Hjulen spårar inte... sned ram?

GSX-Robban

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSXR K5 -SÅLD-
Köpte en Yamaha TT 600R -98 idag. Upptäckte precis att fram-och bakhjulen inte spårar riktigt. Bakhjulet verkar vara för långt till höger. Har mätt med plankor och på vänstra sidan blev det inget mellanrum mellan plankan och framhjulet. Men på höger sida blev avståndet 4-6 cm. Likadant när jag mätte avståndet mellan svingen och bakhjulet, avståndet på höger sida var större. Ska inte hjulet vara "i mitten" av swingen? Man får inte uppfattningen att ramen är sned när man kör så jag tror inte, eller hoppas inte, att det är det som e fel. Någon som har varit med om samma problem eller har några andra metoder för att mäta vad som är snett?

Kolla om distanserna sitter där de ska...Gör dom inte det borde kedjan kugga..

Mät ordentligt på justeringsskruvarna vid bakhjulet med tex skjutmått så ser du snart om det sitter rakt eller inte.

kollade det oxå precis. Är samma mått på varje sida. hjulet ser fortfarande "förskjutet" ut, är närmre svingen på höger sida. Syns ännu tydligare om jag tar av sadeln o kollar uppifrån. Förhållandet mellan ramen och svingen verkar ok o ser inte snett ut.. Laddade hem en sprängskiss på hjulet o det verkar inte saknas några distanser. :confused:

hur ser ramen ut på en sån? knäpp lite bilder på ramen.. vis styrhuvudet båda sidor.. o sving infästning.. köpt privat eller på firma?

Ska ta bilder så fort jag har fått tag i en kamera.
Killen jag köpte den av hade den skriven på firman och annonsen var via firmans hemsida. Så jag antar att det räknas som via firma. Du tänkte på garantier o sånt?

Last edited:
Kolla om svingen har vitnat i eloxeringen, då har den böjt sig. Troligare är dock att ramen är lite krokig men det är bara att leva med. Det är inget ortopediskt instrument du har att göra med, det är en förklädd XT och då ska den vara lite krokig :brynad Min spårar inte heller, den drar lite åt höger och det är ju bättre än att man har en sossehoj!

Last edited:
Egli bygger om V-Max'ar. Chassiombyggnaden består i att man ändrar lite distanser så att hjulen ska spåra. Vilket dom inte gör från fabrik.
Humm... Är det inte ett stort problem. Låt det vara.

Jag tror inte det är många hojar som spårar perfekt original från fabriken. I Sportrider June 96 testar dom ZX-7R, GSXR 750, och YZF750R och ingen av dom spårade.

ZX-7R
Front Wheel:
3,5mm to left of back wheel at ground contacts.
Center of front wheel 0,6mm to left from steering axie.

GSX-R 750
Front Wheel:
5,7mm to left of back wheel at ground contacts.
Center of front wheel 1,1mm to left from steering axie.

YZF750R
Front Wheel:
14,2mm to left of back wheel at ground contacts.
Center of front wheel 0,0mm to left from steering axie.

Pelvis skrev:
2166149 Köpte en Yamaha TT 600R -98 idag. Upptäckte precis att fram-och bakhjulen inte spårar riktigt. Bakhjulet verkar vara för långt till höger. Har mätt med plankor och på vänstra sidan blev det inget mellanrum mellan plankan och framhjulet. Men på höger sida blev avståndet 4-6 cm. Likadant när jag mätte avståndet mellan svingen och bakhjulet, avståndet på höger sida var större. Ska inte hjulet vara "i mitten" av swingen? Man får inte uppfattningen att ramen är sned när man kör så jag tror inte, eller hoppas inte, att det är det som e fel. Någon som har varit med om samma problem eller har några andra metoder för att mäta vad som är snett?
Hej
Att hjulet ligger off center i svingen är vanligt, många svingar är inte symmetriska. Det är tex vanligt att svingens insida i framkant har större klarning till däckskanten på drevsidan, bla för att hjälpa svingen att hantera den assymetriska dragkraften från kedjan.
Mvh
Jörgen

Pelvis skrev:
2168459 Jo jag får väl leva med att det e lite snett... Tack för alla svar... :tummenupp

dom pratar milimeter du pratar centimeter, kolla upp de där så inget går illa vilket det skulle kunna göra!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg