Hmm, det kan bli dyrt

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Kolla länken eller bifogat!

Svindyrt med bil och mc om borgarna vinner
Grattis, alla bil- och mc-ägare som tänker rösta borgerligt i valet 2006. Vinner borgarna privatiseras trafikskadeförsäkringen och trafikskadepremierna mer än fördubblas.

Centerpartiet var tidigare motståndare till en privatiserad trafikskadeförsäkring. Partiet pekade bland annat på att det finns ett egenvärde i att trafikskadorna, rehabiliteringen inräknad, ingår i sjukförsäkringen. Centern varnade också för risken att en privatiserad trafikskadeförsäkring resulterar i fler oförsäkrade fordon på vägarna.

Nu har centern parkerat i det borgerliga stallet. Därmed är det fritt fram att pungslå bilister och mc-ägare när (?) valet är vunnet. Enligt tidigare beräkningar från Folksam ökar premien med ungefär 1 100 kronor för en 67-årig kvinna i Lysekil som kör sin Volvo V70 2004 max 1 000 mil per år (lågriskgruppen). En 19-årig kille (högriskgruppen) i Kalix som kör 3 000 mil per år får betala 11 000 kronor, en höjning med ca 5 500 kronor. En unge kille i storstan tvingas betala ytterligare några tusenlappar i höjda premier. Det är ändå ingenting i jämförelse med de höjda premier som mc-åkarna kan räkna med.

Att unga bilister och mc-åkare ska klämmas åt är typiskt. Unga tjejer och killar som gillar bilar och motorcyklar (eller som behöver sitt fordon för att ta sig till jobbet) ses med oblida ögon av de borgerliga tanter och farbröder som utformar politiken. Jag trodde miljöpartiet hade monopol på korkade förslag som det här. Jag hade fel. Borgarna är värst.

Herman skrev:
Ja, om det är sanning så får man nog tänka om lite... :näsblod

Jag tror tyvär det är sanning för diskussionen om privatiserade trafikföräskring tycker jag de pratat om länge...

Herman skrev:
Kolla länken eller bifogat!

Svindyrt med bil och mc om borgarna vinner
Grattis, alla bil- och mc-ägare som tänker rösta borgerligt i valet 2006. Vinner borgarna privatiseras trafikskadeförsäkringen och trafikskadepremierna mer än fördubblas.

Centerpartiet var tidigare motståndare till en privatiserad trafikskadeförsäkring. Partiet pekade bland annat på att det finns ett egenvärde i att trafikskadorna, rehabiliteringen inräknad, ingår i sjukförsäkringen. Centern varnade också för risken att en privatiserad trafikskadeförsäkring resulterar i fler oförsäkrade fordon på vägarna.

Nu har centern parkerat i det borgerliga stallet. Därmed är det fritt fram att pungslå bilister och mc-ägare när (?) valet är vunnet. Enligt tidigare beräkningar från Folksam ökar premien med ungefär 1 100 kronor för en 67-årig kvinna i Lysekil som kör sin Volvo V70 2004 max 1 000 mil per år (lågriskgruppen). En 19-årig kille (högriskgruppen) i Kalix som kör 3 000 mil per år får betala 11 000 kronor, en höjning med ca 5 500 kronor. En unge kille i storstan tvingas betala ytterligare några tusenlappar i höjda premier. Det är ändå ingenting i jämförelse med de höjda premier som mc-åkarna kan räkna med.

Att unga bilister och mc-åkare ska klämmas åt är typiskt. Unga tjejer och killar som gillar bilar och motorcyklar (eller som behöver sitt fordon för att ta sig till jobbet) ses med oblida ögon av de borgerliga tanter och farbröder som utformar politiken. Jag trodde miljöpartiet hade monopol på korkade förslag som det här. Jag hade fel. Borgarna är värst.

Å andra sidan slipper man subventionera den där 19-åringen via skattsedeln. Det är värt en del.

sweborn skrev:
Å andra sidan slipper man subventionera den där 19-åringen via skattsedeln. Det är värt en del.

Jag tror nog de kronor som man spar i skatt blir rätt få när vi som grupp ska försöka täcka våra egna kostnader..
Det blir alltid mindre per person när alla miljontals skattebetalare delar än när vi några hundratusentalet hojåkare ska dela på samma summor...

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jag tror nog de kronor som man spar i skatt blir rätt få när vi som grupp ska försöka täcka våra egna kostnader..
Det blir alltid mindre per person när alla miljontals skattebetalare delar än när vi några hundratusentalet hojåkare ska dela på samma summor...

Ja, och det är väl inte alltid så att skatten sänks om det blir några kronor över.... men man kan ju alltid hoppas att även det förändras om detta förslag blir av.

Måste hästar trafikförsäkras förresten? Det tycker jag vore en självklarhet om de skall framföras i trafik.

sweborn skrev:
Ja, och det är väl inte alltid så att skatten sänks om det blir några kronor över.... men man kan ju alltid hoppas att även det förändras om detta förslag blir av.

Måste hästar trafikförsäkras förresten? Det tycker jag vore en självklarhet om de skall framföras i trafik.

Saken är ju att skattesänkningen blir så oerhört marginell... Räkna själv.

100 skattemiljoner som går till vård och dyl efter trafikolyckor utslaget på den arbetande befolkningen ger 20 spänn per skalle... (om man räknar med att fem miljoner betalar skatt( jag bryr mig inte om exakta siffror eftersom detta är ett räkneexempel))
...ska 200.000 aktiva hojåkare dela på samma summa kommer vår trafikförsäkring stiga med i snitt 500 spänn..

....risken är ju att vi då åker på att pröjsa den där hundralappen men att staten samtidigt inte bekymrar sig om att dra bort 20:an från skatteslantarna...

Källkritik, är det något som känns igen?

Var ju en vanlig insändare som enbart hade skrämselpropaganda...

Manne skrev:
Källkritik, är det något som känns igen?

Var ju en vanlig insändare som enbart hade skrämselpropaganda...

Förslaget har ingått i Moderata riksdagsmotioner sedan iaf 2000... Sök på google så kan du själv läsa motionerna på Riksdagens hemsida!

Biturbo skrev:
Om borgarna kommer till makten så är det där med försäkringarna det enda som kommer att ändras :rolleyes:

Jo det finns vissa saker som profilerats förvånansvärt lite, det blir tex OK att driva sjukhus i privat regi. Det kan man tycka är självklart, men politikerna (S) avser tex att klabba igen St. Görans i Stockholm.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla