Hojåka i Norge.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Är det någon här som åkt på hojsemester i Norge?
Tips, trix och allmänna råd emottages hjärtligt gärna!!!

Reb0

Regnkläder och massor av pengar! ;)

Trollstigen

Hvis dere skal til Norge på tur anbefaler jeg å dra til vestlandet og opp til trollstigen. Utrolig vei som er laget for svingkjøring :)

Bifogat

• trollstigen_isterdal.jpg
    trollstigen_isterdal.jpg
    58.2 KB · Visningar: 144
  • trollstigveien.jpg
    trollstigveien.jpg
    66.9 KB · Visningar: 137
TeamTribal skrev:
Hvis dere skal til Norge på tur anbefaler jeg å dra til vestlandet og opp til trollstigen. Utrolig vei som er laget for svingkjøring :)

Mumma,.. Några tips på sevärdheter och bra vandrarhem/hotell?

Reb0

En sak som jag altid undrat över när man kör i norge är hastighetsskyltarna, det står en hastighet, sen senare kommer en ny skylt om att den hastigheten upphör att gälla men ingen ny skylt finns så jag antar att då gäller nån förbestämd hastighet som jag aldrig lyckats att listat ut vad den är.
Nån som vet?

Lånar tråden lite.... :Bugar

Är inne på att åka och arbeta i Norge under sommarn... men är ju grymmt sugen på att ta med mig hojen.. eller att kanske rentav åka till norge med den. Men går det att åka till Norge på bra sett? jag menar vägar o så.
Sen är det ju att jag måste komma hem bra. blir det snö snabbt upp i nordligaste Norge??? misstänker namligen att jag får åka igenom hela jevla Norge + Sverige för att komma dit och hem.

Vem vill köpa min hoj sen??? med ca 10000mil på nacken... hahaha :banana

jt in da house:
massor av pengar!

Ja hojåka i Norge kan bli dyrt, riktigt dyrt!!!!

Finns en ganska känd mc skadereglerare (i Tokholm) som åker mycket hoj med frugan sin, i sommras bar det av till Norge och & hej & hå vilka fina vägar det var på vissa ställen, lång fin raka med inga fordon, upp dyker ur diket en Norsk Polis med radar i näven, KLICK! och 25kph för fort kostade 9.000SEK ur semesterkassan, bara att slanta upp. Sensmoral, håll fartgränserna eller håll i pluskan....

DP says: Bättre än fortkörning i Nevad där är det "direkt i fängelse" till man slantat böter.....

Bligzzz skrev:
En sak som jag altid undrat över när man kör i norge är hastighetsskyltarna, det står en hastighet, sen senare kommer en ny skylt om att den hastigheten upphör att gälla men ingen ny skylt finns så jag antar att då gäller nån förbestämd hastighet som jag aldrig lyckats att listat ut vad den är.
Nån som vet?

Om det inte står nogot annan hastighet så är det 80km/h som gäller.

Robban Nr1 skrev:

Är inne på att åka och arbeta i Norge under sommarn... men är ju grymmt sugen på att ta med mig hojen.. eller att kanske rentav åka till norge med den. Men går det att åka till Norge på bra sett? jag menar vägar o så.
Sen är det ju att jag måste komma hem bra. blir det snö snabbt upp i nordligaste Norge??? misstänker namligen att jag får åka igenom hela jevla Norge + Sverige för att komma dit och hem.

Norska vägar är jeffligt fina MEN landets geografiska förutsättningar kan ju lätt sätta lite käppar i hjulen. Så om du nu prompt ska upp till nordnorge och har god tid så ty´vker jag absolut du ska köra vestlandet upp. Sen när det är dax att åka hem och har lite mindre tid så är det på svenska sidan av gränsen du bör befinna dig. Både för att vägarna är rakare och böterna mindre.

TeamTribal skrev:

Även jag önskar att låna tråden lite...: Såg att du bor i Oslo. Våren börjar krypa närmare och hojen är snart här igen. Kan du ge mig lite bra tips på sjyssta hoj vägar i Oslo med omnejd? Tycks aldrig hitta några bra sträckor...

2fast4hjo skrev:
Böterna för fortkörning och alla andra överträdelser är betydligt dyrare, ej stanna vid stopp 5700 nok!

Ok, bra att veta.. Någon som vet om man kan bli av med körkortet också? Eller jag fattar att man kan det, men om man t.ex. har ett körkort utfärdat i ett icke Eu land och blir av med kortet i Sverige så gäller bara den indragningen i Sverige och inte i hemlandet.

Reb0

RebelZero skrev:
Ok, bra att veta.. Någon som vet om man kan bli av med körkortet också? Eller jag fattar att man kan det, men om man t.ex. har ett körkort utfärdat i ett icke Eu land och blir av med kortet i Sverige så gäller bara den indragningen i Sverige och inte i hemlandet.

Reb0

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=81785

127 på 80 väg = + 5000+ 3000 NOK (böter +rättegångskostnader) samt 7 månader av med kortet. Lisa har inte fått besked, vad jag vet än i alla fall, ang eve indragning av kortet i sverige.

Robban Nr1 skrev:

De stora vägarna i Norge är smala och kurvigar, som i Sverige för 20 år sedan.
Kvaliteten är det dock inget fel på. Undantaget är motorvägarna kring Oslo.

Ska du sälja hojen? Är den färdig?

JT skrev:
De stora vägarna i Norge är smala och kurvigar, som i Sverige för 20 år sedan.
Kvaliteten är det dock inget fel på. Undantaget är motorvägarna kring Oslo.

Det er jo nettopp derfor at det er så kul og kjøre bike i Norge. Veiene er laget for sykkelkjøring. Sjekk her http://folk.uio.no/joakimt/nam/namkart.html endel bra turer kan finnes der.

Til Pernell: gode veger i Oslo området er det mange av. Anbefaler deg å prøve RV22 fra Oslo som går via gjelleråsen - lillestrøm - fetsund - mysen - halden og helt ned til Dingle på svensk side. Det er en helt rå tur! :tummenupp

Ellers så er vegen fra Drøbak via Vestby til Son meget bra. Stopp innom Hvitsten på vegen. En fin ettermiddagstur er Enebakk rundt.

TeamTribal skrev:
Det er jo nettopp derfor at det er så kul og kjøre bike i Norge. Veiene er laget for sykkelkjøring. Sjekk her http://folk.uio.no/joakimt/nam/namkart.html endel bra turer kan finnes der.

Til Pernell: gode veger i Oslo området er det mange av. Anbefaler deg å prøve RV22 fra Oslo som går via gjelleråsen - lillestrøm - fetsund - mysen - halden og helt ned til Dingle på svensk side. Det er en helt rå tur! :tummenupp

Ellers så er vegen fra Drøbak via Vestby til Son meget bra. Stopp innom Hvitsten på vegen. En fin ettermiddagstur er Enebakk rundt.

Jag kan bara Hålla med ang Halden vägen i alla fall . slingerikrok väg som går längs med en bergsida . har kört den vägen fram och tillbaka kanske 50 gånger . Ed - Halden . endast bara för att den Vägen är helt gudomlig som hoj väg .efter dom kurviga partierna så mynnar vägen ut i en lång raksträcka med övergångställe på för skolungdommar så man får se opp.men efter en runda så har man ett Visirbrett smile garanterat :D

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda