Jag har ett Erde PM450 som inte besiktningen tycker om.
Hjullagerna behöver bytas.
Jag har noll koll på hjullager. Är det bökigt? Var får jag tag på hjullager? Nån som vet vad det är för sort? Vad letar jag efter?
Ja, jag har tummen mitt i handen
Lagren är lätta att byta. (särskilt om man har bra verktyg)
Mutterdragare/spärrskaft, lagerurdragare & lagermonteringssats är verktyg som underlättar betydligt.
1a. Luta upp kärran mot väggen.
1b. Ta bort hjulen från axeln. (inget måste men det underlättar lite iaf)
2. Pilla bort koppen som sitter mitt i navet.
3. Ta bort låsmuttern som håller fast navet.
4. Dra loss navet. (lite övetalning av herr plastklubba kan behövas)
5. Dra loss eller knacka ur det yttre lagret, ta reda på distansen som sitter mellan lagrena, knacka ur det inre lagret.
6. Hämta nya lager (storlek 6204 2RS har jag för mig att dom hette som jag använde, köptes på Momentum)
7. Knacka i det inre lagret.
8. Lägg i & centrera distansen. (var noga med centreringen annars blir det svårt att få på navet på axeln...

)
9. Knacka i det yttre lagret. (kolla centreringen av distansen innan du knackat fast lagret helt)
10. Montera tillbaka navet.
11. Skruva fast hjulen igen.
12. Tippa ner släpet, beställ ny tid...

, haka fast det på släpet, njut av att det inte låter konstigt längre

, få godkänt hos BP
@ Dr.Bike Erde släpet är obromsat & saknar både shims saxpinne, Franskt högkvalitativt

bygge serru...
Jag använde inte original-lager när jag bytte så jag vet inte exakt hur dom ser ut (tror inte det satt original nu heller...)
När jag pratade med firman som sålt släpet från början om priser på lagren så skilde det i pris på inner & ytter lager men dom såg likadana ut när jag plockade ut dom... Kanske ska det sitta någon form av stänkskydd innanför det inre lagret, det skulle iaf behövas för att lagret ska slippa direktkontakt med smuts & vatten.