Hojåkande i kraftig vind

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
När sätter ni gränsen för åka i oväder? Var i danmark i somras i regn och rejäla vindbyar. Slutade med jag avstod bron över stora bält för båten direkt till Århus från Själland. Nästan hela resan hade jag omväxlande smådugg till ösregn och konstant blåst på 10-12 m/s och häftiga vindbyar. Regnet var överkomligt största delen av tiden. Regnställ och vettiga överdrag gör underverk! Blåsten är däremot något jag inte gillar alls. Hur tusan lyckas man ligga 110+ i såna kastbyar med helkåpor och en del packning?

Idag skulle jag tex inte ens tänka tanken på att använda hojen neråt skåne.

Har man en hoj me lite vikt så är det inte så stora problem :D

Slappna av o låt hojen jobba. Luta den mot vinden o vänta en bråkdel av en sekund med att korrigera ökad/minskat tryck på sidan. Kör långsammare så blir inte "svajningarna" så långa i sidled. Samtidigt ger ju ökad hastighet mer levenade energi...

Men klart kan man köra i roligare väder...
Var nere i Hamm i helgen o fi va det regnade på nervägen i fredags. DÅ hade jag inte velat sitta på en mc på autobahn... :rolleyes:

Var ute och körde typ 8mil mest för skojs skull igår (Ystad, skåne). Kan säga som så att på rakan med sidovind så låg jag som i en kurva bara för att kunna köra rakt fram.. Ligga ner över tanken och gömma sig bakom rutan när det var motvind. Ingen höjdare men det ska köras..

Körde också igår, i blåsten. Det värsta är ju att det känns som att hjälmen/huvet ska blåsa av.

Bland det värsta jag har varit med om var när jag åkte bron över Stora Bält ifjol. Första och sista gången jag kör över den bron med hoj i kraftig blåst.

Det var en kraftig vind i stort sett rakt från höger. Så man fick luta över åt höger ganska kraftigt för att kompensera för vinden. Sedan när man kom in i lä vid pylonerna blev det riktigt spännande. Då släppte all sidvind så att hojen krängde till mitt över metallskarvarna i brobanan. Ytterst nervpåfrestande upplevelse, bron kändes som att den var hur lång som helst.

Ryggsäck och vind är ingen bra kombination. Åkte upp Till Grasp mc i norrköping med aldeles för stor rygga och det blåste bra på vägen hem. det hela slutade med att jag fick packa om min packning på en av glidarna som var med. han njöt iofs av det nyfunna ryggstödet

Gasade ur ett par växlar med bladen igår på en raka med stora fält på båda sidorna. Så kom det några läskiga kastvindar, kändes som att cykeln typ gled på asfalten i sidled. Borde visserligen ha bytt däck för ett par mil sedan (jag gör mina egna slicks och syr mina egna kläder), men kan det vara möjligt? Var säkert bara att det blev lite vajjigt, så jag vart lurad..

Körde med i blåsten igår och det ända man kan göra är att undvika öppna ställen. Sen när du närmar dig öppna fält sänk farten lite och kryp ihop. Kolla alltid träden/svajande saker en bit framför dig och se om du kan gissa vilken sida vinden kommer ifrån.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard