Hoj dör vid 120km/h och i uppförsbackar

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Borde ställa i mekforumet, men är just nu hos föräldrarna med hojen och tåget hem går snart så jag vill ha snabba svar :tummenupp

Hojen dör som sagt efter 120 km/h och även vid uppförsbackar. Alltså dör som i stannar, måste rulla in till sidan och låta den återhämta sig i några min innan man kan starta den på nytt. Tanken var att bensinen inte kommer fram till förgasarna men nu är följande provat:

Bensin från tanken: Massor
Bensin genom filtret: Massor
Bensin genom dreneringshålen (eller hur det stavas?): ca 2 dl/min/förgasare.

Är det sista för lite kanske?

Vilka andra fel kan det vara?
Kompet är nytestat och bra, luftfiltret ska vara bra.

Visa att ni är grymma nu SH!
 
Öh:confused:

Känner igen det här , ar inte samma problem varit på tapeten här me samma hoj:confused::confused::confused:

Hittade du aldrig felet


Jopp det har det. Trodde att det var åtgärdat, men i en brant uppförsbacke på väg till besiktningen för två månader sedan hände det igen. Tror jag skapade en tråd då, men har inte varit hemma hos hojen något sedan dess.


Hojen må vara fjollig men den ska kunna mer än så :död

EDIT: du skrev i min förra tråd, men allt det är provat redan :-)
 
Last edited:
Hojen dör som sagt vid uppförsbackar
Har varit med om det i en Volvo 142. Det var ett ventilbleck i bränslepumpen som gått av. Ventilblecket ersattes med nytt ventilbleck gjort av en liten bit av ett bladmått.
Så jag gissar på krånglande bensinpump om du har en bensinpump.
Och att problemet märks mindre med full tank.
 
Vacuum i tanken?
Testa och kör med tanklocket på glänt

Vad har du provat med hittills så att vi vet vad som det inte ska tipsas om :confused:
 
I denna förra tråden var det bensinbekymmer alla trodde , vi bad han checka pumpen.

Sen meddelar han att den är strippad på pump.
Sen kommer jag väl inte ihåg om han sa att den funkat innan utan pump eller så..

Han får nog återmontera pumpen - det finns ett skäl till att den sitter där...
 
Måste på något vis ha med vacumstyrningen från tanken att göra om du saknar bränslepump.Att den dör i ca 120 km/h är ju en sak som kan tolkas som bränslebrist med en mängd faktorer men när du skriver att den även vid stark lutning uppför sig på detta vis så är ju ett sätt att köra med tanklocket på glänt för att se om detta styrker vakumteorin.Har du kollat vakumslangar mm från denna tank.Samt hur mycket bensin har du i tanken vid denna lutning.

Bränslepumpar som krånglar uppför sig däremot som du beskriver vid stark lutning och när man svänger hastigt som vid t ex på och avfartsramper som brukar vara starkt doserade en längre sträcka och det enda i det fallet är att byta pumpen.
 
I denna förra tråden var det bensinbekymmer alla trodde , vi bad han checka pumpen.

Sen meddelar han att den är strippad på pump.
Sen kommer jag väl inte ihåg om han sa att den funkat innan utan pump eller så..

Han får nog återmontera pumpen - det finns ett skäl till att den sitter där...

Strippad på pump? :va

En zx600D (dvs zzr600 89-92) har inte pump utan förlitar sig på gravitationen. Åtminstone hade inte min 91a det och Haynes-manualen skrev att den inte skulle ha det. Tror dock att modellen som kom 93 (med ram-air) fick pump men det är jag inte säker på.

Kan tillägga att min 91a hade inga problem att köra över 120 eller för den delen 200 i uppförsbacke. Utan pump.
 
I denna förra tråden var det bensinbekymmer alla trodde , vi bad han checka pumpen.

Sen meddelar han att den är strippad på pump.
Sen kommer jag väl inte ihåg om han sa att den funkat innan utan pump eller så..

Han får nog återmontera pumpen - det finns ett skäl till att den sitter där...

Trodde den var strippad, men det visade sig komma från fabrik utan pump = inte det som är fel.

Har även provat köra med öppet tanklock, och det funkar ej.

EDIT: Jag vill inte vilseleda er om detta är fel, utan jag vill ha hjälp "outside the box" eftersom jag verkar ha hakat upp mig på bränsletillförseln.

Att den stannar i uppförsbackar och vid 120 tror jag beror på bränsle dock. Den drar ju mer ju snabbare det går, och likaså i uppförsbackar.
 
Last edited:
Inloppet till luftburken är fritt :confused:
(eller har någon stylat med ett lock för att dölja ett fult luftintag :D )
 
Det ligger inte något i tanken som täpper till`?
 
jag hade typ detta problem med min 125:a fast den dog inte vid någon speciell hastighet men den gick ju inte snabbare än 130 :( jag bytte tändstift och sedan fungerade den bra !! :) :confused: värd att testa !!
 
Inloppet till luftburken är fritt :confused:
(eller har någon stylat med ett lock för att dölja ett fult luftintag :D )


Nope luftintaget är finfint. Den borde ju inte kunna starta alls om det var där felet var va? för den går ju som sagt framåt så länge bensinförbrukningen inte är mer än normalt.


Förgasarna är nystädade så det finns ingen smuts kvar. Dom är även täta. (vet dock inte om det kan finnas något annat fel i dom?)


Inget täpper i tanken eftersom det rinner på duktigt från slangen.


Inte heller tändstiften, dom är testade.

Det kan givetvis vara så att det är dags för förgasarrengöring. Skit i munstyckena.
annars kanske 523228 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Branslesystem/Elbranslepump/

Wow helt klart värt att testa, visste inte att det fanns. Var ju ändå en struntsumma i pris och jag börjar bli riktigt desperat!
 
Last edited:
jag hade plockat av tanken ändå och sköljt ur den, om där är skit i tanken som kanske "flyter lite" så kanske de vid just brant lutning åker ner och täpper till. värt att prova iaf. de känns som en enkel sak att prova först jämfört med att rensa förgasare och dyligt..
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top