Hobby

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Har en polare som fyller år imorgon, och jag tänkte som present köpa ett "startkit" för en hobby. Problemet är att jagi nte kan komma på en hobby som passar och har ett någorlunda billigt "startkit".

Nämnas bör, är att presenten skall vara till 100% ironisk. Den skall bara påpeka att han har för mkt fritid.

Stickor känns lite halvhjärtat, och en vävstol är nog svår att fixa till ett bra pris till imorrn.

Edit: Annars välkomnas seriösa presentförslag till en.... 37? vafan 30-ish år gammal gubbe. Han har redan allt som har med motorer att göra. En del kul prylar som jag skulle kunna tänka mig är ju för dyra. Sandbläster, CNC, Kolfiber-produktionskit, svets (Jag vet, visst är det skandalöst, han har ingen).

Last edited:
Funderar på att köpa lackeringsprylar, så att han kan lacka bilar/motocyklar i sitt stora garage... Frågan är bara var man kan hitta beggat sådant.. eller vad man skall söka på för att hitta det.

sismo skrev:
Funderar på att köpa lackeringsprylar, så att han kan lacka bilar/motocyklar i sitt stora garage... Frågan är bara var man kan hitta beggat sådant.. eller vad man skall söka på för att hitta det.
Biltema har väl sånt? Kompressor antar jag att han har.

sismo skrev:

Börja med att köpa snubben en airbrush, släng med lite gamla bildörrar, moppetankar, skärmar och annat som han kan öva på, eller varför inte ett par pinstripingpenslar, det är fan en konst som är underskattad.

Jag skulle inte ha något emot en snygg tribal, lagd på frihand av en duktig pinstripare, fördelen med en pinstripe är att den går att välja om den ska vara permanent eller borttagningsbar.

Van Dutch (som alla har på sina kepsar utan att veta ett skit om mannen, myten, legenden) var överjäklig på att pinna, men så gick han på en högoktanig blandning av droger...

Han lär själv ha sagt att han börjar alla pinstripingar med ett rakt streck, och när han sedan backar ur drogruset så är det dom mest komplicerade mönster...

sismo skrev:
Kompressorn är stulen... Kollade på biltema, verkade ju vara rimliga priser på sprutorna... Kompressor har jag hittat på blocket, hur bra måste kompressorn vara för att det ska funka med färgsprutning?

Till en airbrush räcker det med en meter slang och en burk ärtsoppa....

[Edit] Och någon form av avskiljningsanordning...

Köper "stor" spray, airbrush var för dyrt, och jag tror inte killen är kreativ nog att göra motiv. Kreativiteten räcker till färgkombinationer och pearllager, men inte längre.

Duger 210 liter/min. 8 bar. för sprutlackering?

sismo skrev:
Köper "stor" spray, airbrush var för dyrt, och jag tror inte killen är kreativ nog att göra motiv. Kreativiteten räcker till färgkombinationer och pearllager, men inte längre.

Det brukar stå vid respektive färgspruta hur stort flöde dom kräver, ligg inte på gränsen med kompressorn, och ha gärna en stoooor tank.

Själv har jag bara erfarenhet av industriell lackering, och den kompressorn var väl stor som ett halvt garage... (skruvkompressor)

svaret är självklart ett så jävla stort pussel som du bara kan få tag på, en miljard bitar typ.

Hittade det här:

Svar: Inköp av en kompressor
Skall du använda den till att srutlackera så är det en fördel om den har så stor tank som möjligt, det räcker dåligt med en som ligger på 25 liter, kompressorn får då gå väldigt mycket och det är svårare att få ett konstant tryck i sprutan. Jag tycker att 10 bar låter lite för lite jag skulle rekomendera att du försöker få tag i en med minst 12 bar och en luftmängd på 230 l/min och som sagt så stor tank som möjligt minst 40 liter

På www: http://www.skogstrafacket1.org/DF/details.asp?ID=421

GuW skrev:
Van Dutch (som alla har på sina kepsar utan att veta ett skit om mannen, myten, legenden) var överjäklig på att pinna, men så gick han på en högoktanig blandning av droger...

Han lär själv ha sagt att han börjar alla pinstripingar med ett rakt streck, och när han sedan backar ur drogruset så är det dom mest komplicerade mönster...

ORD! :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...