Hjulen rullar ej efter service!

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Lämnade in hojjen på service där de bytte bromsbelägg på både fram-och bakhjulet...
När jag körde hem så ställde jag upp den på centralstödet och snurrade på framhjulet, fan va trögt!
Likaså bakhjulet! Ska de verkligen vara så? Eller ska jag tillbaka till hondacenter och :fatta! mekanikern?

Lion skrev:
Lämnade in hojjen på service där de bytte bromsbelägg på både fram-och bakhjulet...
När jag körde hem så ställde jag upp den på centralstödet och snurrade på framhjulet, fan va trögt!
Likaså bakhjulet! Ska de verkligen vara så? Eller ska jag tillbaka till hondacenter och :fatta! mekanikern?

Det kan vara så när som är helt nya, dom slits till efter några mil.
Alltid något hörn som ligger emot skivan mer eller mindre.

Låter som ett slarvjobb. De tog bort de gamla beläggen och monterade de nya.
Då kan det bli övertryck i bromskoppen pga för mycket vätska.
Det borde bli bra om du luftar lite så det blir mindre bromsvätska i systemet.

-PLM- skrev:
Låter som ett slarvjobb. De tog bort de gamla beläggen och monterade de nya.
Då kan det bli övertryck i bromskoppen pga för mycket vätska.
Det borde bli bra om du luftar lite så det blir mindre bromsvätska i systemet.

Bromsvätskenivån står redan på låg.... :(

Hur ser dina bromsskivor ut? Jätteslitna? Men som sagt, det är vanligt att beläggen ligger på i början, men skittrögt ska det ju inte va.. Kör en sväng och bromsa som fan några ggr.

bikerwoman skrev:
Hur ser dina bromsskivor ut? Jätteslitna? Men som sagt, det är vanligt att beläggen ligger på i början, men skittrögt ska det ju inte va.. Kör en sväng och bromsa som fan några ggr.

Asså jag hade inte reagerat om de hade legat emot skivan lite lätt, men det är så illa att det blir trögt o rulla hojjen!
Och ställer jag den på centralstödet så kan jag rulla hjulet med 1 hand, men det blir tvärstopp när jag tar bort handen. Likaså bakhjulet.....

Så frågan är om jag ska ringa och :4skrika mekanikern.... :confused:

Lion skrev:
Asså jag hade inte reagerat om de hade legat emot skivan lite lätt, men det är så illa att det blir trögt o rulla hojjen!
Och ställer jag den på centralstödet så kan jag rulla hjulet med 1 hand, men det blir tvärstopp när jag tar bort handen. Likaså bakhjulet.....

Så frågan är om jag ska ringa och :4skrika mekanikern.... :confused:

Det är inte nivån alltså.
Det kan ju vara lite skrapande vid nya belägg, men inte så trögt som du beskriver.
Om man trycker in bromskolven/kolvarna snett kan just detta hända, det är ovanligt, men det händer. Vore jag du skulle jag (eller tvinga mekanikern) ta loss allt igen, trycka in bromskolvarna och montera igen.

Det e mästtroligt slarv jobb han har säkert inte gjort rent broms oken.
spanka mecken lite.
kör inte för mycket så skivorna blir varma kan bli snea då.

Last edited:
Crash skrev:
Det e mästtroligt slarv jobb han har säkert inte gjort rent broms oken.
spank meken lite.
kör inte för mycket så skivorna blir varma kan bli snea då.

Minsta lilla skada skedd pga. hans slarvjobb för han stå för! Annars :fatta! :fatta!
Ska åka ner med den och visa upp den, lite nyfiken på vad han kommer säga.
Men det förvånar mig att han inte kollar sånt efter ett byte, det ska ju vara obligatoriskt.

-PLM- skrev:
Det är inte nivån alltså.
Det kan ju vara lite skrapande vid nya belägg, men inte så trögt som du beskriver.
Om man trycker in bromskolven/kolvarna snett kan just detta hända, det är ovanligt, men det händer. Vore jag du skulle jag (eller tvinga mekanikern) ta loss allt igen, trycka in bromskolvarna och montera igen.

det låter som det är något som e tjall med oken, men det låter ju skumt om det är lika både fram å bak eftersom det är skilda system... ring meken å hör va han har å säga om saken.

Bromsvätskenivå har inget me det o göra bara det e normalt me vätska , men om du har lite mek-erfarenhet så kolla om din kolvar på oket har fått sig skit runt på kolven (värsta fall lite fuktrost),så att kolvarna går in helt och inte fasnar halvvägs så som dom gjorde när du hade slitna belägg (kan ha en tedens o stanna där där dom har blivit vana det sista tiden om man säger så ) .. PS ,, har du din 600 nåra år på nacken förresten så e det risk för det som jag beskrev ovan) MVH San

Mr San skrev:
Bromsvätskenivå har inget me det o göra bara det e normalt me vätska , men om du har lite mek-erfarenhet så kolla om din kolvar på oket har fått sig skit runt på kolven (värsta fall lite fuktrost),så att kolvarna går in helt och inte fasnar halvvägs så som dom gjorde när du hade slitna belägg (kan ha en tedens o stanna där där dom har blivit vana det sista tiden om man säger så ) .. PS ,, har du din 600 nåra år på nacken förresten så e det risk för det som jag beskrev ovan) MVH San

Låter som den är ganska ny för ovanstående problem... :confused:
Honda CBR 600F- 99

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...