Hjullager??

Komer

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Suzuki 125cc
Hej har ett excel bakhjul till min cross där lagret har mer eller mindre splittrats på ena sidan hur får man ut dom bankar eller värmer?

Jag har aldrig nånsin behövt värma ur något lager jag har jobbat med i något slags fordon, speciellt inte i ett aluminiumnav. Det absolut lättaste är att ha ett stålrör (i brist på långa och stora drivdornar) och en vanlig hammare, ingen plastklubba eller sånt. Osså slår man ett slag, flyttar lite i sidled och slår igen osv..

Jag har aldrig nånsin behövt värma ur något lager jag har jobbat med i något slags fordon, speciellt inte i ett aluminiumnav. Det absolut lättaste är att ha ett stålrör (i brist på långa och stora drivdornar) och en vanlig hammare, ingen plastklubba eller sånt. Osså slår man ett slag, flyttar lite i sidled och slår igen osv..

Om man kommer åt ja! Har innerringen och alla kulor åkt ur så att du bara har ytterringen kvar att arbeta med så kan det vara värre att komma åt att slå eller bryta. Det är då man tar till svetsen! Man svetsar i kulbanan runt om i lagret och sen trillar lagerbanan ut av sig självt när det har svalnat.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D