Hmm, hur 17 lyckas man?

Hoppla hoppla.

Ja jävlar ja... Känns skönt att ha sånna omkrong sig i trafiken.
När ska dom började med en ålderskontroll?

Jag har ju länge hävdat att man i samband med att körkortet förnyas bör göra en ny koll på hälsa, syn, nya trafikregler som tillkommit, etc.

Fast det är nog inte så sannolikt att det kommer att ske under min livstid.

Tom skrev:
Jag har ju länge hävdat att man i samband med att körkortet förnyas bör göra en ny koll på hälsa, syn, nya trafikregler som tillkommit, etc.

Nix det är ju åldersdiskriminering, det är inget vi vill veta av här i sverige. Man får vara glad att hon inte skadade nån annan vid sin vansinnesfärd. Tyvär verkar gammlingar inte inse sina begränsningar, min mor fick bearbetat morfar många år innan hon lyckades övertala honom till att sälja bilen och åka buss istället.

RacerDave skrev:
Nix det är ju åldersdiskriminering...QUOTE]

Jag tycker att det skulle ske för alla inte bara dom över en viss ålder!
Har ett tydligt exempel på en kvinnlig bekant (inget illa om kvinnor utan män borde göra samma sak med) som tog sitt kort när hon fyllde 18.
Hon körde inte många mil och efter hon vart sambo med en kille så körde hon inte alls under ca 5 år.
Då han fick ett nytt jobb och började att pendla så var hon tvungen att börja att köra igen och det var rent livsfarligt att åka med henne i trafiken.
Det var precis som att sitta med en som övningskörde för första gången som inte hade en far eller mor som påpekade hennes fel.
Slutade som tur med att hennes kille insåg att hon inte kunde köra och fick börja att övingsköra med henne igen!

Sedan att sånthär förekommer är rent skrämmande!

För en månad sedan så var det en äldre som lyckades att göra samma sak och drog i så dant att bilen rullade på en 30 sträcka här i Lkpg!
Om man nu lyckats att trycka på fel pedal och får sådan panik att man inte släpper så tycker jag iaf att man har bevisat att man inte skall vistas i trafiken bakom ratten!

Ja bättre koll skulle det helt klart vara, en kärring på 70+ höll på och klippa mig med bil igår när jag kom åkandes på min hoj. Tur att jag körde sakta, låg i typ 50 på en rak och fin väg här i stan. Helt plötsligt studsar det ut en vit Opel Vectra 3 m framför hojjen, en kärring som backar ut från parkeringen rakt ut i gatan i rusningstrafik utan och se sig för. :kocko :kocko

Nu förstår jag varför min rostiga Nissan kostar 4000:- i trafik per år.

Chefen Alabama skrev:
Vadå, skenförsäkrar kärringen?! :fyllisar

Japp :tummenupp , den står skenförsäkrad på sitt ena barnbarn som råkar vara i den perfekta åldern 25. Nä men när totala utgifterna stiger för ett fs bolag så stiger ju totala intäckten med. Dvs alla får betala lite mera på ett eller annat sätt när 75åriga agda krashar.

Geiger skrev:

Ja...med tanke på "nollvisionen" så är det ju på tiden att börja ägna sig åt annat än bara fartsyndare.

Det är nog fan så mycket värre att ha folk i trafiken som inte ens kan köra. :rolleyes: p.g.a av ålder o oskärpta sinnnen.

//MH

RacerDave skrev:
Nix det är ju åldersdiskriminering, det är inget vi vill veta av här i sverige. Man får vara glad att hon inte skadade nån annan vid sin vansinnesfärd. Tyvär verkar gammlingar inte inse sina begränsningar, min mor fick bearbetat morfar många år innan hon lyckades övertala honom till att sälja bilen och åka buss istället.
Åldersdiskriminering? Inte mer än att 17-åringar inte får köra bil alls. Allt handlar om lämplighet.

man undrar ibland..

Tom skrev:

Detta hände för många år sedan innan motorvägen runt Linköping var byggd.
En kvinna, kom åkandes på E4 utanför Lkpg, kände sig lite "nödig" och svängde av in i skogen, lämnade bilen i en liten backe, tyvärr utan att dra åt handbromsen så bilen begav sig på eget bevåg BACKANDES ut på och över E4! Hamnade så småningom i diket med aktern först.
Tur eller otur, pappa Blå råkade passera och såg bilen som stod "lite fel" s.a.s. och undrade vad som hänt...
Lär ha kostat vårdslöshet i trafik.
Ytterligare en anledning att köra vettigt...allt som kan hända, händer...

Kahobe skrev:
Detta hände för många år sedan innan motorvägen runt Linköping var byggd.
En kvinna, kom åkandes på E4 utanför Lkpg, kände sig lite "nödig" och svängde av in i skogen, lämnade bilen i en liten backe, tyvärr utan att dra åt handbromsen så bilen begav sig på eget bevåg BACKANDES ut på och över E4! Hamnade så småningom i diket med aktern först.
Tur eller otur, pappa Blå råkade passera och såg bilen som stod "lite fel" s.a.s. och undrade vad som hänt...
Lär ha kostat vårdslöshet i trafik.
Ytterligare en anledning att köra vettigt...allt som kan hända, händer...

:eek: Shit... Känns bra att veta att ens medtrafikanter tänker.... :rolleyes: :dummer

Geiger skrev:
Ja jävlar ja... Känns skönt att ha sånna omkrong sig i trafiken.

Kommer inte att inträffa innan vi har en snitt ålder på 30 bast i regering / riksdag (bävar iofs för den tanken). Som det ser ut nu så skulle inte en kotte i bestämmande position rösta på ett sådant förslag, pga att de är själva så nära pensionsåldern. Det vore som att be oss mc-förare rösta på ett förslag för reg-plåt framm = Nej tack! Mao inte helt opartiskt :)

Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich