Hk!!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jaha.. vilken djungel!! Det skrivs om topplocks-portning, mikuni 38/40 or, 1340cc (och en massa andra cc), 85mm kolvar, osv....
Jag äger en 1127cc -89 och önskar "lite" mer hk, har övergett turbo-tankar (dyrt/krångligt), har 10-15000 att spendera.. Jag vill ha hojen klar till våren (2006)..
Någon som kan reda ut lite, samt ge mig några tips??

Och NEJ!! Jag vill inte köpa en ny hoj.. :yoparty

MVH

Borra till 81mm med JE 13:1.kolvar, porta toppen, RS36/38 för den goa känslan och ett schysst avgassystem. 150-155 SAE på bakhjulet.

wannagofast skrev:
Jaha.. vilken djungel!! Det skrivs om topplocks-portning, mikuni 38/40 or, 1340cc (och en massa andra cc), 85mm kolvar, osv....
Jag äger en 1127cc -89 och önskar "lite" mer hk, har övergett turbo-tankar (dyrt/krångligt), har 10-15000 att spendera.. Jag vill ha hojen klar till våren (2006)..
Någon som kan reda ut lite, samt ge mig några tips??

Och NEJ!! Jag vill inte köpa en ny hoj.. :yoparty

MVH

Skicka toppen och cylindern till någon motortrimmare, MC-Xpress, EMP, Motospeed, Mattias Bohlin. Låt dom göra en portning av toppen, låt dom borra cylindern 81mm 1216cc och köp ett par Mikuni RS36(du har väl ett 4-1system redan) och du har 150hk på bakhjulet.

portning 4000-5000kr
kolvar 6000kr
borrning 1000kr
RS36 3500-4000kr

Lämnar du portningsjobbet till någon duktig kille som portar på fritiden kan det bli någon tusenlapp billigare. ex Anders Brink

F...n, oljekyldgsxr du han före

JAg är znabb :gnissla
Fick mitt toppjobb och borrningen gjord av Marklund och min hoj var klart pigg innan kammarna gick ner sig, även när kammarna var dåliga så höll jag Freppas (fd) Busa bakom mig på tvåans växel, blev aldrig tillfälle att testa mer.

gixxer_1255 skrev:
Skicka toppen och cylindern till någon motortrimmare, MC-Xpress, EMP, Motospeed, Mattias Bohlin. Låt dom göra en portning av toppen, låt dom borra cylindern 81mm 1216cc och köp ett par Mikuni RS36(du har väl ett 4-1system redan) och du har 150hk på bakhjulet.

portning 4000-5000kr
kolvar 6000kr
borrning 1000kr
RS36 3500-4000kr

Lämnar du portningsjobbet till någon duktig kille som portar på fritiden kan det bli någon tusenlapp billigare. ex Anders Brink

Goa gubbar och snabba svar (tack!!) Jag har ett V&H Supersport på hojen, allt annat är orginal..

Last edited:
Turbo! :tummenupp Behöver inte bli så dyrt. Jag byggde mitt för ca 17000 kr i delar inklusive betalning till andra för plenumbygge och omsvetsning av ic. Resten gjorde jag själv. Tog en vinter att bygga :)

Last edited:
lahi skrev:
Turbo! :tummenupp Behöver inte bli så dyrt. Jag byggde mitt för ca 17000 kr i delar inklusive betalning till andra för plenumbygge och omsvetsning av ic. Resten gjorde jag själv. Tog en vinter att bygga :)
Ja, turbo lockar ju alltid men, jag har inte tid/kunskap att konvertera så..

MVH

Det bästa (mest ekonomiska) är att bestämma sig för en trim-nivå och inte tänkas vilja har mer än just det, annars kan det vara mycket jobb som är gjort "förgäves" och inköpta prylar som inte kan återanvändas.

För 10k kan du fixa ett begagnat Yosh helsystem, montera CV40 (billigare än Flatslide RS36 men flödar mer) med andra insugsgummin och porta toppen. För 15k får du mer kubik men kör max 12:1 i komp på gatan och 98 oktan. Etanolkonverterar du förgasarna kan du köra ända upp till 15:1 i kompression.

Kostnaderna förutsätter att du kan skruva själv.

andersbrink skrev:
montera CV40 (billigare än Flatslide RS36 men flödar mer) med andra insugsgummin och porta toppen

Japp CV40ór är något billigare än RS´gasare men inte mycket du får nog ge min 1500kr för CV40ór + att du måste tillhörande insugsgummin och dom kostar säkert en femhundring sedan måste du ha luftfilter till Cvgasarna också. Sedan så håller jag inte med att dom ger mer effekt, se nedan bromsbänksdiagram.

Bifogat

• dyno199.jpg
    dyno199.jpg
    49.8 KB · Visningar: 155
gixxer_1255 skrev:

portning 4000-5000kr
kolvar 6000kr
borrning 1000kr
RS36 3500-4000kr

Å en toppackning 724:- ... arrrrghh dyrt men nödvändigt :tungan

gixxer_1255 skrev:
Sedan så håller jag inte med att dom ger mer effekt, se nedan bromsbänksdiagram.

Kikar man vid 11000 varv, där du har maximalt flöde, skiljer det väldigt lite. Resten av kurvan är bara bestyckning (och förmodligen även vid 11k rpm). Dina CV såg våldsamt feta ut, dvs den taggiga kurvan.

Okej.. Så en bra början verkar vara att skaffa nya förgasare, få toppen portad hos något proffs och ett "nytt" helsystem.. Jag antar att mitt V&H supersport inte duger??
Om jag sedan i framtiden skulle vilja öka cc så har jag redan en "bra grund" att jobba med, eller??

Tack för era svar!!

MVH
Magnus

Ditt Supersport duger, finns nog få system med friare flöde :3freak Att man inte blev döv efter fyra år med ett sådant är en gåta. Men det var kul att skjuta flammor :tungan

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ditt Supersport duger, finns nog få system med friare flöde :3freak Att man inte blev döv efter fyra år med ett sådant är en gåta. Men det var kul att skjuta flammor :tungan
Hahaha.. Visst fan låter det, inte så kul för för grannarna när man jobbar morgon-vecka (06.00)!!
Ljudet studsar så "fint" i garaget, blir till att rulla ut..

Mer trim trim TRIM!

Någon med ett par fina tips på hur jag trimmar min Aprilia AF1 Futura (89a)
skriv gärna priser så skulle det hjälpa mkt för jag är inte ngn krösus :rolleyes:

De jag kan komam fram med är väl bara effektavgasrör för en fet slant och kanske några nya filter.

köpte nämligen MC:n BILLIGT so in i helvette när han lagt omkull den, verkar ok och vi har skruvat isär och ihop den för att kolla. Är bara rädd för att den kan vara lite sliten :confused:

Men alla tips är välkomna! Har kanske 2000-3000 o lägga sedan blir det med tårar jag lägger mer, fast det går ju till drömmen jag haft i flera år :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT