Hm, behöver hjälp med det här --->

Grispitt är ingen bra ide´ den är konisk och får skruven att utvidga sig och nypa fast värre, den är mer gjord för grövre grejer.
Ett tips är att använda ett verktyg som finns på bildelsaffärer och är en sats med borrar, stift, borr-stöd och runddragare.
Du börjar med att borra hålet så mitt i skruven som det går med hjälp av antingen borr-stödet eller med att slipa den plan och slå ett körnslag.
Sen när du fått ett bra hål så tar du stiftet och knackar in det med en hammare, sen trär du på muttern med spår för stiftet och drar loss skruven lätt och fint.
Går lättare om du värmer lite först eller slår med en hammare rakt ovanpå skruven(en rejäl smäll)(det kan tillockmed göra så den lossnar och går att skruva med fingrarna)
Ska försöka fixa bilder...
B0346.jpg

bild fixad..

Last edited:
Fixxa det med Helicoil, Bara att borra ur bulten och gänga, sedan dit med ersättningsgängan.....

Slipa på bulten på var sin sida och sedan försöka med tex skiftnyckel? Brukar fungera för mig. Men det kanske du redan har testat. Lycka till

Fixat !!!

Får tacka för alla goda idéer men jag tog röret och mig själv och begav mig till http://www.helahojen.se som hjälpte mig på ett lysande sätt :bow

Efter div försök med tänger blev det mutter som svetsades fast på skruven, skiten drogs sedan loss, och nya gängor skapades, dom monterade det tom :fakta mot lite fikabröd :tummenupp som levereras i morgon.

Tack och all heder åt Hela Hojen!

Perfekt! Ibland behöver man ordentlig hjälp. Brukar själv åka ner till lokala Mc/moped verkstaden med lite svårare jobb. Senast var det min oljeplugg till växellådan som gick av på mitten. Det kluriga var att hälften satt kvar och inget stack ut (fick alltså inget grepp om någonting). Men det fixade dom utan att ens klyva motorn. Men dom hade aldrig sett något liknande :D

Grispittar är gjorda för att buckla ut bilplåt med...
men sen kom några fiffiga på att man kan skruva i dom i tändningslåsen på bilar o rycka ut hela skiten med... sen körde dom i en skruvmejsel o startade med... en riktig 80 tals pryl :fakta

955i skrev:
Fixat !!!

Får tacka för alla goda idéer men jag tog röret och mig själv och begav mig till http://www.helahojen.se som hjälpte mig på ett lysande sätt :bow

Efter div försök med tänger blev det mutter som svetsades fast på skruven, skiten drogs sedan loss, och nya gängor skapades, dom monterade det tom :fakta mot lite fikabröd :tummenupp som levereras i morgon.

som sagt, det är en överlägsen metod..!
kul att det fixade sig.

ambulans skrev:
men sen kom några fiffiga på att man kan skruva i dom i tändningslåsen på bilar o rycka ut hela skiten med... sen körde dom i en skruvmejsel o startade med... en riktig 80 tals pryl :fakta
tyst med dig :mad:

ge inte folk några ideer nu

955i skrev:
Fixat !!!

Det där är ett kanon bra sätt att få ut en bult, man slår två flugor i en smäll.

Man får värme av svetsningen och nåt bra att dra lös bulten med.
Dom kunde sin sak trevligt med meckar som har lite ideer :tummenupp

ambulans skrev:

O jag som trodde de ryckte bort hela brädan med handkraft, för att sedan kapa och skarva sladdarna med munnen, det gjorde Zed i polisskolan iallafall, och han är ju riktig polis :D :crash :eek:

Mattiaz skrev:
O jag som trodde de ryckte bort hela brädan med handkraft, för att sedan kapa och skarva sladdarna med munnen, det gjorde Zed i polisskolan iallafall, och han är ju riktig polis :D :crash :eek:

fan.. vart har du hållt hus ?? suttit inne ? :D

955i skrev:
Fixat !!!

Hela hojen rockar!!!
Hade faktiskt lite ångest när jag skulle sälja min honda för att köpa en triumph. Svårt att hitta en lika bra verkstad.

//\//\

Svets eller grispitt

Har man ingen svets så duger grispitten, värmen är det viktiga.

Lyckades för en månad sen vid byte av tändstift med konsten att paja ett tändstift, det satt lite hårt åt men det rörde sig, sen gick det väldigt lätt och blev mycket huvudbry, bara gängan satt kvar i blocket, skitkul!

Fick alla möjliga tips och alla verkstäder sa inte grispitt, borra och helicoil eller byt topp, klurade runt lite och funderade på att byta topp 7000:- äh jag provar med grispitt, drog i den och helstumt, drog igång motorn en minut så det blev lite varmare och då lossnade skiten direkt. Tur att detta var på bilen, jag har ju hojen.

Sitter stiftet hårt byt när motorn är varm!

Värm upp med gasol/gassvets eller liknande. Ta en rörtång rung om och vrid. Går det inte är det bara att lämna in den. Din lokala mcfirma gör det nog gratis.

eisbaer skrev:
Ja eller en dremmel (heter dom så?) och slipa upp ett spår så man köra med skruvmejsel

Om han inte får upp det med en grov tång lär det knappast gå med en skruvmejsel heller. Och du som ville fila skruven så den fick 2 platta sidor - bara att glömma.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back