Hmmm.. spik o platta på brutet lårben?

valmers skrev:
Jadå, bara att be farbror ortopedkirurgen snällt. Här är min kollektion :3freak

Ahhh, nice! Har letat på nätet efter någon vettig bild, fick aldrig se spiken ens på bild. Du råkar inte veta var man beställer röntgenbilder? Enligt sköterskan skulle det finnas någon central att beställa ifrån där alla röntgenbilder lagras.

Socrates skrev:
Ahhh, nice! Har letat på nätet efter någon vettig bild, fick aldrig se spiken ens på bild. Du råkar inte veta var man beställer röntgenbilder? Enligt sköterskan skulle det finnas någon central att beställa ifrån där alla röntgenbilder lagras.
Nej, jag brukar bara säga till när jag varit på återbesök, så får man kopior på bilderna.

valmers skrev:
Nej, jag brukar bara säga till när jag varit på återbesök, så får man kopior på bilderna.

Jaha, ok :) Tack för svaret...har en idiotfråga här...kommer väl bli stämplad som korkad...men vem bryr sig :)

Om jag fattat det hela rätt så sitter ju märgspiken i själva benmärgen eller? OM det nu är så...hur f*n plockar du ut den? Måste de inte kapa av benet för att få ut den isf? Men då står man ju där med brutet ben igen :confused:

Socrates skrev:
Jaha, ok :) Tack för svaret...har en idiotfråga här...kommer väl bli stämplad som korkad...men vem bryr sig :)

Om jag fattat det hela rätt så sitter ju märgspiken i själva benmärgen eller? OM det nu är så...hur f*n plockar du ut den? Måste de inte kapa av benet för att få ut den isf? Men då står man ju där med brutet ben igen :confused:

du menar lårbenet?

Lårbenet är ihållit men dom får borra upp det längst upp eller så är det hål där från början? nån som kan svara?

När dom tar ut den så tar dom ut skruvarna och drar ut spiken från där dom satt i den.

Socrates skrev:

Nej, du vet både lår- och skenben är ihåliga hela vägen, så det är bara att trycka in respektive dra ut en märgspik ur benet (om den sitter i lårbenet måste knäskålen vikas åt sidan för att komma åt). Märgspikarna har en gänga i änden, i vilken man skruvar i en "avdragare" som man knackar/slår på när spiken skall in, respektive drar i när spiken skall ur. Problemet är att fixeringsskruvarna växer in och fast i benet, och gängan i märgspikarna kan vara skadad. Då blir det struligt att få ut skiten.

Edit: Märgspikar sätts alltså in och tas ut från knät, både för lår- och skenben.

Last edited:
DJM skrev:
du menar lårbenet?

Lårbenet är ihållit men dom får borra upp det längst upp eller så är det hål där från början? nån som kan svara?

När dom tar ut den så tar dom ut skruvarna och drar ut spiken från där dom satt i den.

Japp, menade lårbenet.

Ja, låter ju ganska logiskt med borrandet nu när jag tänker efter. Kanske skulle be läkaren kolla skallen på mig när jag är på återbesök :tungan

Ingen som har en bild på plattorna de kan tänkas ha "monterat" fram på mitt bäcken?

Socrates skrev:
Japp, menade lårbenet.

Ja, låter ju ganska logiskt med borrandet nu när jag tänker efter. Kanske skulle be läkaren kolla skallen på mig när jag är på återbesök :tungan

Ingen som har en bild på plattorna de kan tänkas ha "monterat" fram på mitt bäcken?
Nej, det borras inte där. Se mitt svar ovan.

valmers skrev:
Nej, du vet både lår- och skenben är ihåliga hela vägen, så det är bara att trycka in respektive dra ut en märgspik ur benet (om den sitter i lårbenet måste knäskålen vikas åt sidan för att komma åt). Märgspikarna har en gänga i änden, i vilken man skruvar i en "avdragare" som man knackar/slår på när spiken skall in, respektive drar i när spiken skall ur. Problemet är att fixeringsskruvarna växer in och fast i benet, och gängan i märgspikarna kan vara skadad. Då blir det struligt att få ut skiten.

Edit: Märgspikar sätts alltså in och tas ut från knät, både för lår- och skenben.

Nej inte på mig?

Jag har ett stort ärr längst upp vid höften där dom tröck ner spiken.

DJM skrev:
Nej inte på mig?

Jag har ett stort ärr längst upp vid höften där dom tröck ner spiken.
Det är inte bara ärret efter fixeringsskruvarna du ser då? Har du inget ärr mitt fram på knät?
Att sätta in märgspikar från höften gjorde man förr, trodde man hade slutat med det?

valmers skrev:
Det är inte bara ärret efter fixeringsskruvarna du ser då? Har du inget ärr mitt fram på knät?
Att sätta in märgspikar från höften gjorde man förr, trodde man hade slutat med det?

Nepp, Har inget ärr fram på knät utan ett långt ärr vid höften sen 3 små till..

finns det nåt som är bättre än det andra?

valmers skrev:

Nej det gör man idag i hög utsträckning :)

valmers skrev:
...höften på mig med (sent 80-tal). Det var för övrigt dom goda nazisterna som hittade på det här med märgspik. Engelsmännen trodde det var nån form av tortyrmetod när dom undersökte sina såsmåningom hemkomna krigsfångar. Apade dock snabbt efter när dom såg hur bra det funkade.

TjenA!
Har också paja lårbenet, 3 månader sen nu drygt. En platta, 10 skruvar. Samt att hälen på andra foten gick sönder. :(
Fick du ut nåt för sveda och värk, jag fick 2700 i ett såkallat förskott.
Skulle få mer senare..
Åker dock mc igen...
Mvh Johan

På mig drog de (en av Sveriges absolut skickligaste ortopeder) in spiken via höften - snart tre år sedan nu. Fixering med fyra skruvar från sidan. Har haft lite problem med skavande skruvar i höften, men besvären har försvunnit allt mer. Med tanke på rehabiliteringstid för att meka bort spiken, så har jag inte insisterat på att få den bortplockad. Egentligen vore det skönt att ha den borta med tanke på risk vid krasch el.dyl., men ny operation och tid med kryckor igen, är inget jag ser fram emot. Dessutom är mjukdelarna i höften känsliga för ingrepp. Vet varken ut eller in...

TomK skrev:
På mig drog de (en av Sveriges absolut skickligaste ortopeder) in spiken via höften - snart tre år sedan nu. Fixering med fyra skruvar från sidan. Har haft lite problem med skavande skruvar i höften, men besvären har försvunnit allt mer. Med tanke på rehabiliteringstid för att meka bort spiken, så har jag inte insisterat på att få den bortplockad. Egentligen vore det skönt att ha den borta med tanke på risk vid krasch el.dyl., men ny operation och tid med kryckor igen, är inget jag ser fram emot. Dessutom är mjukdelarna i höften känsliga för ingrepp. Vet varken ut eller in...

precis samma med mig..

Men vad säger du? Måste man ha rehabilitering och krycka efter man tagit bort spiken också?

TomK skrev:

ÄHHHHHHHHHH Vaddåååååååå !!
Gumman ska ju in på BB snart så då kan du väl passa på när du ändå är inne på Ackis...........
Sen kan du kombinera lite konvalicens och pappaledigt...

montera upp bilbanan och kör........ och rätt var det är så är du frisk igen och kan bygga ut tvättstugan och verkstan......
:tummenupp

TomK skrev:
DJM skrev:
precis samma med mig..

Men vad säger du? Måste man ha rehabilitering och krycka efter man tagit bort spiken också?
Bara lårbenet är läkt är det inga problem att belasta det utan kryckor, fast om man som jag är opererad genom knät måste man förstås ha kryckor första dagarna, eftersom det är stelt och jävligt. Visst är det alltid en risk med att operera sig igen, men det är det värt.

DJM skrev:
precis samma med mig..

Nja, det underlättar att gå med kryckor - eller i alla fall en. När de öppnar höften så kapas det i muskulatur som är viktig för att kunna gå rakt och stadigt (man haltar en del om styrkan saknas där). Jag hade en del sekundära skador där och i knät efter min "lårbenskrasch" och det tog lång tid innan det gick att gå utan att halta - och sprang gjorde jag först efter ett drygt år. Men jag ska väl snart in på återbesök för försäkringsbedömning och ska då höra mig för om vad de tror om operation och tid för läkning. Benet ska ju vara stabilt i sig, men hålen efter skruvarna tar ett par månader att fyllas igen och stärkas upp - men det är inget man kommer att lida av.

@Roffe: Jo, jag kanske hinner smita iväg en timme och dra ur skrotet :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...