Hjulinställning på bilen

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Hej gjorde en framvagnsinställning på bilen idag. Dels pga att däcken hade slitits ojämnt men också för att det uppstår lågfrekventa "vibrationer" vid gaspådrag.
Och här kommer problemet.
Vissa justeringar är gjorda men vibrationerna kvarstår.
Kan någon utläsa från protokollet om det beror på inställningarna?
 

Bifogat

  • hjulinställning.JPG
    hjulinställning.JPG
    38.9 KB · Visningar: 719
Semi OT:
Hur gör man en framvagnsinställning, höger fram på min är helt skev?
 
Jag tycker inte att något värde där var särskilt anmärkningsvärt. Toe-vinklar är förvisso extremt känsliga men att du skulle få vibrationer av de värdena har jag svårt att tro.

När du säger att däcken slitits ojämnt, hur menar du då? Det jag kan tänka mig är att höger framdäck är mer slitet på insidan eftersom du låg på den övre marginalen innan justering. Men inga värden är ju särskilt extrema. Du kanske borde titta på om vibrationerna härstammar från kassa motorkuddar e.t.c. Däckslitaget beror nog på något annat.
 
Jag tycker inte att något värde där var särskilt anmärkningsvärt. Toe-vinklar är förvisso extremt känsliga men att du skulle få vibrationer av de värdena har jag svårt att tro.

När du säger att däcken slitits ojämnt, hur menar du då? Det jag kan tänka mig är att höger framdäck är mer slitet på insidan eftersom du låg på den övre marginalen innan justering. Men inga värden är ju särskilt extrema. Du kanske borde titta på om vibrationerna härstammar från kassa motorkuddar e.t.c. Däckslitaget beror nog på något annat.

Det var nog höger fram insida som var problemet. Och det blev ju lite bättre men inte bra. Känns tydligast när man kör på 3:an och 4:an lägre varvtal och trycker på gasen. Dvs när man kör på vridmoment mer än hästkrafter.
De gamla däcken var slut ändå men det var nog väldigt nära corden på det ena däcket. Så visst var det inte mycket slitage med det fanns och det syntes tydligt.
 
inte en saab? vet att dom(vet ej årsm) och säkert fler kan ha fel på drivaxeln vid v-lådan som får dom symptomen.
 
Nej en seg Hyundai Getz :tummenupp kanske skulle vart med från början men tänkte inte så långt att det kan vara modellspecifikt.
Tjejens bil bör tilläggas. :smasha
 
Semi OT:
Hur gör man en framvagnsinställning, höger fram på min är helt skev?
Nödlösningen är att skruva och prova, när ratten är rak, mäter du skillnaden mellan fram och bak på fälgen och finlirar fram en toe-in som är nära vad det skall vara, dom andra vinkarna är lite bökigare att göra hemma.
 
Kan ju va så enkelt att vibrationerna kommer från bakvagnen. Trötta bussningar både fram och bak kan va en annan.
 
Nödlösningen är att skruva och prova, när ratten är rak, mäter du skillnaden mellan fram och bak på fälgen och finlirar fram en toe-in som är nära vad det skall vara, dom andra vinkarna är lite bökigare att göra hemma.

Millimeterstock, ett par raka bitar på nån meter och ett vattenpass kommer man rätt långt med om man har lite grundläggande geometri i bakhuvudet.

Toe på de flesta framhjulsdrivna ligger runt nollan
 
Kan ju va så enkelt att vibrationerna kommer från bakvagnen. Trötta bussningar både fram och bak kan va en annan.

Av nån anledning är jag tämligen säker på att problemet är i framvagnen. Och jag tror också mer och mer på bussningar. Det är ju inte lätt att veta vilka, att bara tokbyta för skoj skull är inte min grej riktigt. Och dyrt i längden.

Vet inte om detta hjälper men jag kom på att man kanske ska beskriva symptomen som att det "wobblar" snarare än vibrerar.
 
Du får lyfta bilen och sen gå runt med ett brytspett och kolla efter bussningar som är mjuka. Vid a acceleration ändrar länkarmarna sitt läge om man har för veka bussningar och då blir hjulvinklarna koko.
 
Millimeterstock, ett par raka bitar på nån meter och ett vattenpass kommer man rätt långt med om man har lite grundläggande geometri i bakhuvudet.

Toe på de flesta framhjulsdrivna ligger runt nollan

Ja faktiskt. Jag gjorde så senast på gamla BMW:n efter att det bytts delar i framvagnen och inställningen därmed var förlorad. Man känner rätt snart om det ligger lite fel, känsla i ratten och styrbeteende. I alla fall på en så pass gammal häck att den saknar styrservo.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top