Hjul lager, hur ta bort dessa?

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
.
Hej, har en Ktm 525 som det sitter motard fälgar på.
Nu tänkte jag byta hjul lager fram och bak för dom känns inte så fina.

Men hur får jag ut dom? Går det bara att pressa rakt igenom eller har varje lager en "kant" som de ligger emot så man måste ta ut dom var för sig?

Tacksam för svar!

Vet inte specifikt för KTM 525 men de crossar o motarder jag ägt har en kant som de ligger emot.
Man kan med andra ord inte pressa ur allt i navet åt samma håll.
http://www.soe.se/ -> Meksidan -> Hjullager

gjorde så senast igår på en cr250 -02..
det kan vara svårt att få ett bra 'grepp' med donet mot lagret men ge inte upp, rätt som det är så ligger de där! :)

jag har bytt hjullager på min ktm 525 sju gånger så jag lyckas hoppa sönder som titt som tätt.
du gör som så här. pilla bort packboxarna, det är dom som sitter ytterst. dessa lär du också byta. när du tagit bort dom så ser du kullagren. nu är det bara att du knackar ut kullagrena från andra sidan. det vill säga, det kullagret som sitter på höger sida på hjulet knackar du ut från vänster. det finns en kant som lagerna ligger mot. denna kant hindrar hjulagerna från att åka för långt in i navet. du kan alltså knacka dom utåt om du gör det från andra sidan hjulet. hoppas du förstod. använd gärna något som är ganska mjukt när du knackar från andra sidan så att du inte repar insidan på navet.

jag har bytt hjullager på min ktm 525 sju gånger så jag lyckas hoppa sönder som titt som tätt.

...när du tagit bort dom så ser du kullagren. nu är det bara att du knackar ut kullagrena från andra sidan.

Du måste göra nått allvarligt fel när du kör hoj...hehe
Punka jämt och bytt lager 7ggr?!
Jag byter kanske bakhjulslagren en gång per år.
Har kedjan för spänd kanske?

Om lagerbytet, det ska sitta en låsring vid ett av lagren.
Kan vara bra att pilla bort den innan man börjar banka och slå.

du gör som så här. pilla bort packboxarna, det är dom som sitter ytterst. dessa lär du också byta. när du tagit bort dom så ser du kullagren. nu är det bara att du knackar ut kullagrena från andra sidan. det vill säga, det kullagret som sitter på höger sida på hjulet knackar du ut från vänster. det finns en kant som lagerna ligger mot. denna kant hindrar hjulagerna från att åka för långt in i navet. du kan alltså knacka dom utåt om du gör det från andra sidan hjulet. hoppas du förstod. använd gärna något som är ganska mjukt när du knackar från andra sidan så att du inte repar insidan på navet.

Okej, ska testa detta i kväll då! Tack för hjälpen allesammans :)

Du måste göra nått allvarligt fel när du kör hoj...hehe
Punka jämt och bytt lager 7ggr?!
Jag byter kanske bakhjulslagren en gång per år.
Har kedjan för spänd kanske?

Om lagerbytet, det ska sitta en låsring vid ett av lagren.
Kan vara bra att pilla bort den innan man börjar banka och slå.

jag har alltid lagom spänd kejda. kollar det hela tiden.
problemet för mig är att jag ofta får tailwhips ofrivillig och när man landar slår det i bakdäcket som fan i sidled. sen har jag lite glapp i navet så att det hålet i navet helt enkelt är lite för stort.

det där med punkan har löst sig efter en mängd suveräna tips jag fick från er här på sporthoj. nu får jag aldrig punka längre

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back