Hjulet snurrar!

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Tjena!!

Jag var precis ute i garaget och putsa lite på bågen. Hade uppe den på depåstödet och gjorde det jag skulle. När jag var färdig så starta jag upp den för att låta den bli varm.

På tomgång så vart allt normalt men när jag började varva lite så började bakdäcket att snurra utan att växel låg i. :va Jag drog in kopplingen men det slutade inte för det! Jag tog bort stödet ch satte mig på och varva men hojjen flyttade inte på sig!

Är det nåt fel som inte är riktigt?? :(

Ha det gött!

/Eas

Eas skrev:
2201418 Tjena!!

Jag var precis ute i garaget och putsa lite på bågen. Hade uppe den på depåstödet och gjorde det jag skulle. När jag var färdig så starta jag upp den för att låta den bli varm.

På tomgång så vart allt normalt men när jag började varva lite så började bakdäcket att snurra utan att växel låg i. :va Jag drog in kopplingen men det slutade inte för det! Jag tog bort stödet ch satte mig på och varva men hojjen flyttade inte på sig!

Är det nåt fel som inte är riktigt?? :(

Ha det gött!

/Eas

Jag har för mig att alla motorfordon har detta fenomen i mindre eller större grad. Jag kan inte förklara exakt varför, men när jag reagerat på detta har jag fått höra att det bara är så, ingen fara alltså.

Det behöver inte vara konstigare än att motorns cirkulära vibrationer fortplantas genom ram och sving, och via spel och friktion i hjullagren får hjulet att snurra.
Min gissning iaf. :rolleyes:

69:an skrev:
2201442 Det behöver inte vara konstigare än att motorns cirkulära vibrationer fortplantas genom ram och sving, och via spel och friktion i hjullagren får hjulet att snurra.
Min gissning iaf. :rolleyes:

Ingående axel har drev, dreven sätter fart på oljan, oljan sätterfart på andra drev, utgående axel roterar!

Automatlåda! Med en förskräckligt dålig verkningsgrad.

Kawwa skrev:
2201635 Ingående axel har drev, dreven sätter fart på oljan, oljan sätterfart på andra drev, utgående axel roterar!

Automatlåda! Med en förskräckligt dålig verkningsgrad.
En etablerad teori, den också... fast jag tror ändå mer på min. Ett sätt att pröva den vore att köra hojen utan olja, fast det känns litet avlägset. :) Ett annat, mer tilltalande, är att köra motorn utan kedja någon gång vid drivpaketbyte, och se om utgående axel snurrar då också.
Kanske. Nån gång. :tungan

2201647 En etablerad teori, den också... fast jag tror ändå mer på min. Ett sätt att pröva den vore att köra hojen utan olja, fast det känns litet avlägset. :) Ett annat, mer tilltalande, är att köra motorn utan kedja någon gång vid drivpaketbyte, och se om utgående axel snurrar då också.

Äh, det regnar ju bara hela tiden så jag går ut och kopplar loss kedjan och kollar hur det reagerar. Så kanske man får lite nytta av hojen iår iaf. :huvet

2201647 En etablerad teori, den också... fast jag tror ändå mer på min. Ett sätt att pröva den vore att köra hojen utan olja, fast det känns litet avlägset. :) Ett annat, mer tilltalande, är att köra motorn utan kedja någon gång vid drivpaketbyte, och se om utgående axel snurrar då också.

Dem snurrar då också. Det är oljan som gör att bakdäcket roterar, samma på min också :pannkyss

Mr Helmut skrev:
2201681 Dem snurrar då också. Det är oljan som gör att bakdäcket roterar, samma på min också :pannkyss
Dem snurrar, skriver du... om det är vibrationerna så borde hjulet snurra både med och utan kedja, om det är oljan borde hjulet stå still utan kedja men utgående axel snurra. Nån gång ska jag prova, alldeles själv, trotsunge som man är. :pannkyss

2201854 Dem snurrar, skriver du... om det är vibrationerna så borde hjulet snurra både med och utan kedja, om det är oljan borde hjulet stå still utan kedja men utgående axel snurra. Nån gång ska jag prova, alldeles själv, trotsunge som man är. :pannkyss

Prova att göra samma sak när motorn är riktigt varm, tex efter en runda.
Syndromet kommer att vara borta.
Viskositeten är högre i en kall olja, därav fenomenet, som för övrigt beskrevs ovan. Med varm olja och lägre viskositet händer inte samma sak.
Prova får du se

bissmark skrev:
2202558 Prova att göra samma sak när motorn är riktigt varm, tex efter en runda.
Syndromet kommer att vara borta.
Viskositeten är högre i en kall olja, därav fenomenet, som för övrigt beskrevs ovan. Med varm olja och lägre viskositet händer inte samma sak.
Prova får du se

stämmer har varmkört hojen på depåstöd och bakhjulet snurrar bara när hojen är kall..

Nej 69:an, det är inte vibrationerna. Då skulle ju framhjulet också rotera om man lyfte upp det på depåstöd, men det gör det ju inte.
Alternativt skulle bakhjulet ibland snurra baklänges beroende på fasläget hos vibrationerna, eller hur? Men det gör det inte heller.
Det är oljan som driver via sin inre friktion. Att det inte hjälper att frikoppla beror på att en (våt)-koppling inte släpper taget vid de låga moment som produceras.

elwe skrev:
2202577 Nej 69:an, det är inte vibrationerna. Då skulle ju framhjulet också rotera om man lyfte upp det på depåstöd, men det gör det ju inte.
Alternativt skulle bakhjulet ibland snurra baklänges beroende på fasläget hos vibrationerna, eller hur? Men det gör det inte heller.
Det är oljan som driver via sin inre friktion. Att det inte hjälper att frikoppla beror på att en (våt)-koppling inte släpper taget vid de låga moment som produceras.
Vad du är jobbig, som kommer med hållbara motargument...! :fatta! :)

Kawwa skrev:
2201659 Äh, det regnar ju bara hela tiden så jag går ut och kopplar loss kedjan och kollar hur det reagerar. Så kanske man får lite nytta av hojen iår iaf. :huvet

Haha..ja regnhelvete.. Hur gick det då utan kedjan? Eller skojade du bara om att prova utan kedjan?

DaPirate skrev:
2202795 Haha..ja regnhelvete.. Hur gick det då utan kedjan? Eller skojade du bara om att prova utan kedjan?

det regnar juh och hojen står ute :4skrika så det blir nog inget test iaf :gnissla får ta å :fyllisar istället.....

Tar du bort kedjan så snurrar framdrevet ja, tror du det också beror på vibrationer?

Så här tror jag att det funkar:

En vanlig enkel motorcykelväxellåda har en ingående axel och en utgående
axel. På båda axlarna sitter en massa kugghjul. För att det ska gå lättare
att växla och för att inte kuggarna ska gå sönder så lätt kuggar
kugghjulen alltid i varandra två och två oavsett vilken växel eller friläge
man har i. Somliga av kugghjulen har splines som gör att de tvingas att
rotera med samma hastighet som axeln dom sitter på. Andra kugghjul
har inga splines och kan rotera med en annan hastighet än axeln dom
sitter på, men med en viss friktion som är olika beroende på hur varm
oljan är. För att få olika utväxling skjuter man somliga av kugghjulen i
sidled så att tänder/klor (som är större och stryktåligare än kanterna på
kuggarna) på sidorna av kugghjulen griper in i varandra så att ett
splinesat kugghjul på den ingående axeln får rotationskontakt med ett
splinesat kugghjul på den utgående axeln.
När man har friläget i sitter alltså en hel trave splinesade kugghjul på
den ena axeln och snurrar på osplinesade kugghjul på den andra axeln
och de osplinesade kugghjulens friktion gör att den utgående axeln
snurrar men är lätt att bromsa.

BostonGurka skrev:
2204494 Så här tror jag att det funkar:

En vanlig enkel motorcykelväxellåda har en ingående axel och en utgående
axel. På båda axlarna sitter en massa kugghjul. För att det ska gå lättare
att växla och för att inte kuggarna ska gå sönder så lätt kuggar
kugghjulen alltid i varandra två och två oavsett vilken växel eller friläge
man har i. Somliga av kugghjulen har splines som gör att de tvingas att
rotera med samma hastighet som axeln dom sitter på. Andra kugghjul
har inga splines och kan rotera med en annan hastighet än axeln dom
sitter på, men med en viss friktion som är olika beroende på hur varm
oljan är. För att få olika utväxling skjuter man somliga av kugghjulen i
sidled så att tänder/klor (som är större och stryktåligare än kanterna på
kuggarna) på sidorna av kugghjulen griper in i varandra så att ett
splinesat kugghjul på den ingående axeln får rotationskontakt med ett
splinesat kugghjul på den utgående axeln.
När man har friläget i sitter alltså en hel trave splinesade kugghjul på
den ena axeln och snurrar på osplinesade kugghjul på den andra axeln
och de osplinesade kugghjulens friktion gör att den utgående axeln
snurrar men är lätt att bromsa.

Ganska bra, men alla osplinsade drev sitter inte på samma axel! Inte heller alla splinsade. :mattias

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back