Hjullagerbyte GSX-R1100-88

• Thread starter Thread starter Tom
  • Start date Start date

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Jag skall byta hjullager på min urgamla suzuki. Något som är lite konstigt är att de lager som är rätt (dvs rätt dimension) inte riktigt passar med den distanshylsa som finns i hjulnavet.
Den distansen är 0,6 mm längre än avståndet mellan lagerbanorna, vilket resulterar i ett glapp i sidled med lika mycket.
Är det någon som har koll på varför det kan vara så ?
Jag har funderat på att modifiera distansen så att den får rätt längd. Det är ju SKF-lager nu, inte suzuki original, är det så att originallagren trots allt har en annan dimension ?

inner lagerbanan är lite bredare på skf än tocicolagret, svarva en ny hylsa eller den du har

tassen skrev:
inner lagerbanan är lite bredare på skf än tocicolagret, svarva en ny hylsa eller den du har

Ok, det förklarar saken. Då skall jag modifiera den hylsa jag har, så skall nog det hela bli bra. Man får väl fixa en distans om man någon gång vill köpa svindyra originallager igen :)
Misstänkte att det var så, men man vill ju inte göra bort sig med lagerbitarna.

Freppa skrev:
Se där vad man kan lära sig. Enligt Momentum i Solna var de identiska!
Märkligt...för när jag kollade på min lösa gamla fälg så sitter det skf inslagna och hylsan hindrar hindrade ena lagret att nå botten.....det skilljer ca 2-3 tion delar på lagren, så Tom har rätt och skf har ....inte riktigt rätt.

Jag fick problem när jag bytte från standard bakfälg till det GSXF600 bakfälgen jag har nu. Jag kortade ned distansen på grund av att jag behövde skjuta fälgen något i sida för att få däcken att spåra.

Men det gick åt helsike, för lagret blev naturligtvis ganska snedbelastat när det var lagrets innerbana som fick ta upp hela trycket när man spänner åt hjulaxelmuttern. Tanken är ju att hylsor och inre lagerringarna ska ligga dikt an mot varandra så att du inte lägger tryck på lagerringarna utan att det finns en distans bakom. När man drar år hjulaxelmuttern så blir det annars en stor påfrestning när inre lagerbanan vill längre in mot fälgens mitt medans den yttre lagerbanan bottnar i sin försänkning.

Kan vara därför som lagrena aldrig "bottnar" i sina försänkningar i fälgen, utan det är alltid distansen i mitten som säger stopp. Då vet man ju att de ligger dikt an.

Förstår någon vad jag menar? (Tycker det är lite svårt att förklara detta :död )

/J

Freppa skrev:
Det är min gamla hoj som Tom har, det är därför jag blev förvånad.
ok, det är din gamla hoj, men jag har bytt massor av lager i fälgar genom åren och det brukar vara så att lagren bottnar och inner hyllsan ligger dikt an mot inre lagerbanor samtidigt. så jag håler också med Johannes på sin rg 500.
Självklart ska inner hyllsan göra sitt jobb.
Tom kan lugnt montera sina skf lager med befintlig hylsa, utan modifiering om han vill det, jag säger inte emot. :tummenupp

tassen skrev:
ok, det är din gamla hoj, men jag har bytt massor av lager i fälgar genom åren och det brukar vara så att lagren bottnar och inner hyllsan ligger dikt an mot inre lagerbanor samtidigt. så jag håler också med Johannes på sin rg 500.
Självklart ska inner hyllsan göra sitt jobb.
Tom kan lugnt montera sina skf lager med befintlig hylsa, utan modifiering om han vill det, jag säger inte emot. :tummenupp

Men jag gör :)
De SKF-lager som jag hade glappade som sagt i sidled med distanshylsan i. Nu har jag kortat hylsan litegrann (tror det blev 0.4 mm) och nu sitter bakhjulet perfekt.
Så tydligen så är inte SKF-lagren riktigt rätt storlek, även om alla säger att de skall vara det. Nu gick det ju bra att köra med ett bakhjul som rör sig i sidled också, det testades i höstas. Problemet var bara att i lite högre farter så började även bakändan på cykeln att styra lite (motmotstyrning kanske?).

:tummenupp ....bakhjulstyrning....intressant......man kanske skulle kolla en del bilar som löst det tekniskt.....kanske skulle gå att köra ännu fortare genom kurvor om det var kontrollerat av en databox kopplad till styrboxen för insprutsystemet..... :va :lol :lol

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...