Hoj för övningskörning?

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Howdy.
Jag har en kompis som ska börja övningsköra den närmaste veckan, och han har ett lyxproblem. Vad ska han använda för hoj? Han har möjlighet att välja mellan Ducati Monster 600 eller Suzuki GSX600F, båda två av senare årsmodell.

Så vad tycker ni verkar vara den bästa av de 2 att övningsköra med?? För och nackdelar osv..

(som vanligt är det inte personen som skrivit tråden som är med i filmen)

Båda 2 måste väl vara lämpliga att övningsköra med,själv ska jag snart ut o övningsköra på min Fzr den är nog lite mindre lämplig men jag har kört förut så det går bra ändå för mig.

Holger skrev:
Båda 2 måste väl vara lämpliga att övningsköra med,själv ska jag snart ut o övningsköra på min Fzr den är nog lite mindre lämplig men jag har kört förut så det går bra ändå för mig.

FZR 1000 går ju utmärkt att köra på. Körde upp på min i Måndags..gick helt smärtfritt. Har iofs aldrig kört nån annan hoj. Lite väl känslig för att provköra andras hojar. Skulle bli alldeles för dyrt att vurpa.. :crash

starclassic skrev:
Howdy.
Jag har en kompis som ska börja övningsköra den närmaste veckan, och han har ett lyxproblem. Vad ska han använda för hoj? Han har möjlighet att välja mellan Ducati Monster 600 eller Suzuki GSX600F, båda två av senare årsmodell.

Så vad tycker ni verkar vara den bästa av de 2 att övningsköra med?? För och nackdelar osv..

(som vanligt är det inte personen som skrivit tråden som är med i filmen)

Låna ut DIN hoj till honom... ställ upp lite va :whip

750RR

Jag körde upp på en Ducati Monster 600 när det begav sig..

En mycket fin coh lättkört hoj måste jag säga, den duger iallafall till för normal körning, och eftersom vi snackar övningskörning nu, så duger den mer än väl.

Sedan så är den ju mindre skör, då den är naken till skillnad mot Suzukin... som kan ge honom dyra erfarenheter om han skulle göra ett nybörjarmisstag, som att få motorstopp vid träning på garagesvängen osv.

Köp den som är billigast att vurpa.

Det beror lite på hur van personen är med hoj, men någon gång under manöver prover och bromsprover så kommer något gå lite fel och kan bli attans dyrt, men börja med Duccen om han nu har fastnat för den , ska han toura lite i sommar så kan det vara skönt med plastraketen och lite skyddande kåpor.

Duccen har ju bra vrid och är ganska förlåtande till fel växelval. Dessutom lättdoserade stora bromsar.

Eftersom den trivs på lägre varv så gör det inget att man växlar tidigt (som nybörjare är benägna att göra)

Den är dock inte världens bästa vid garagevändning. Kopplingen på 600:a är ju våtkoppling, men det lär bli lite ryckigt.

Suzukin är nog ett bra val också. har aldrig kört någon annan än de suka 750 de hade på skolan. de var fina och gick bra. Enkla att garagevända med iallafall.

Re: Re: Hoj för övningskörning?

maverick_750rr skrev:
Låna ut DIN hoj till honom... ställ upp lite va :whip

750RR

Ja det hade ju varit en syn för gudarna..... Hade jag haft en kawwa så hade det inte varit nån krage.... :D

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back