Hjullager

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej. jag ska byta lager i bakfälgen och tänkte bara fråga hur jag ska göra det..
är det bara att slå ur dom gammla och banka i dom nya eller måste jag använda ett special verktyg? hojen är en gammal ns 125 f från 86.



tack på förhand
 
Brukar behövas en press för att få ur de gamla o i den nya, om jag inte är helt ute o snurrar.
Nån med lite mer erfarenhet av sagda hoj kan få svara me =)
 
Har ingen erfarenhet av just din hoj men det brukar gå att slå ut dom.
De nya slår du oxå i med hjälp av en hylsa i rätt storlek (du ska slå på den yttre ringen, IKKE den innre)

Det finns speciella lagerutdragare som underlättar en hel del dock.
 
Har ingen erfarenhet av just din hoj men det brukar gå att slå ut dom.
De nya slår du oxå i med hjälp av en hylsa i rätt storlek (du ska slå på den yttre ringen, IKKE den innre)

Det finns speciella lagerutdragare som underlättar en hel del dock.

okej det låter ju inte så svårt.. men hur ska jag slå ut dom gammla?
 
okej det låter ju inte så svårt.. men hur ska jag slå ut dom gammla?

Ska försöka beskriva: Skaffa ett långt tillhygge (stor kasserad mejsel, däckjärn till Volvo Amazon .....) och kör in det halvvägs där hjulaxeln normalt sitter. Bryt till så att distansröret mellan hjullagren flyttar sig en bit.
Sätt tillhygget mot kanten på hjullagret (innerringen), slå till med hammare/slägga. Repetera runt om så att lagret går ut rakt och fint.

Eftersom du nu slagit upprepade slag mot innerringen är lagret definitivt kass och skall inte monteras igen :ajjabajja

Nåt som ingen annan sagt men som är riktigt bra och sparar lagerlägena är att värma navet med varmluftspistol vid demontering / montering :tummenupp
 
Last edited:
Har du en svets så lägg en mutter mitt i lagret som ska ut och svetsa fast, då har du något att slå på. Funkar fint. Sen tar du ditt gamla lager och tar bort packningarna på sidan med en skruvmejsel och sen sabbar du hållaren till kulorna (aka kalsongen) plocka ur kulorna, nu ska du bara ha den yttre lagerbanan kvar, såga ett jack med vinkelslipen i den. Sen har du ett perfekt verktyg att använda för att montera det nya lagret. Asså använd det för att banka i det nya lagret.
/Fredde
 
Nåt som ingen annan sagt men som är riktigt bra och sparar lagerlägena är att värma navet med varmluftspistol vid demontering / montering :tummenupp

Ett bättre sätt vid montering av lager är att låta dom ligga i frysen över
natten, då krymper dom så mycket att dom nästan "ramlar" i av sig själv.

KentW
 
Ett bättre sätt vid montering av lager är att låta dom ligga i frysen över
natten, då krymper dom så mycket att dom nästan "ramlar" i av sig själv.

Enda problemet jag har med den metoden är att jag inte är snabb nog. Nästan en mil i stadstrafik mellan frysen och garaget:(
 
Enda problemet jag har med den metoden är att jag inte är snabb nog. Nästan en mil i stadstrafik mellan frysen och garaget:(

GB-Glasspåse med Kylklamp i.

KentW
 
hehe operationen gick bra och ni skulle bara se dom gamla lagrena XD jag kan ta en bild.. och jag undra varför det lät lite konstigt HAHA
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top