Hjelp. Hojen starter ikke.

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Hei.

Jeg har et problem med hojen. Jeg satt den bort i slutten av september, og forrige helg tenkte jeg at jeg skulle starte den, kjøre den varm, og få byttet oljen. Men den startet ikke. :va Hojen har så lenge jeg har eid den vert vanskelig å starte når det har regnet, og jeg ikke har kjørt med den på noen dager. (sto ute) Virker som det kan vere noe med at det blir problemer når det er fuktig luft ute. De første 5-6 km virker det som at den går på 3 sylindre, men når hojen ble varm gikk den som den skulle. Selv om det regnet og var bløtt.

Det er en rf 600.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Jag har märkt att hojen blir mycket mera lättstartad efter vinterförvaring om man tömmer förgasarna på soppa innan man ställer undan. Dom gånger jag har missat att tömma så har det hjälpt att tömma när jag ska starta upp på våren igen, men det är en osäker metod. Dagens bensin blir "dålig" vid förvaring, olika tillsatser separerar och klumpar sig, en del tillsatser kan faktiskt angripa materialet i förgasarna, samt att fukt bildas i bensinen. Dock så är jag osäker på om detta är förklaringen på ditt problem, eftersom du har problem även under säsong i fuktigt väder, detta låter mer som ett elfel. Kontrollera tändhattar och tändkablar, ev. byta dessa är mitt första förslag.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Precis som ovanstående säjer ,,,dagens soppa är skit,,det blir lätt avlagringer i flöttörhus och lågfartsmunnstycken,,så mitt råd är : Ut med förgasarna och rengöra alla munnstycken och passager,,så skall den nog starta,,kan ju passa på att byta stift samtidigt,,skadar aldrig efter en massa startförsök.
Lycka till,
Hälsar Frostie.
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Takk for tipsene. Trodde ikke at bensinen i dag var så dårlig at det ikke kunne stå 2-3 mnd uten at det blir slike problemer. Man lærer så lenge man lever. Da får man se hva man kan få til. Lykke til kan trenges, har aldri skrudd på slike ting før. men man får vel til noe... :) Hands on trening er jo den beste måten å lære på..
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Ditt problem är fukt i förgasarna.
Töm dessa genom att öppna skruvarna på undersidan flottörhusen.
Töm ut soppan.
Byt stift.
Nu startar den?

Kör gärna i lite K-sprit eller Injector Cleaner i 98 oktan nästa gång du tankar.

Vanligt problem med RF600 eftersom den har högt komp och liten diameter på
stiften. Det blir kortis i keramiken i stiften pga fukten i förgasarna.

/#23/
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top