inte att behöva lägga massa pengar på krashkåpor heller.
Det du behöver är en slangbit på ljuddämparen om den inte ligger under sadeln, och lossa lite på gaffelkronan så den kan röra på sig lite när du slår i backen.

Kan bara hålla med :tummenupp

Aprilia Rs 250 eller Honda Rvf 400 om du hellre vill köra 4-takt!
Hondan kan dock vara lite tricky att få tag på :)

Härligt att ni är så snabba på att svara!

När det gäller motarder så gillar jag dem, absolut! Men dem går det bort för tillfället. Vill kunna köra längre sträckor med hojen...har kört KTM 640 och den vibrera på tok för mycket!

Er-6 - kanske hade varit något men nja...ingen modell för mig.

Ducati 900SSie - kräver inte dem (förhållandevis) tokmycket service och deg?

Street Triple - en av dem hojar jag verkligen skulle vilja ha (eller dess syster 675 Daytona) men mycket med en så gott som ny hoj på bana? Känns som om värdeminskningen blir stor! Men jag vill ha fel på den punkten :D

Gammel R1a - tanken har slagit mig. Men fasen ska man veta om det är ett ras man köper när vi snackar gamla bushojar?

En RS250 på gata? :O

Det låter dyrt.

Ha ha, talar du av egna erfarenheter eller?

Varför låter det dyrt?

Last edited:

När det gäller motarder så gillar jag dem, absolut! Men dem går det bort för tillfället. Vill kunna köra längre sträckor med hojen...har kört KTM 640 och den vibrera på tok för mycket!

Er-6 - kanske hade varit något men nja...ingen modell för mig.

Street Triple - en av dem hojar jag verkligen skulle vilja ha (eller dess syster 675 Daytona) men mycket med en så gott som ny hoj på bana? Känns som om värdeminskningen blir stor! Men jag vill ha fel på den punkten :D

Gammel R1a - tanken har slagit mig. Men fasen ska man veta om det är ett ras man köper när vi snackar gamla bushojar?

Ha ha, talar du av egna erfarenheter eller?

Varför låter det dyrt?

Jag gör ju dessvärre det.
Högvarvig tvåtakt är underbart, men som bekant så är underbart kort. :)
RS250 är en tävlingsmaskin och behöver underhåll därefter. Delarna kostar satan.
Avgasventilerna behöver du byta med jämna mellanrum. Jag vet att Starol racing ville ha 12 000 för dessa när jag skulle byta.
Det är bara några delar av många.
Sedan är det en underbar bancykel, men jag tror inte att du vill köra den på gata. Den har inte riktigt ett register som du gärna brummar gata med heller, det är verkligen allt eller inget.

Avgasventilerna behöver du byta med jämna mellanrum. Jag vet att Starol racing ville ha 12 000 för dessa när jag skulle byta.

:skrämd Det va billigt... men det fanns några stålventiler eller någo som höll lite längre va? Som inte va tillåtna att tävla med?

eek: Det va billigt... men det fanns några stålventiler eller någo som höll lite längre va? Som inte va tillåtna att tävla med?

Jupp jupp, jag köpte ett par såna och slängde i min, men jag fick aldrig cykeln att gå bra med dessa.

Jupp jupp, jag köpte ett par såna och slängde i min, men jag fick aldrig cykeln att gå bra med dessa.

Aha okej! Men är det mycket bättre tillförlitlighet på Aprilia Rs 125 då? Den är kanske inte så hard-tuned?
Nu är den väl iof inget alt för Steep :D

Prova 690 smc/sm/duke, vibrerar väldigt mycket mindre än "di gamle".

Ducce`s 2 ventilade är ganska billiga att serva.

"Ducati 900SSie - kräver inte dem (förhållandevis) tokmycket service och deg?"

Nej, 1000-mila intervaller med en väldigt skottsäker spis. 2-ventilarna är inte så dyra, värre med 4-ventilarna. Det är dock INGEN bra statshoj. Ryckig, spottar och fräser och blir ap-varm efter en stund pga luftkylet.
Dock underbar på kurviga vägar och på bana. Du kanske inte hänger på nya literhojar med bra förare men så långt efter hamnar du inte om du övar mycket... :hihi

En RS250 på gata? :O

Det låter dyrt.

Hade det före millen, saknar den mkt och ofta (körde 3 år gata med den)... Det var inte så dyrt att äga, höll man efter den så höll den bra. Nu finns det ju inte någon större marknad för dessa längre tyvärr, kan betyda att det finns en del skåpmat stående likaväl som det kan betyda att det blir svårt med beg. reservdelar..

/A

YZF750R och ZXR750 -91 tycker jag verkar vara trevliga hojar...

Har även kikat på att byta upp mig till FZR1000 -91, men med 228 kilo körklar verkar den ganska tung. Skulle isånnafall höja den i bak också för att råda bot på den löjligt flacka gaffelvinkeln (27grader). Vet dock inte hur nedläggsvinkeln är på den, vill inte glida omkull igen när jag försöker få ner knät i backen...

Har tänkt mig ungefär samma sak som TS. En hoj som jag har råd att köra under studenttiden och som ska funka för kurvig landsväg samt så många banbesök jag har tid och råd med. Till skillnad från TS skiter jag i långfärdskomforten, sånt får jag börja tänka på när jag blitt gammal. Tror jag siktar på en hoj som ligger lägre i inköpskostnad också, kring 25k. Betalar helst inte över 300kr/mån i försäkring men kan tänka mig att öka till ~500 för att få en duglig hoj. Vet inte hur GSX750R -90 är jämfört med de andra om man vill köra bana, fixar jag garage så kan jag köra den på klassikerförsäkring. Vill ej ha motard, det får bli sen när jag har råd med mer än en hoj.

Trafikförsäkring och crashkåpor, pengarna du sparar kan du laga hojen för vid ev klotning!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti