Hjulbas?

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
jag är intresserad av att veta hjulbas på olika hojmodeller!
vilket mått är optimalt?
vad kör ni för cyklar? vad har dom för hjulbas? och hur upplever ni att dom är att svänga / köra fort med!

själv åker jag en naken Turbo Fireblade -93:a som pga höjning har en hjulbas på 141 cm. verkar fungera bra för min körning!

fyll gärna på listan!

Är det inte så att om det fanns en optimal hjulbas skulle alla ha den ?
Varför skulle någon isf välja en annan hjulbas ?
/u

De flesta hojar är väl olika när det gäller höjd, längd, vikt osv osv... det gör väl att det bli svårt att bestämma en viss hjulbas som är "perfekt" för alla hojar? Jag skulle gissa på att en längre hjulbas på en sporthoj ser till att hojen går mer stabilt, inte reser sig lika lätt och blir lite mer svårmanövrerad i kurvor, medan en kortare gör att den blir lite mer ostabil men mer smidighet överlag.
Jag kan inte så mkt om detta så det är väl bäst att jag inte yttrar mig. Förr när jag försökt mig på att förklara något här och haft fel så har jag fått höra det. :tungan
Men iaf, googla lite på saken och se vad du kan hitta, det lär väl finnas lite att läsa om hur olika mått på hjulbasen påverkar hojens känsla och hur den för sig. Lycka till!

//A

Jag tycker att min gathoj är optimal, 1680 mm - med 350 hästar på bakhjulet. Den är snabbsvängd jämfört med min 1720 mm långa racehoj. :hihi

Hjulbasen är väl ganska ointressant, däremot gaffelvinkeln styr väl rätt mycket hur hojen känns.

Det är kombinationen mellan gaffelvinkel o hjulbas som är intressant..., sen inverkar ju givetvis viktplaceringen på hojen också...., om den är framtung, baktung..., högt eller lågt placerad vikt..., förarens placering.... etc

Vill nog påstå att hjulbasen gör mer än gaffelvinkeln. Med kort hjulbas krävs mindre nerlägg för en viss svängradie/hastighet.
De faktorer som ger stabilitet är i grova drag: Lång hjulbas, stort försprång, hjulens omkrets och vikt (gyroverkan), hög tyngdpunkt och flack gaffelvinkel.
I ungefär nämnda ordning.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...