Hm, behöver hjälp med det här --->

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Någon som har ett bra tips på vad man gör om man har en felgängad skruv i sitt slipon? :mad:

Åkte bana för en månad sedan ungefär, och då skulle org.burken på, dock så var det lite knepigt att få av min Arrowburk av någon märklig anledning :confused:

När jag väl stod där var det bara att välja, ta av sliponburken med risk för att skruven skulle gå, eller låta det sitta på med risk för att inte få åka banan 60 mil enkelväg bort.

Bort skulle den och loss kom den men bara ett problem.. skruven!

Alla tips mottages tacksamt då jag saknar både alla verktyg och snickarboa.

Min Arrow... behöver ingen vidare presentation

Bifogat

• img_0002.jpg
    img_0002.jpg
    41.6 KB · Visningar: 709
Edit : Har provat med en grovtång att tok-dra och försöka få loss den men det gick inget vidare.

Borra?

Det finns satser man kan köpa med motsolsgängade små 'skruvar' som man kan dra in i skruven och sen dra ut den med, men de kostar nog en slant om man ska köpa en av lite bra kvalité.

Gå till din lokala bil-mekk med den, de har säkert verktyg för att ta ut skruvare som är kaputt, de brukar vara rätt vana vid det. =)

Ta en fil, modell grövre, och fila 2 sidor platta, sen kan du ta en skiftnyckel och vrida loss den :)

Jag lyckades med en liknande sak när jag drog av en skruv i navet på framfälgen till 660:n, kämpade och slet förgäves i över fyra timmar för att få bort den. Prövade alla metoder utom att borra bort den, hade ingen lust att förstöra navet totalt...

Till slut åkte jag till en mc-verkstad och dom fick bort den på drygt 2min med hjälp av en speciell tång som man använder för o ta bort runda skruvar. Inte ville dom ha betalt för det heller :tummenupp

Så mitt tips é att du åker till en verkstad, dom har vertygen och kunskaperna :fakta

Mattiaz skrev:
Ta en fil, modell grövre, och fila 2 sidor platta, sen kan du ta en skiftnyckel och vrida loss den :)

Ja eller en dremmel (heter dom så?) och slipa upp ett spår så man köra med skruvmejsel

Värme (gasolbrännare) och rörtång borde fixa biffen.

LÄMNA IN! Burken kostar många kronor och du har ingen skruv-vana! Troligt är att en "riktig" mek får loss den skitfort och tar kaffepengar för det...

Last edited:
Svinpitt :confused: Heter det inte så eller kallas så :o Den kan man typ vrida ner och dra ur skruvar med åt fel håll.

Annars Mattiaz förslag lät okej.

Själv hade jag åkt itll en verkstad eller blinkat med ögonfransarna till min sambo. Vips så hade han fixat det.

P.S Riktigt så enkelt hade det inte varit med grabben, för envis som en åsna är jag och vill (kan) själv.

Last edited:
Jag har en sån tång, kul va :D . Det är en av de bästa investeringar jag har gjort, den griper fruktansvärt bra! Ser ut som en polygrip ungefär. Fråga i en välsorterad järnhandel, de borde ha eller kunna fixa fram en.

Jo svinpitt kallas det....

mr hånda skrev:
Jag har en sån tång, kul va :D . Det är en av de bästa investeringar jag har gjort, den griper fruktansvärt bra! Ser ut som en polygrip ungefär. Fråga i en välsorterad järnhandel, de borde ha eller kunna fixa fram en.

Jo svinpitt kallas det....

bild tack :hej

låt någon som har en svets lägga en mutter över och svetsa dit, vips har du en ny skruvskalle att dra med. värmen som genereras brukar se till att det lossnar.
har tappat räknngen på hur många avdragna pinnbultar (pinnskruvar, förlåt bildoktorn) man plockat ur topplock på det viset. mkt bättre än vilken borra/slipa/förstöra-lösning som helst.

Last edited:
Om du inte hade dragit sönder gängorna hade du kunnat sätta på två muttrar och det skruvat ur den med det undre muttern.
Men det är lite svårt nu när nån har härjat men en fil på sidorna :rolleyes:

soppatorsken skrev:
Om du inte hade dragit sönder gängorna hade du kunnat sätta på två muttrar och det skruvat ur den med det undre muttern.
Men det är lite svårt nu när nån har härjat men en fil på sidorna :rolleyes:

Den där "nån" är dels en som provade med tång, sen har jag också försökt med en grövre tång, det var dom tips jag fick då, dock rubbar den sig inte en mm :fakta

Skall nog dra förbi en verkstad och kolla...

Passa på att njuta av motorcykeln som den var menad nu då. Sen när du får på den där bullerburken igen blir världen mörkare och mer bullrig. Original ska det vara.

Aluminiun är em knepig metall

Jag skulle försöka med mitt standardknep, värme + rörtång.

Om du värmer, helst gas om kan använda en sådan med tillräcklig känsla, sedan knackar du försiktigt på (resterna av) skruven och sedan en BRA rörtång. Funkar alltid. Viktigt är det lätta knacket på skruven..
Det borde inte var ngt problem. Alumin utvidgar sig mera än järn så värme borde vara lösningen..

:hej

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back