hjullagerfråga

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Hojen har på senare tid blitt seg att rulla bakot imellanåt. Det har blitt oftare och oftare och ibland har den även blitt jobbig att rulla framåt men det har som sagt varit av och till. Startade precis hojen och körde en liten runda i annat syfte och när jag var tillbaks så gick den inte rulla varken bak eller fram när jag väl slått av motorn. Provat koppla och lägga i neutral däremot inte provat att starta motorn igen. Kedjan går att dra lite så man kan vrida på drevet så det är bakhjulet som verkar vara knas. Hjullagren är nya sedan 45h tillbaks så jag undrar om husa har någon tendens till att käka hjullager. förra ggn hjulet låste sig så knackade jag lite på hjulbulten så gick det fint att rulla igen. Klart inget jag märker när motorn är igång då den orkar dra runt hjulet väldigt fint ändå.

Om du tar av kedjan och det rullar trögt ändå, så har du:

1. Dåliga lager
2. Skev axel

Tänk på att tappar du ett lager i marken, även i sin kartong så kan livslängden förkortas markant. Likaså om du smörjer in det dåligt, finns billiga lagersmörjare att köpa någonstans.

ozeo skrev:
jo jag har funderat på det faktiskt. Jag får ta mig en närmare titt imorgon. Surt bara att det ena stunden går och andra inte. Nåt lustigt är det allt. :gnissla Undrade om ett hjullager kunde bete sig så, och speciellt vid rullning bakåt.

philsson skrev:
jo jag har funderat på det faktiskt. Jag får ta mig en närmare titt imorgon. Surt bara att det ena stunden går och andra inte. Nåt lustigt är det allt. :gnissla Undrade om ett hjullager kunde bete sig så, och speciellt vid rullning bakåt.

kan ju sitta nå skit där..sen har vissa fått problem när broms o vätska bli lite varm,expanderar eller nå sånt...inge sånt?

ozeo skrev:
kan ju sitta nå skit där..sen har vissa fått problem när broms o vätska bli lite varm,expanderar eller nå sånt...inge sånt?
borde inte vara, använder inte bakbromsen mer än duttar på den ibland. :gnissla känslan jag fick var att det var något med bromsen. Kan beläggen fastna typ?. :confused:

När jag tvättar kedjan på crossen trycker jag på bakbromsen (alltså själva oket) så kolven trycks ihop och efter det går det med lätthet att snurra bakhjulet. Prova det så kan du utesluta om det är bromsen som ligger emot. Om bromsen kärvar kan det vara skit som gör att kolven inte går tillbaka efter "bromsläge". Värt att prova.

bean305 skrev:
När jag tvättar kedjan på crossen trycker jag på bakbromsen (alltså själva oket) så kolven trycks ihop och efter det går det med lätthet att snurra bakhjulet. Prova det så kan du utesluta om det är bromsen som ligger emot. Om bromsen kärvar kan det vara skit som gör att kolven inte går tillbaka efter "bromsläge". Värt att prova.
jo det kan vara värt ett försök, tack för tippset. Kan tänka mig det kommit in lite skit där när man kört grusbus.

Hittade "felet". Det sitter ett "kedjeskydd" under framdrevet där kedjan får löpa och detta hade knölats ihop så att kedjan låser sig. Har inte fixat det än men det är ganska uppenbart när man tittar på det. Hör av mig när jag kunnat kolla detta. Letar för tillfället efter ett oljelekage :mad:.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år