Hjullagerbyte Erde MC-släp

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jag har ett Erde PM450 som inte besiktningen tycker om.
Hjullagerna behöver bytas.

Jag har noll koll på hjullager. Är det bökigt? Var får jag tag på hjullager? Nån som vet vad det är för sort? Vad letar jag efter?

Ja, jag har tummen mitt i handen :)

Jag har noll koll på hjullager. Är det bökigt? Var får jag tag på hjullager? Nån som vet vad det är för sort? Vad letar jag efter?

Bytet är lätt.
Du har trummor på släpet, så knacka loss mittkoppen, bocka saxpinnen rak, ta ur och voila, efter att ha lossat/demonterat stora muttern har du hela trumman i handen!
(känn hur hårt/löst den är dragen innan bara. Det är på den du justerar till RÄTT lagerspel)

Nu ska du bara identifiera lagren, och de har siffror stämplade på ytterringens kant.

Driva ur lager är däremot lite bökigt.
Driva i är delikat och kinkigt.
Lämna iaf MONTERINGEN av lagren till nån med hyudralpress.
Har du tur kan Elwe hjälpa dig för en billig peng med det.

Har en Erde PM300 som är 3 år. Mitt ena hjul höll på att lossna pga lagerhaveri, glappet var nästan 5 cm vid slitbanan på däcket.
Och då var jag i Kinnekulle och hade 30 mil hem:gnissla
Och ni som inte bytt lager, tryck in extra hjullagerfett för original är det en bristvara. Kapslade lager är bra om man ska byta oxå!

Har en Erde PM300 som är 3 år. Mitt ena hjul höll på att lossna pga lagerhaveri, glappet var nästan 5 cm vid slitbanan på däcket.
Och då var jag i Kinnekulle och hade 30 mil hem:gnissla
Och ni som inte bytt lager, tryck in extra hjullagerfett för original är det en bristvara. Kapslade lager är bra om man ska byta oxå!

Vet du vad det är för ett lager?
SÅ kan jag skaffa det med en gång innan jag börjar ta sönder eländet.

Lagren är lätta att byta. (särskilt om man har bra verktyg)
Mutterdragare/spärrskaft, lagerurdragare & lagermonteringssats är verktyg som underlättar betydligt.

1a. Luta upp kärran mot väggen.
1b. Ta bort hjulen från axeln. (inget måste men det underlättar lite iaf)
2. Pilla bort koppen som sitter mitt i navet.
3. Ta bort låsmuttern som håller fast navet.
4. Dra loss navet. (lite övetalning av herr plastklubba kan behövas)
5. Dra loss eller knacka ur det yttre lagret, ta reda på distansen som sitter mellan lagrena, knacka ur det inre lagret.
6. Hämta nya lager (storlek 6204 2RS har jag för mig att dom hette som jag använde, köptes på Momentum)
7. Knacka i det inre lagret.
8. Lägg i & centrera distansen. (var noga med centreringen annars blir det svårt att få på navet på axeln... :näsblod )
9. Knacka i det yttre lagret. (kolla centreringen av distansen innan du knackat fast lagret helt)
10. Montera tillbaka navet.
11. Skruva fast hjulen igen.
12. Tippa ner släpet, beställ ny tid... :gnissla , haka fast det på släpet, njut av att det inte låter konstigt längre :yoparty , få godkänt hos BP :tummenupp

@ Dr.Bike Erde släpet är obromsat & saknar både shims saxpinne, Franskt högkvalitativt :rolleyes: bygge serru...

Jag använde inte original-lager när jag bytte så jag vet inte exakt hur dom ser ut (tror inte det satt original nu heller...)
När jag pratade med firman som sålt släpet från början om priser på lagren så skilde det i pris på inner & ytter lager men dom såg likadana ut när jag plockade ut dom... Kanske ska det sitta någon form av stänkskydd innanför det inre lagret, det skulle iaf behövas för att lagret ska slippa direktkontakt med smuts & vatten. :näsblod

@ Dr.Bike Erde släpet är obromsat & saknar både shims saxpinne, Franskt högkvalitativt :rolleyes: bygge serru...

Jag använde inte original-lager när jag bytte så jag vet inte exakt hur dom ser ut (tror inte det satt original nu heller...)
När jag pratade med firman som sålt släpet från början om priser på lagren så skilde det i pris på inner & ytter lager men dom såg likadana ut när jag plockade ut dom... Kanske ska det sitta någon form av stänkskydd innanför det inre lagret, det skulle iaf behövas för att lagret ska slippa direktkontakt med smuts & vatten. :näsblod

Ahahahahah!
French hot dog!

Det förklarar saken. Så du säger att det var fasta kullager utan justermån? ja jag säger då det... Nåväl nya lager är skönt. Men att de var lika, inner och ytter? Märkligt.
Vi bytte åt en kille i hans framhjul på en hoj.
Det var TUR för honom det! Kulorna var ju helt smashade och lagret var torrt efter alla bakslangsåkningar med duns-landning. Detta kunde slutat med ett låst hjul i hög fart...
Tänk på det ni som slangar: Håll koll på styr och hjullager.

Och ni som knackar i lager eller pressar: Knacka/pressa för guds skull på den lagerbana som späns in, inte den friroterande.
Ett enda slag så kraften från hammaren går GENOM kulorna (obs lustighet :hihi) så är lagret förstört.

Last edited:
Jag tackar å det hjärtligaste för all hjälp!
Känns genast bättre att ta tag i det här nu.

Stort tack! :tummenupp

Såg att någon föreslog att addera extra fett ... gör inte det. Är det 2RS-lager så är de tätade med gummiläppar och ska inte röras. 2Z rullar lättare, men är känsliga för vattensprut.
Den vanligaste orsaken till varmgång i lager är FÖR MYCKET fett ...

Har varit i kontakt med Sävsjösläp nu som är leverantör till det här franska skrotet :)
Det är 6204ZZ lager som sitter i original och det är samma inner som ytter.

Någon som vet var jag kan få tag på sådana i skåneland, gärna i närheten till Lund eller Malmö??

Litet tips: Dra till närmaste bilskrot och ryck loss gummibälgarna som sitter bakom lyset på äldre volvo (kommer tyvärr inte ihåg modell som vi tog ifrån). Montera på släpan för att skydda lagrena.

Har varit i kontakt med Sävsjösläp nu som är leverantör till det här franska skrotet :)

Någon som vet var jag kan få tag på sådana i skåneland, gärna i närheten till Lund eller Malmö??

Som sagt ZZ är med dubbla plåt-tätningar (äldre konstruktion)
Tjacka samma lagernummer men med bokstäverna RS på slutet ist. så du får med gummisidor på lagret. De är tätare och står emot miljön bättre. Jag tjackar alltid såna som hjullager till hojar jag byter på.
I övrigt gäller det som Elwe sa: Inte för mycket fett, och ffa har det ingen som helst effekt på ett dubbelkapslat lager.

@Bollen: Genialiskt, och det kunde man väl ge sig faan på att fransmännen inte hade nåt stänk/väderskydd över lagren....
(ska ni med i morgon förresten?)

Som sagt ZZ är med dubbla plåt-tätningar (äldre konstruktion)
Tjacka samma lagernummer men med bokstäverna RS på slutet ist. så du får med gummisidor på lagret. De är tätare och står emot miljön bättre. Jag tjackar alltid såna som hjullager till hojar jag byter på.
I övrigt gäller det som Elwe sa: Inte för mycket fett, och ffa har det ingen som helst effekt på ett dubbelkapslat lager.

@Bollen: Genialiskt, och det kunde man väl ge sig faan på att fransmännen inte hade nåt stänk/väderskydd över lagren....
(ska ni med i morgon förresten?)

Jupp, pratade precis med JM Jönsson i Arlöv och fick samma tips. Ingen verkar ha ZZ lager heller dessutom så det blir att köra på RS istället. Han rekommenderade dem också.

6204 är ett lager för axel 20 mm, lagerhål 47 mm och bredd 14 mm.
Du ska ha 6204 2RS!! Kolla hos:

Betrans: http://www.betrans.se/

Nomo: http://www.nomo.se/svenska/pages/kontakt-3.html

SKF: http://www.momentum-industrial.com/

Jula har dem annars för 57 spänn styck. Varför inte byta alla 4?

Clas Ohlson har dem också ... det är inget fel på deras eller Julas lager till den tillämpningen som du avser.
Kanoners!!
Hade hoppats på att hitta nån som säljer lager i Lund så hade jag kunnat fixa det på lunchen.
Satte min förhoppning till Mekonomen. Dom använder Valeryd som leverantör o dom verkar inte ha sådana lager som jag letar efter. Typiskt.
JM Jönsson i Arlöv har men det är en bit bort och mitt flexkonto är redan rejält ansträngt :D

Har just bytt lager på modellen Erde PM300 och ville bara upplysa om att den har andra lagerdimensioner än PM450. Kanske hjälper det någon?
Inre: 42x20x12 (6004 2RS)
Yttre: 35x15x11 (6202 2RS)

Har just bytt lager på modellen Erde PM300 och ville bara upplysa om att den har andra lagerdimensioner än PM450. Kanske hjälper det någon?
Inre: 42x20x12 (6004 2RS)
Yttre: 35x15x11 (6202 2RS)

Tack det gör det! :tummenupp

Kanoners!!
Hade hoppats på att hitta nån som säljer lager i Lund så hade jag kunnat fixa det på lunchen.
Satte min förhoppning till Mekonomen. Dom använder Valeryd som leverantör o dom verkar inte ha sådana lager som jag letar efter. Typiskt.
JM Jönsson i Arlöv har men det är en bit bort och mitt flexkonto är redan rejält ansträngt :D

Då åker du till Tools eksandhs....

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...