Hjullagerfråga

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej alla!

Här kommer en massa frågor som gäller framhjulet, men svaret är kanske ungefär detsamma för bakhjulet? Om inte, så håller vi oss till framhjulet. :)

Hur länge beräknas ett hjullager hålla innan det blir glapp eller något? Mätaren står just nu på ca 5000 mil.

Gör körning i ca 160 - 170 km/h, i ett par dagar med mer eller mindre ihållande regn(:() att det sliter mer på ett till åren kommet lager? Hojen är en 03:a.

Hur märker man under körningen att det snart behövs bytas?

Hur märker man stillastående (typ rycker i hjulet, snurrar och känner efter, eller annat) att det behövs bytas?

Hojen har självklart inte brakat ihop alldeles, men jag tycker den slingrar sig en aningens mer på vägen jämfört med innan jag åkte på semester, därav frågorna. Misstänker nämligen att det inte är så nyttigt att köra i höga hastigheter i en cm vatten mil efter mil (typ 200 mil i regn).

Däcktrycket är givetvis kollat och rätt.

Andra tips, frågor och svar om hjullager emottages gärna i tråden!

Tack på förhand! :tummenupp

Last edited:
Hur länge ett hjullager håller går inte att säga exakt. Det beror på hur det tas om hand och vad det utsätts för. I värsta fall kanske det är bara skräp av det efter ett par hundra mil medan det i bästa fall klarar åtskilliga tusen mil.

För att kolla hjullagret tar du tag t.ex. rakt upp på fälgen och försöker rör hjulet i sidled. Då ska man inte höra något missljud eller känna något glapp.

Sedan kan man om man har depåstöd eller något så framhjulet kan snurra fritt rotera hjulet och höra så att det inte hörs något missljud och känna så att det inte känns om att hjulet hugger fast eller något. Har man möjlighet att pressa undan bromsbeläggen lite när man gör detta så är det bra, då slipper man "falskt alarm" av att beläggen ligger emot skivan lite.

Att hojen känns som att den börjat slingra sig kan även bero på nötta däck eller ett glappande styrlager.

Hur länge ett hjullager håller går inte att säga exakt. Det beror på hur det tas om hand och vad det utsätts för. I värsta fall kanske det är bara skräp av det efter ett par hundra mil medan det i bästa fall klarar åtskilliga tusen mil.

För att kolla hjullagret tar du tag t.ex. rakt upp på fälgen och försöker rör hjulet i sidled. Då ska man inte höra något missljud eller känna något glapp.

Sedan kan man om man har depåstöd eller något så framhjulet kan snurra fritt rotera hjulet och höra så att det inte hörs något missljud och känna så att det inte känns om att hjulet hugger fast eller något. Har man möjlighet att pressa undan bromsbeläggen lite när man gör detta så är det bra, då slipper man "falskt alarm" av att beläggen ligger emot skivan lite.

Att hojen känns som att den börjat slingra sig kan även bero på nötta däck eller ett glappande styrlager.

Tack för svaret!

Styrlagret bytte jag förra året, så det känns lite osannolikt att det skulle vara dåligt igen, men man vet ju aldrig.

Ibland, men bara någon enstaka gång medan jag kör, så känns det lite som att hjulet hackar lite, så mycket man nu kan känna det i styret i hög fart. Kan med andra ord vara inbillning. :)

Ska leta upp någon som kan trycka ner hojen så jag får framhjulet fritt och kolla det.

Om den slingrar sig är det väl mer troligt att det är svinglagret som inte är helt tajt.

Men det låter oroväckande att du känner något hackande när du kör, kanske läge att tjacka ett depåstöd, ta bort framhjulet och känna på lagren. Den känsla du har med fingret direkt mot lagret kan inte ersättas av hjulsnurr, ryck hit och dit etc.

Om den slingrar sig är det väl mer troligt att det är svinglagret som inte är helt tajt.

Men det låter oroväckande att du känner något hackande när du kör, kanske läge att tjacka ett depåstöd, ta bort framhjulet och känna på lagren. Den känsla du har med fingret direkt mot lagret kan inte ersättas av hjulsnurr, ryck hit och dit etc.

Har känt på svingarmen och det lagret verkar vara helt ok. Rör sig inte en millimeter.

Har ännu inte ryckt i framhjulet, men det ska göras. Känns inget då så får jag väl plocka av hjulet, som du föreslår.

Hackandet som känns medan jag kör känns svagt i styret och det känns som det kommer nerifrån hjulet. Känslan i dämpare och styre förmedlar allt har jag märkt på ett bra sätt. Det känns inte hela tiden, utan endast ibland och väldigt svagt.

Vet inte om man får tycka utan att veta,men jag bjussar på det.
Om jag vore det minsta osäker,skulle jag utan att tveka byta hjullager efter 5000 mil.

Känner du saker i styret som kan relateras till hjullagren är det dags att byta för längesen. Ta av hjulet och rulla lagren för hand, alltså håll hjulet still och snurra innerbanan för hand. Om man bara hissar framhjulet i luften och känner på lagren med avtagna bromsok gör hjulets egen tröghet att många lagerskador inte känns. Är du tveksam, byt ändå för din egen sinnesfrids skull.
Vanligtvis är det std. maskinlager som kan köpas i industrifackhandeln till ett bättre pris än hos märkeshandeln.

Kan inte vingligheten bero på plattnötta däck?

När jag har tourat långt tungt lastad (och i regn givetvis) blir bakdäcket väldigt plattnött, när man sedan kör tom så känns det väldigt tydligt när man går över kanten.

Förra gången jag bytte däck var det som om jag hade bytt hoj helt och hållet.

Har känt på svingarmen och det lagret verkar vara helt ok. Rör sig inte en millimeter.

Har ännu inte ryckt i framhjulet, men det ska göras. Känns inget då så får jag väl plocka av hjulet, som du föreslår.

Hackandet som känns medan jag kör känns svagt i styret och det känns som det kommer nerifrån hjulet. Känslan i dämpare och styre förmedlar allt har jag märkt på ett bra sätt. Det känns inte hela tiden, utan endast ibland och väldigt svagt.

Eftersom det känns mer i höga farter skulle hackandet kunna bero på obalans i hjulet eller möjligen en något skev bromsskiva. Om du tar loss hjulet så passa på att balansera det, samt tryck tillbaka kolvarna i oken så du känner att de inte går för trögt.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta så ta det som en möjlig sanning - jag har läst om någon som bytte svinglager utan att han kännt glapp innan, men med de nya lagren blev det änså stor skillnad i hur hojen kändes, avsevärt mer stabil/rejäl.

Vet inte om man får tycka utan att veta,men jag bjussar på det.
Om jag vore det minsta osäker,skulle jag utan att tveka byta hjullager efter 5000 mil.

Låter ju onekligen som en sund idé. :) Dessutom en idé man kan bjussa på utan att veta. :hihi

:tummenupp

Kan inte vingligheten bero på plattnötta däck?

När jag har tourat långt tungt lastad (och i regn givetvis) blir bakdäcket väldigt plattnött, när man sedan kör tom så känns det väldigt tydligt när man går över kanten.

Förra gången jag bytte däck var det som om jag hade bytt hoj helt och hållet.

Så pass platta däck har jag inte. Än. :) Har kört med "platta" däck förr och då har jag inte märkt det jag nu kände. Men du har helt rätt i att man får en splitterny hoj med nya däck! Hade jag haft pengarna skulle jag byta varje månad. :)

Eftersom det känns mer i höga farter skulle hackandet kunna bero på obalans i hjulet eller möjligen en något skev bromsskiva. Om du tar loss hjulet så passa på att balansera det, samt tryck tillbaka kolvarna i oken så du känner att de inte går för trögt.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta så ta det som en möjlig sanning - jag har läst om någon som bytte svinglager utan att han kännt glapp innan, men med de nya lagren blev det änså stor skillnad i hur hojen kändes, avsevärt mer stabil/rejäl.

Eftersom den känts ok på hela semestern (bytte framdäcket precis innan jag körde på semester) så kan det inte bero på obalans. Möjligt om jag tappade en vikt på vägen, men så är inte fallet.

Och även om man inte känner något när man rycker och pillar på saker så vinner man alltid på ett eller annat sätt att byta till nytt. Nytt är alltid nytt. :tummenupp

Känner du saker i styret som kan relateras till hjullagren är det dags att byta för längesen. Ta av hjulet och rulla lagren för hand, alltså håll hjulet still och snurra innerbanan för hand. Om man bara hissar framhjulet i luften och känner på lagren med avtagna bromsok gör hjulets egen tröghet att många lagerskador inte känns. Är du tveksam, byt ändå för din egen sinnesfrids skull.
Vanligtvis är det std. maskinlager som kan köpas i industrifackhandeln till ett bättre pris än hos märkeshandeln.

Med elwe:s hjälp - tusen tack! - så kom vi ganska snabbt fram till att det var hjullagret som gjort sitt. Utan att ens behöva ta av hjulet. Det gick att ricka på det ca 3-4 mm. :(

Så nu har jag fått tid på onsdag på Malmö MC-Service! Då ska nytt lager i och allt kommer vara som det ska igen. :tummenupp

Tack alla för hjälpen och era svar! Jag hoppas någon gång jag blir lika bra på allt som har med motorcyklar att göra så jag kan återgälda det med svar på frågor här. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti