Hojåkning i Sierra Nevada

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Tänkte att jag skulle ta och dela med mig om min lilla tur i sierra nevada. För er som inte vet var det ligger så är det bergskjedan som läper längs spanska solkusten. Bara 340 mil från sverige. Motorcyckelarna fick åka lastbil ner och jag flög :tummenupp.

Sierra nevada består egenligen av en bergsrygg som börjar direkt i medelhavet och stiger till 2500m över en sträcka på ca 8 mil för att sedan övergå i en helt platt högplatå vid guadix. Högsta topparna är la veleta och mulachen bägge över 3300 m. i slutet av augusti är det ca 35 grader vid havet och +20 på 2500m.
Värt att nämas är att berggrunden är mycket porös och bildar ett fint damm som lägger sig på vägbanan. Detta damm syns inte men det är fläckvis SKITHALT. Hade jag inte haft några SMC kurser i ryggen hade jag garanterat klotat :död.

Första dagen tog vi en kort tur i de lägre bergen ovanför motril. Vi slogs direkt över hur otroligt krokiga vägarna är. Sammanfattningsvis är det ungefär en sväng va 100m. slingerbulten framstår som som spikrak.
2 veckor innan så hade det regnat... vilket hade fått till följd att det ibland kunde ha rasat ner ganska myket sten på vägen... om inte en del av vägen var försvunnen. Detta är tydligen helt normalt där nere och de chaktar helt enkelt undan ravlet som vi skottar snö i svedala. :yoparty

Bifogat

• 20100904065.jpg
    20100904065.jpg
    233.2 KB · Visningar: 148
  • dag 1.jpg
    dag 1.jpg
    146.5 KB · Visningar: 162
  • regnskada.JPG
    regnskada.JPG
    188.3 KB · Visningar: 143
  • Spagetti.JPG
    Spagetti.JPG
    180 KB · Visningar: 147
  • DSC_0359_small.JPG
    DSC_0359_small.JPG
    186.4 KB · Visningar: 153
Dag två så tog vi en sväng till upp i bergen , tyvärr så blev vi tvugna att avbryta aktiviteten pga att soppan höll på att ta slut... Men som synes på bilsen så var det bra krokigt på vägen upp innan vi vände..

Var även ruskigt nära att bli stoppad av guardia civil (ytterst otrevlig paramilitär organisation)... hade varit lagom kul att så och förklara sig på spanska för nån engelska kan dom inte i den här delen av världen:huvet

Dag 3 var det dax för långtur 40 mil och en kurva var 50-100m... över 4000 svängar på en dag känndes i kroppen...

Först körde vi upp till skidområdet i sierra nevada och käkade lunch på. vägen upp från granada bör vara en av de bättre i värden lagom brant uppför, långa svepande och otroligt fina kombinationer. Väl uppe på toppen höll vi tal och tackade de spanska vägbyggarna för en så fantastisk väg. I bakgrunden på ett av kortet ser man la veleta på 3300m, det finns en väg upp nästan hela vägen till toppen. men den är tyvärr avstängd för trafik... Jag har dock cycklat den vägen tidigare hela vägen till kusten, kan starkt rekommenderas.

Efter toppen körde vi ner och tog en liten väg till La Peza och högplatån vid guadix. Även denna vag var fantastisk, den gick långa partier i en canyon ca 20 bred och jätteslingrig. :yoparty.

Längs motorvägarna i spanien sitter även den aningen mystiska skylten som varnar för att motocycklar kan komma och göra stoppies bakom dig om du kör bil???

När detta var avklarat diskuterade vi om vi skulle vända tillbaka för att vägarna hade varit så bra... men förnuftet säger ju att gräset är grönare på andra sidan. därför körde vi förbi guadix och upp mot ett pass som heter puto del ragua som ligger på 2000m höjd. och förövrigt är det enda passet man kan passera i hela bergskjedjan.
En bit upp längs vägen så ha man en fatastisk utsikt över ett av världens största solkraftverk, jag undrar hur många fönsterputsare som jobbar där :D...
Vägen upp i passet var ruskigt smal och framförallt krokig. Jag gillar verkligen tutskylten :banana

Efter passet var avklarat hade vi en ögonbedövande utsikt över alpujarra.Trots att vi kände oss ganska möra så valde vi den långa vägen tillbaka... Kanske inte lika fantastisk som några av de tidigare men det är en viss känsla att vara tungen att svänga var 50 m i 12 mil

Bifogat

• varning.JPG
    varning.JPG
    151.1 KB · Visningar: 197
  • claxon.jpg
    claxon.jpg
    184 KB · Visningar: 153
  • dag3.jpg
    dag3.jpg
    181.3 KB · Visningar: 144
  • laveteta1.jpg
    laveteta1.jpg
    92.1 KB · Visningar: 209
  • puerto.jpg
    puerto.jpg
    86.2 KB · Visningar: 157
Så dag 4a

Då var det bara att knyta ihop säcken och köra de bästa vägarna...

Vi körde tillbaka till den lilla kammen som löper mellan alpujarra och havet. man kör konstant mellan 1000-1200m vilket har en behaglig temperatur på ca 25 grader och vilka vägar sedan.

Favvovägen alla kategorier går mellan orgiva och rubite.. Närmaste jämförelsen är en roadracingbana fast mer kuperat och bättre asfalt och mindre trafik....

De spanska vägbyggarna skall ha en stor eloge
TACK!! :Bugar

Bifogat

• la veleta2.jpg
    la veleta2.jpg
    85.4 KB · Visningar: 113
  • dag4.jpg
    dag4.jpg
    176.9 KB · Visningar: 93
  • favvoväg.JPG
    favvoväg.JPG
    180.1 KB · Visningar: 91
  • alpujarra.jpg
    alpujarra.jpg
    86.1 KB · Visningar: 94
  • alpujarrahoj.jpg
    alpujarrahoj.jpg
    82.6 KB · Visningar: 116
I bakgrunden på ett av kortet ser man la veleta på 3300m, det finns en väg upp nästan hela vägen till toppen. men den är tyvärr avstängd för trafik...

Vafan nudå... avstängd för alltid eller :confused::confused::confused: Jag har ju planerat köra den då jag har pippi på att samla på höga vägar och detta är den högsta vägen i Europa.

Vafan nudå... avstängd för alltid eller :confused::confused::confused: Jag har ju planerat köra den då jag har pippi på att samla på höga vägar och detta är den högsta vägen i Europa.

Kollade nyss på Top Gear avsnittet där dom kör i bolivia. Fint när dom gav upp på typ 17 200 feet pga syrebristen :)

Schyssta bilder av TS. Ser riktigt fint ut.

Kul med lite bilder. Var där och körde häromåret. Vi lyckades pricka in den absoluta värmetoppen den säsongen, så det blev en del stopp på luftkonditionerade mackar.
Stannade ni till i Sevilla nånting? Fin stad.

Sierra Nevada och områdena runt omkring är fantastiska för hojåkning. Nu verkar ni ha varit mer västerut men från Ronda (fin stad för övrigt) och ner mot kusten finns en del riktigt fina vägar. Egentligen är nog vägarna i alla riktningar från Ronda fina. Delar av sträckan Granada-Cordoba är också riktigt, riktigt fin. Dock är jag inte riktigt lika imponerad av spansk vägbyggnadsförmåga som du. Trots att de i princip helt saknar frost så lyckas de ändå få till vägar som spricker och som ganska snabbt blir gropiga.

Verkar som att ni haft en schysst tur dock! Vad fick ni pröjsa för frakt av hojarna?

Det går upp en turistbuss från parketingen på 2500m. Vi snackade med bomvakten men det var inte aktuellt att släppa upp oss på den vägen. Har cycklat där tidigare över bergskjedjan och ner till kusten, helt fantastisk väg... men det är knappt så man kommer förbi högsta punkten ens med cyckel, ligger väl på 3100m om jag inte missminner mig.. Berggrunden består av skiffer och det rasar konstant så vissa bitar fick vi bära cycklarna.

Nope vi var inte i sevillia, kom hem i lördags så vi e inte kvar. :(

Sierra Nevada och områdena runt omkring är fantastiska för hojåkning. Nu verkar ni ha varit mer västerut men från Ronda (fin stad för övrigt) och ner mot kusten finns en del riktigt fina vägar. Egentligen är nog vägarna i alla riktningar från Ronda fina. Delar av sträckan Granada-Cordoba är också riktigt, riktigt fin. Dock är jag inte riktigt lika imponerad av spansk vägbyggnadsförmåga som du. Trots att de i princip helt saknar frost så lyckas de ändå få till vägar som spricker och som ganska snabbt blir gropiga.

Verkar som att ni haft en schysst tur dock! Vad fick ni pröjsa för frakt av hojarna?

Ett fåtalvägar var lite gropiga... men de alra flesta var ny eller nästa nyasfalterade, längs de flesta vägarna så står det stora skyltar om hur mycket EU har pröjsat för att rusta upp just den här vägen, vägarna är generellt sätt MYCKET bättre än i sverige.

frakten kostade gratis genom vissa kontakter ;)

Last edited:
Dock är jag inte riktigt lika imponerad av spansk vägbyggnadsförmåga som du. Trots att de i princip helt saknar frost så lyckas de ändå få till vägar som spricker och som ganska snabbt blir gropiga.
Kanske beror det på Spaniens tuffa ekonomiska läge de senaste åren. Eller har det ”alltid” varit så? Håller med om att de ju borde ha mycket bättre förutsättningar än vi här i norr.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman