Hjullager...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Behöver byta hjullagren i framhjulet på min hoj.. gsxr 750 -00.
Försökte som hastigast nu ikväll att få ur de gml.. De sitter rätt bra.
Någon som har lite tipps?
Ska på dem igen i morgon...
// SENSEI

SENSEI skrev:
Behöver byta hjullagren i framhjulet på min hoj.. gsxr 750 -00.
Försökte som hastigast nu ikväll att få ur de gml.. De sitter rätt bra.
Någon som har lite tipps?
Ska på dem igen i morgon...
// SENSEI

kan sitta som h-vete men oftast går det med mejslar att vicka/benda ut dom... hade ett fall där jag blev tvungen att ta till skärbrännaren och snitta lagret i 3 bitar.............. kunden stod jämte likblek i nylle :tungan

men betalade glatt när det var klart :)

Det gamla herderliga tipset är väl att värma lagom mycket så trillar dom nästan ur av sig själva. Annars kan man väl knacka ur dom men då gäller det att vara lite mer försiktig.

.

Banka i all ära men lagret kommer aldrig sitta som det ska igen.
Slå inte ut skiten snett, använd en lagerurdargare i kombination med värme.

Mina lager var riktigt besvärliga tills jag kom på hur mycket värme och vart den behövdes. Dom nya lagren la jag självklart i frysen ett tag innan dom skulle monteras i den varma fälgen.

Ingen som kom på den eminenta iden att ta ett rör.. stoppa i det i hjulet.. Svetsa fast jämsmed lagerkanten.. Slå ut.
Fungerar kanon. :)
Men tack för tippsen :tummenupp

SENSEI skrev:
Ingen som kom på den eminenta iden att ta ett rör.. stoppa i det i hjulet.. Svetsa fast jämsmed lagerkanten.. Slå ut.
Fungerar kanon. :)
Men tack för tippsen :tummenupp
Det var en ny variant som jag inte hört förrut men om det funkar så är det ju smidigt... Önskar att jag kom på det själv när jag bytte hjullager på min förra hoj då hade det gått snabbare... Fick knacka sönder styrningen eller vad man kllar det som håller kulorna på rätt avstånd från varandra sedan kunde jag flytta all kulor till samma sida och plocka ur inre lagerbanan... Innan jag hade gjort det kom jag inte åt att knacka något... Din metod hade ju sparat lite tid och en hel del svordomar... :D :D :D

raukroland skrev:
Det var en ny variant som jag inte hört förrut men om det funkar så är det ju smidigt... Önskar att jag kom på det själv när jag bytte hjullager på min förra hoj då hade det gått snabbare... Fick knacka sönder styrningen eller vad man kllar det som håller kulorna på rätt avstånd från varandra sedan kunde jag flytta all kulor till samma sida och plocka ur inre lagerbanan... Innan jag hade gjort det kom jag inte åt att knacka något... Din metod hade ju sparat lite tid och en hel del svordomar... :D :D :D

Bytte lagren och monterade hjulet på 20 min.... :)

GSX1100FRAD skrev:
Och vem kan det ha varit som kom med tipset om röret och svetsen??? :D

Kul att det gick bra då!
Det rådet hade jag med glädje tagit emot när jag höll på och pillade för att få ur kulorna ur lagret så att jag kunde få loss den inre lagerbanan och därmed distansen mellan lagren... :huvet :huvet
Så länge distansen satt kvar mellan lagren kunde man ju glömma att det skulle gå att knacak ur dem... :4skrika :D

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D