hmm rondell

Kazu

99RiderZ
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Ducati s4a -01, husaberg 650 -05
måste bara få fråga en sak. blev tillknuffad av en bil för ett tag sedan. vem har rätt. jag låg i ytterfilen i rondellen (skulle köra rakt igenom den) när jag sen skulle svänga ut ur rondellen kommer det en bil från inner filen och typ knuffar undan mig med hans bakdel på min framdel.. han skulle ut på samma ställe i rondellen som mig. han bytte lixom fil utan att se om någon var ivägen. han påstår att jag körde in i han bakifrån. men dom synliga skadorna är på min framsida men på sidan av bilen (vänster), och han har skadan därbak fast oxå på sidan (höger).. altså inte rakt bak. förstår ni? hehe

jag vet att han har väjningsplikt eftersom han byter fil. men kan jag åka på det med argumentet att jag körde på han bakifrån? för det är ju oxå alltid personens fel som kör på bakifrån som åker dit??.

Last edited:
Jag ser det som att han bytt fil in i din bil..

Vilken typ av rondell var de? var den tvåfilig? (finns iofs bara en i Östersund, vid ishallen) Eftersom jag är Östersunds bo kanske jag kans fråga vilken det var helt enkelt..

Ligger han i innerfilen ska han ju till vänster om han inte ger tecken och byter i god tid, har ni kört ihop i utgången av rondellen har ju han gjort en stor tabbe.. Iofs har du ju oxå legat lite för nära.. :fatta!

EDIT: gjorde ett ska avtryck på en bildörr på en bil som försökte byta fil in i sidan på mig när jag åkte hoj, jag gick fri från det, var bakdörren jag lämnade märken (buckla) på.. Tanten i bilen var VÄLDIGT irriterad.. :hihi

Last edited:
Kazu skrev:
...jag vet att han har väjningsplikt eftersom han byter fil. men kan jag åka på det med argumentet att jag körde på han bakifrån? för det är ju oxå alltid personens fel som kör på bakifrån som åker dit??.

Jag har också hört något sådant galet att på den vars skada sitter framför framdörren åker på hela smällen...men detta borde väl ändå vara en tolkning ifrån gång till gång... :va Fast det är ju smidigt för skaderegleraren att säga att du körde för fort och hann inte bromsa :rolleyes: Jag är förvirrad! :3freak

Har du inga vittnen??

//KaliZ

Kazu skrev:
måste bara få fråga en sak. blev tillknuffad av en bil för ett tag sedan. vem har rätt. jag låg i ytterfilen i rondellen (skulle köra rakt igenom den) när jag sen skulle svänga ut ur rondellen kommer det en bil från inner filen och typ knuffar undan mig med hans bakdel på min framdel.. han skulle ut på samma ställe i rondellen som mig. han bytte lixom fil utan att se om någon var ivägen. han påstår att jag körde in i han bakifrån. men dom synliga skadorna är på min framsida men på sidan av bilen (vänster), och han har skadan därbak fast oxå på sidan (höger).. altså inte rakt bak. förstår ni? hehe

jag vet att han har väjningsplikt eftersom han byter fil. men kan jag åka på det med argumentet att jag körde på han bakifrån? för det är ju oxå alltid personens fel som kör på bakifrån som åker dit??.

Spela med. Skriv ner vad som hände och låtsas som att "jaja, shit happens men det där får ditt försäkringsbolag göra upp med mitt". Erkänn inte men säg inte att det var hans fel heller. Se bara till att få ned händelseförloppet i pränt med bägges signaturer.

Sen lär han åka på't. Man kan inte köra på någon bakifrån i sidled.

Gick båda filerna framåt eller?

Brukar ju vara om man ligger i inner så ska man till vänster, ser inte hur det kan bli ditt fel.

det var rondellen borta i odensala, vid ICA. den kanske inte är två filig. vi har iaffal legat bredvid varanda. han lite framför (men innerst i rondellen, och den är tillräckligt bred för att vara två filig). och eftersom jag antar att han inte ska svänga ut på samma väg som jag ska svänga ut på så kör jag ju samma hastighet som honom. tills han rätt var det är bara byter fil framför mig och kör in i min sida. svårt att förklara.

I rondellen vid gamla odenhallen är det bara högerfilen som kan köra "raktfram" ligger man i vänster får man glatt ta ett varv till om man är felplacerad... Han skulle ha bytt "fil" i rondellen vid utfarten innan den han ska ut ur rondellen vid, så du får ej plats utanför om han gjort rätt..

Iofs är Östersunds befolkning en av de sämsta på att köra i rondeller... :gnissla

Kazu skrev:
det var rondellen borta i odensala, vid ICA. den kanske inte är två filig.....

Han måste väl kolla över axeln så att det inte är någon i ytterfilen i rondellen innan han svänger...

precis. han var felplacerad. nu känner jag mig lugnare. ioförsig blev det inte så stora skador syns knappt. men dom gjorde värdens grej av det, skulle ringa dit polisen och grejjer =) fast dom vägra komma hehe lite synd kanske. gubben som körde var jätte gammal och kunde knappt röra sig. det var hans fru som fick springa runt och kolla skadorna på bilen.. han titta väll inte ens döda vinkeln innan han körde framför mig

Typsikt gamlingar. Tror alltid att det är dom som har rätt när dom gjort nåt fel. Man kan ju fråga sig varför det bara är pensionärer som gör vänstervarv i rondeller och inga ungdomar. Inte vårt fel att det inte fanns rondeller på stenåldern

Den andres fel. Tveklöst. Han byter fil/korsar din fil utan att se sig för.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back