Hojåkare är fjollor!

Moppe körde man året om på landsvägsdäcken utan vurpor trots riktigt vinterväglag (Västernorrlands inland). Men hoj är något annat - dessutom har vi ju snöskoter!


Minusgrader är dock inga problem, men isvägar undviker jag gärna.
633ca12c5cb77debce331fed5b90c96c.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den där termosen såg ut som ett stödhjul först :D
 
När vintern kommer så ställer man undan offroaden och myspyser istället med Rettan :-)

 
Tillbringade förra helgen i Sthlm och blev förvånad hur många som fortfarande körde trots 3 plusgrader. Att ni är galna visste vi ju innan men att ni var så jävla tokiga det var uppfriskande :Bugar
 
´nuff said. Kan man vinterpendla med en gammal Ducati Monster så finns inga ursäkter för japsåkare som alltid skall skrävla om hur tillförlitliga och lättkörda hojarna är.

http://www.youtube.com/watch?v=4irRAZ8hkgQ

Ja, har man kört på vintern så är känslan mellan 1,48 och 2,03 bekant...
Man blir lite sugen att börja pendla med hoj igen av dessa 15 sekunder... :tungan

Tillbringade förra helgen i Sthlm och blev förvånad hur många som fortfarande körde trots 3 plusgrader. Att ni är galna visste vi ju innan men att ni var så jävla tokiga det var uppfriskande :Bugar

Tokholma...:D
 
TKC80 med lite egen variant(liners, innerslang) av dubbning med BestGrip och Gold Ice Screws.

Ok, seriösa vinterdäck med andra ord! Jag trodde att du kanske bara tog en liten testrunda med de "vanliga" sulorna på.
 
Ok, seriösa vinterdäck med andra ord! Jag trodde att du kanske bara tog en liten testrunda med de "vanliga" sulorna på.
Ne......förutom att man med feta landsvägsdäck inte kommer fram i princip en meter på snö, så skulle man nog kastas omkull direkt. Nu får jag ha det avgörandet själv i mina händer :-)
 
Ne......förutom att man med feta landsvägsdäck inte kommer fram i princip en meter på snö, så skulle man nog kastas omkull direkt. Nu får jag ha det avgörandet själv i mina händer :-)

Kör du bara på vintern med din retta?
Lite udda val av vinterhoj. Vilket kanske är anledningen att du kör en sån på vintern?



Jaha då har man varit ensam på vägarna i två dagar nu i Stockholm!! Lite kyla och lätt halka ska man väl klara:tuttar

Hörde att det snöade i Stockholm i veckan. Kör du fortfarande hoj? Eller har du blivit fjolla som de flesta andra?
 
Kör du bara på vintern med din retta?
Lite udda val av vinterhoj. Vilket kanske är anledningen att du kör en sån på vintern?

Ingen anledning mer än, en utmaning till att få en sporthoj att fungera som vinterhoj. Halva nöjet är att göra vinterhojen och sen testa sig fram vad för dubb som funkar. Nu blev det en lite udda utmaning, en sporthoj med kåpor(sitter framåt, så den är rätt så lätt där bak)

Min sjunde vinterhoj(kört sen 1996). Dom 5 första var mer lämpade för vinterkörning(om nu bl a en tung Varadero är det).
Förfrös sen ögona som slutade med att hornhinnan fick dras ut i slamsor(totalblind i två dygn). Så, när det var dags igen efter några år, så har det blivit bara i närområdet och helst inte kallare än minus 10-15 grader.(fick mig en tankeställare)

Så. efter det så har det varit lite udda maskiner. Har en CBR 600 som jag kört i ca4-5 år, men har smiskat sönder den.
Nu en Retta som jag provar mig fram på. Fulldubbat bak med 256 st 3,2mm BestGrip samt 128 st 5mm Ice Gold Screws på kanterna. Fram sitter bara BestGrip. Innerslang på TKC:na. Mest för att jag ville ha dom där dubbutsticken och jag har också gjort liners till däcken(för att skydda mot ev genomslag). Mixtrat också för första gången med lufttrycket. Brukar inte göra det annars.

Ska ev göra om lite dubbningen nu. En traditionell vanlig vinterhoj hade nog gått som på räls med denna dubbning. Den här spinner bara, men och andra sidan, jag kör oftast rätt hårt med den också och det där med spinn och sladd.......egentligen så vill jag ju också ha det så :-)

På den här rullen(där jag kör om en bil som kör i ca 80-90 knyck).....om man lyssnar noga på motorljudet, så hör man kanske att den spinner hela vägen när jag accelererar.

 
Ingen anledning mer än...

Det där med att förfrysa ögonen lät rätt otäckt. Hoppas att du slipper uppleva mer sånt! Någonsin!

Funkar dubbdäcken okej på asfalt om det inte är snö/is på vägarna?
Bor man inte så långt norrut så kan det ju vara snö ena dagen och slask nästa och sen är det borta innan det kommer mer igen.
Rallydubb, skidor på hojen eller t.o.m. ta snöskoter istället känns mer lönt om man har mer "riktiga vintrar" varje år.
Byta däck "hela tiden" är kanske okej i tävlingssammanhang. Men känns som lite mycket besvär för vardags/nöjeskörning om man inte är väldigt entusiastisk.

Men ändå kul med personer som sticker ut från mängden på roliga och/eller kreativa sätt.
Det verkar passa in på dig. :)

Var det inte du som även gjorde långa resor med mopeder och 125:or på somrarna?
Lite udda kombination att köra klent och långsamt på sommaren och vasst och snabbt på vintern.
Men bara du trivs själv. :tummenupp

(Jo det hördes att du spinner när du accelererar i klippet :) )
 
Det där med att förfrysa ögonen lät rätt otäckt. Hoppas att du slipper uppleva mer sånt! Någonsin!

Funkar dubbdäcken okej på asfalt om det inte är snö/is på vägarna?
Bor man inte så långt norrut så kan det ju vara snö ena dagen och slask nästa och sen är det borta innan det kommer mer igen.
Rallydubb, skidor på hojen eller t.o.m. ta snöskoter istället känns mer lönt om man har mer "riktiga vintrar" varje år.
Byta däck "hela tiden" är kanske okej i tävlingssammanhang. Men känns som lite mycket besvär för vardags/nöjeskörning om man inte är väldigt entusiastisk.

Men ändå kul med personer som sticker ut från mängden på roliga och/eller kreativa sätt.
Det verkar passa in på dig. :)

Var det inte du som även gjorde långa resor med mopeder och 125:or på somrarna?
Lite udda kombination att köra klent och långsamt på sommaren och vasst och snabbt på vintern.
Men bara du trivs själv. :tummenupp

(Jo det hördes att du spinner när du accelererar i klippet :) )

haha, tack :-)
Jodå, det är jag som brukar dra iväg på småttingarna också. Kör inte hoj annars värst mycket i närområdet, men drar också iväg(just nu en Varadero) på somrarna på längre turer.

Kört med rallydubbat också, men på landsväg vill dom vandra. 3,2mm är ett utstick där man får skapligt grepp på snön, samtidigt som dom funkar på landsväg också. Märkt att gränsen på utstick går där. Nu ska jag väl ev göra om dom lite, fylla på med lite längre ut mot kanterna.(just nu sitter det ju 5mm längst ut)

Mycket dubb och dyrt blir det. Men vill man gasa, köra också landsväg och det är snö så krävs det ju också dubb. Svarvar en hel del på isbelagd gata och jag är lite förvånad att dom hållt så bra ändå
Myspysåka efter landsväg och desto mer söderut(+ givetvis beroende på vad det är för hoj) så krävs det ju betydligt mindre och kortare dubb. Dock så bör man väl då inte gå ner till bildubbade däck.
 
Det där med att förfrysa ögonen lät rätt otäckt. Hoppas att du slipper uppleva mer sånt! Någonsin!

Funkar dubbdäcken okej på asfalt om det inte är snö/is på vägarna?
Bor man inte så långt norrut så kan det ju vara snö ena dagen och slask nästa och sen är det borta innan det kommer mer igen.
Rallydubb, skidor på hojen eller t.o.m. ta snöskoter istället känns mer lönt om man har mer "riktiga vintrar" varje år.
Byta däck "hela tiden" är kanske okej i tävlingssammanhang. Men känns som lite mycket besvär för vardags/nöjeskörning om man inte är väldigt entusiastisk.

Men ändå kul med personer som sticker ut från mängden på roliga och/eller kreativa sätt.
Det verkar passa in på dig. :)

Var det inte du som även gjorde långa resor med mopeder och 125:or på somrarna?
Lite udda kombination att köra klent och långsamt på sommaren och vasst och snabbt på vintern.
Men bara du trivs själv. :tummenupp

(Jo det hördes att du spinner när du accelererar i klippet :) )

Kör man året runt i Stockholm så klarar du dig med mer lättdubbat. Du har mer dubb på kanterna än i mitten av däcket. Sen har man bra mellanrum mellan dubben i mitten av däcket så man kan få bra grepp på ren asfalt.

Stora vägarna är nästan alltid fria från det värsta av ovädret då det är hemskt mycket trafik på vägarna här.

Nu har jag kört utan dubbdäck bak men dubbat fram. Inväntar att bakdäcket kommer hem så jag kan få lite grepp i bak. Men tom det funkade den här veckan med ovädret som vi fick. Jag klarade mig fram mycket enklare än stora fyrhjulsdrift bilarna.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top