Hjc r-pha 10

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Intresserad av denna hjälm och undrar ifall nån äger en sådan och kan ge lite feedback hur den är. Testat en sådan så vet att de sitter riktigt bra, i alla fall på mitt huvud.

Hur är ljudnivån

Nöjda/missnöjda, berätta gärna varför.

qflraifh.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag är väldigt nöjd med min. Efter att tidigare ha ägt en billig HJC blev jag en aning förvånad att HJC R-PHA 10 vann Motorads test. Inte nu efter att ha kört en säsong. Bra visirmekanism oxh lätt att byta visir på. Ventilationen fungerar bra och den är riktigt skön på min skalle. När det gäller ljudnivån så har jag inte upplevt den som störande.

Vad man tycker beror ju på personliga preferenser och vad man tidigare är van vid.

Köpte samtidigt en Arai Chaser och har använt båda ungefär lika mycket under säsongen. HJC R-PHA 10 är min klara favorit av dessa.
 
Last edited:

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Jag kan bara instämma med föregående talare. Har kört Shoei innan men tycker att både passform och känsla är mycket bättre med denna.

Mvh,

Rickard
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Håller med föregående talare. Jag skulle ha tag i en ny hjälm denna säsongen och var runt på måånga olika ställen och testa massor med hjälmar (även toppmodeller från Arai, Nolan, AGV, Shoei osv..) och ingen kände så bra som r-pha 10an. Lätt, vansinnigt bekväm, bra visirmekanism, bra ventilation. Det enda som kunde varit bättre är ljudnivån. Missförstå mig inte, den är med inga mått mätt en högljudd hjälm, men det finns tystare hjälmar ex. Caberg. Men som allt annat har det väl varit en prioriteringsfråga mellan vikt och ljudnivå, och jag hade inte velat ha det på något annat sätt.
Om du vill spara en slant så ta hem en från ebay.uk... min landade på 3280 inkl frakt och ett extra spegelvisir.
 

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Håller med föregående talare. Jag skulle ha tag i en ny hjälm denna säsongen och var runt på måånga olika ställen och testa massor med hjälmar (även toppmodeller från Arai, Nolan, AGV, Shoei osv..) och ingen kände så bra som r-pha 10an. Lätt, vansinnigt bekväm, bra visirmekanism, bra ventilation. Det enda som kunde varit bättre är ljudnivån. Missförstå mig inte, den är med inga mått mätt en högljudd hjälm, men det finns tystare hjälmar ex. Caberg. Men som allt annat har det väl varit en prioriteringsfråga mellan vikt och ljudnivå, och jag hade inte velat ha det på något annat sätt.
Om du vill spara en slant så ta hem en från ebay.uk... min landade på 3280 inkl frakt och ett extra spegelvisir.

Tja

Kan bara hålla med. Grym hjälm helt enkelt framförallt vikten (lätt)
Har en till salu stl: s. 55-56cm inkl 3st visir

Om intresse finns så ge mig ett bud. Själv ska jag byta färg:)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
lrgscaleHJC-R-PHA-10-Be-One-Motorcycle-Helmet-1.jpg
Har en sån här och är riktigt nöjd med den. Följde med ett mörkt och ett klart visir och pinlock när jag köpte den. Köpte den på ebay.de och den var 1700 billigare än i Sverige. Rätt så tyst (blir bättre när du sätter på hak-fliken(eller vad det nu heter)) även om jag tyckte min före detta AGV var lite tystare och som sägs ovan så är visiret toklätt att byta.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Låter som det är en riktigt bra hjälm :)

Min nuvarande hjälm är en HJC HQ-1 Carbon men haft den ett tag nu och det är nog dags för en ny hjälm och efter att jag testat denna så växte ha begäret :)
Har även en Shoei liggande men det var en impuls köp och passar inte alls huvudformen jag har.

Ljudnivån kan man leva med ifall vikten och säkerheten ökats, dessutom kör jag oftast med öronproppar :)
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Jag testade flera hjälmar innan det blev den här och det var helt enkelt därför att den satt bäst av alla på min skalle. Och jag är toknöjd med min. Lätt, bra ventilation, bästa visirmekanismen jag har provat, visiret låses i nedfällt läge, mycket tillbehör som följer med (extra visir, pinlock, hakgrejen, imskydd), bra pris. Vad det gäller ljudnivån har jag inget annat att jämföra med mer än min 6 år gamla Shoei som väsnas mer än HJC:n, men det säger väl inte så mycket. Jag kör ändå alltid med öronproppar.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
lrgscaleHJC-R-PHA-10-Be-One-Motorcycle-Helmet-1.jpg
Har en sån här och är riktigt nöjd med den. Följde med ett mörkt och ett klart visir och pinlock när jag köpte den. Köpte den på ebay.de och den var 1700 billigare än i Sverige. Rätt så tyst (blir bättre när du sätter på hak-fliken(eller vad det nu heter)) även om jag tyckte min före detta AGV var lite tystare och som sägs ovan så är visiret toklätt att byta.

Jag har en precis likadan:tummenupp

Jag är grymt nöjd med min. Ljudmässigt och komfort mässigt jämfört med min gamla (NZI) så är det ljusår i mellan. Jag sitter ju ruskigt oskyddad (med aktiv gashand) och hjälmen är väldigt stabil även upp i högre farter. Bra ventilation, bra im-skydd.

Däremot så rekommenderar jag inte spegelvisiret eftersom spegel ytan släpper efter ett tag p.g.a. smashade insekter (var likadant på NZI). Då har jag ändå tvättat det ofta med vatten.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Blir en sådan senare i julklapp till mig själv :) men är lite tråkig så det blir antingen en helsvart eller en helvit. Och som tur är dessa lite billigare än dessa med special-lack.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Är dessa 2 samma modell? de ser likadana ut. Bara prislappen som skiljer sig lite.

-HJC R-PHA 10

-HJC RPS-10
 

Nibla

Buse
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 750 k7
Vad har HJC hjälmen för typ av passform? Är den lik arai chaser? Då kanske den funkar på mitt huvud :tungan
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
vad fick du pröjsa totalt? eller rättare sagt hur mycket gick frakten på?

Om jag inte missminner mig kostade det 25 pund extra förutom priset på listan inkl. allt eftersom den är beskattad i EU.

175pund inkl EU frakt för min del.:tummenupp

Borde bli det 149,99 + 25 = 175
Snabb leverans och bra service. Extra visir och en teddyfodrad väska till hjälmen oxå, tror det är samma nu.
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det är ju sjukt billigt!!!

Blir nästan förbannad, då jag betalade LITE mer för min. Å andra sidan är jag otroligt nöjd med min.

Den vann ju Motorrads hjämtest förra hösten mot dyrare hjälmar.

Nästan att jag köper en till bara för att ha när jag vill byta färg ibland:)
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Jag har en lackad i helvit Pearl. Makalöst snyggt med ett blåtonat visir:rolleyes:
Kalsbra passform på hjälmen.:tummenupp

Har åkt Arais RX7 tidigare och älskar den modellen, men upplever HJC'n lite lättare och lite tystare.
Framförallt så är det bättre ventilation i den.
Öppnar man upp fullt i alla ventilerna, så märker man att huvudet blir kallare :)

+ för visirmekanismen och att det följer med ett lätt röktonat visir i kartongen.

Jag köpte min i Sverige, hos MC-hörnan i Södertälje.
Priset anser jag vara billigt jämfört med Arai.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top