Hoj för att lära sig skruva och köra jorden runt

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
'Dual sport' och endurostukhojar har alltid tilltalat mig och jag har en vild liten dröm om att köra långa resor på en sådan. Jag gillar också att skruva även om jag tyvärr aldrig haft möjligheten att hålla i något projekt pga boende i lgh utan garage, därav är jag också inte bra på det.

Jag håller på att forska i möjligheten till mekplats och kollar ibland på blocket efter något man skulle kunna ta sig för. Eftersom jag inte varit i game:t så länge vet jag inte vilka cyklar som skulle lämpa sig till det jag efterfrågar och därav denna tråden.

<450cc
Max 20.000kr
Driftsäker utav tusan för land och rike
Tillräckligt bekväm och ok för 100km/h
Lättskruvad och möjlighet att serva själv

Vad är det jag letar efter?
 
Kawa KLR eller Suzuki DR tycker jag att det låter som.

Precis, valfri luftkyld, lågeffekts 80-90-tals offroad måste vara det bästa och mest ekonomiska att lära sig på.
 
Hur mycket renovering krävdes på dom, eller rättare sagt, hur mycket var original förutom rena slitdelar som filter, stift, drivlina osv?

Typ det mesta var original. Filter, stift och drivpaket byttes så klart men det mesta bara höll. De tenderar att börja läcka lite motorolja vid framdrevet efter en 10k mil så då smordes drivpaketen in automatiskt så länge man fyllde på allteftersom. Min koppling krävde 189 nm och jag borde ha bytt vajer men på den tiden fick man 7 panik-bud på raken så det glömdes bort och vänster underarm antog så småningom en form som närmast kan beskrivas som en gravid tax.

Är ju inga effektmonster och jag tror hemligheten ligger där. Polaren med 50+k hojen bänkade sin till 26 ardennerhingstar på bakbananen.
 
KTM !

...för att lära sig skruva.

Sedan skaffar man något riktigt för resan.
 
Jag har kört xt660n men jag är en kortis och tyckte den var något för stor!
 
Tror den gamla XT600n är lägre. Ska du ha en problemfri resa är gammal skulle jag satsa på gammal luftkyld.

Min XT600 -98 gick två Norge-vändor i somras. Visserligen inga jorden-runt-projekt, men fungerade hur bra som helst, med dagsetapper på upp till +70 mil.
 
Last edited:
-T ex en Honda Transalp :tummenupp
Jag säger XT600 eller en Transa.
Båda skottsäkra eller alternativt enkla att serva/fixa.
XT om du är lite mera inne på terräng Transalp om det är lite mera asfalt. Båda går att köra grus utan problem.
Skall det köras lite bekvämt så skulle jag kört en Transalp XL600V eller XL650V (Transalp). Den sistnämnda en riktigt ordentlig långfärdshoj.
 
Last edited:
TS önska om <450cc är väl svåruppfylld med de flesta förslagen ovan.
Frågan är varför <450?
 
Är inte XT660 så gott som skottsäkra hojar?
Borde gå att hitta en som passar budgeten..
 
Om man skall köra långt i verkligheten så är två cylindrar väldigt trevligt. Transalp eller kawas lilla 500 är trevliga på det viset men det är klart att enkelheten med en luftkyld stånka är attraktiv plus att hojen väger kanske 30-40 kg mindre.

Utifrån önskemålet så handlar det om stigar och liknande, på allt som liknar en väg funkar långresan bättre med tyngre hojar.

En bubblare kan vara en frisk BMW R100 från sent sjuttio eller början av åttio. 20cm fjädringsväg, strax över 200kg fulltankad, smala 19”/18” däck och 67/70 alltid närvarande hästkrafter. 24 liters bensintank tar dig över 50 mil mellan tankningarna. Funkar på allt från skogsstig till 20-timmarspass på Autobahn med eller utan packning. Och medföljande verktygssats plockar du isär och ihop hela hojen med vid vägkanten. Helt enkelt en av de bästa hojar som gjorts för resor.


Buy quality, cry once
 
Honda CRF250L eller Yamaha WR250R är två bra endurostyle motorcyklar som passar för jorden runt resor. 250L är bensinsnålare med sämre fjädring. 250L finns det även en färdig adventure version av, tror den heter Rally.
 
Budgeten faller på hondan där annars är den rätt så fräck! WR:en trodde jag gjorde sig som mest som enduro och serviceintervall på 40h?

Vill ha en liten och smidig tänkte jag :) därav cc begränsningen.
 
Motorcykeln är bara en del.
Vart ska du åka?
En liten smidig hoj kanske inte håller för all packning. Enmans lättviktstält, lättviktssovsäck, lättaste liggunderlaget, barntandborste, ett ombyte kläder, ciggtändare osv eller en fet hotellbudget?

En jobbarkompis åkte till Australien och jobbade ett par veckor sedan köpte han en xt600 som han åkte Australien runt med. Sedan skeppade han den till USA och körde tvärs över bl a sedan skeppades den till England eller om det var Göteborg. Han hade den i några år till här i Sverige. Enda större problemet var att laddningen la av. Det var runt 1990.
Ska du serva och reparera hojen under resan så är det bra om det finns reservdelar eller att det går att beställa.
När du lastat av packningen så kommer hojen kännas liten, lätt och smidig, oavsett vilken du väljer.
Om hojvalet styrs av budgeten, hur ser då resten av budgeten ut? Går du upp 20000 så finns det bättre hojar att välja på. Du kan ju testa att bränna runt i Sverige för att testa eller kors och tvärs i Pyrenéerna.
Ska leta upp några klipp på tuben.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top