Hjulplacering i sving

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Har precis fått hem min nya sving+hjul till mitt bygge och helt plötsligt så slog det mig att det vi hela tiden utgått från när sving+ hjul har anpassats till varandra, nämligen att bakhjulet sitter centrerat i svingen, kanske inte är sant...???
Har försökt mäta mig fram till om hojen verkligen inte spårar...men ena gången blir det ett resultat och nästa ett annat :3freak

Kan det verkligen vara så att någon japansk konstruktör har satt hjulet förskjutet åt någon sida??

greven skrev:
Har precis fått hem min nya sving+hjul till mitt bygge och helt plötsligt så slog det mig att det vi hela tiden utgått från när sving+ hjul har anpassats till varandra, nämligen att bakhjulet sitter centrerat i svingen, kanske inte är sant...???
Har försökt mäta mig fram till om hojen verkligen inte spårar...men ena gången blir det ett resultat och nästa ett annat :3freak

Kan det verkligen vara så att någon japansk konstruktör har satt hjulet förskjutet åt någon sida??

Inte omöjligt, kan ju vara så att det behövs mer plats på den sidan där bromsoket sitter. Har för mig att det är så på min. Marginellt iofs, handlar nog om 5-6 mm men kan nog vara bra att få rätt.

Har funderat på samma sak på en hoj jag håller på med. Det jag utgår ifrån nu är att bakhjulet ska mitt emellan svingfästena i ramen. Men det verkar väldigt svårt att mäta svingen så att hjulet hamnar där.

Borde inte 5mm fel betyda rätt mycket?

Tänk på att alla svingar inte sitter placerade på mitten av "röret" som axeln går igenom oxo, typ Bandit svingar runt '98a.

Lär ju märka hur det är fatt vid första provkörningen. Att flytta hjulet i sidled i svingen är uteslutet. I fall jag eventuellt måste flytta något i sidled så blir det till att flytta svingen i ramen..

Men att det ska vara så svårt att mäta när allt sitter på plats.. ena gången man mäter får man det till att den inte spårar, men nästa gång ser det bättre ut. Och om man bara använder ögonmått så verkar det ok.

Se inte lösningarna...se problemen :huvet

Men som sagt man lär ju känna det vid första åkturen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D