hk/kg fråga!

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
om man bortser från aerodynamik (stavning)
om hoj 1 har 100hk o väger 100kg

o hoj 2 har 200hk o väger 200kg

gör de 0-100 osv lika fort? nån skillnad på topphastighet?
:va

säkert jätte självklart svar så inga dryga svar nu bara för att JAG inte vet :hihi

RF_Racing skrev:
om man bortser från aerodynamik (stavning)
om hoj 1 har 100hk o väger 100kg

o hoj 2 har 200hk o väger 200kg

gör de 0-100 osv lika fort? nån skillnad på topphastighet?
:va

säkert jätte självklart svar så inga dryga svar nu bara för att JAG inte vet :hihi

Bortser du från allt luftmotstånd när du säger aerodynamik? I sådant fall är svaret på båda frågorna ja, om de får ner effekten i backen lika effektivt.

Fel: Fråga två är Nej, det är ingen skillnad i topphastighet, den stoppas endast av friktionskrafter och bör vara väldigt hög.

Last edited:
Något som jag alltid undrat över är när man kör med samma hk/kg effekt på bilar respektive hojar.

Om en hoj har 150 hästar och väger 200 kg - 750 hästar/ton

Och så har vi en bil som har samma - 750 hästar/ton.

Bilen kommer att klå hojen i ALLA intervall. Från stillastående är det kanske inte så konstigt, men det jag inte greppar är i farter i cirka 60-160 eller något liknande så åker bilen ifrån hojen. Jag förstår också att efter 200 har hojen ingen suck eftersom bilen stoppas inte upp lika mycket av luftmotståndet som hojen.

H4 skrev:
Något som jag alltid undrat över är när man kör med samma hk/kg effekt på bilar respektive hojar.

Om en hoj har 150 hästar och väger 200 kg - 750 hästar/ton

Och så har vi en bil som har samma - 750 hästar/ton.

Bilen kommer att klå hojen i ALLA intervall. Från stillastående är det kanske inte så konstigt, men det jag inte greppar är i farter i cirka 60-160 eller något liknande så åker bilen ifrån hojen. Jag förstår också att efter 200 har hojen ingen suck eftersom bilen stoppas inte upp lika mycket av luftmotståndet som hojen.

Luftmotståndet är som du säger en starkt påverkande faktor. En annan är att du har ca 80 kilo pilot på MC:n också.

Med förare ändras förutsättningarna drastiskt. Nu har MC:n plötsligt bara 535hk/ton medan bilen har 695hk/ton.

Om du ska ha förare på hojarna också vinner den med 200 hk eftersom den får lägre vikt/effekt-förhållande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg