Hjælp - skal vælge en ny...

Karolina

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
Fazer
Jeg vil være taknemlig for nogle gode råd... Jeg kører på en Fazer600 og vil skifte den til en sport maskine. Tænker på RR1000 eller R1. Aner ikke hvad jeg skal vælge... Jeg kører ikke meget, men når jeg gør kører jeg langt...;) Hvilken af de to er bedre for lange ture? Jeg mener en rejse til Italien f.eks. eller Kroatien...?

R1 eller RR1000... I ditt fall och med dina planer hade jag valt: ingen av dem!

Om jag skulle köra på långa semestrar etc skulle jag valt något i stil med Honda CBR1100 Blackbird, Kawasaki ZX12R eller något annat i mer "touring" väg. Fullkåpad och skön körställning för långa färder.

just my two cents. :)
//Thompa

Thanx Swappe! Måske har du ret... Men Blackbirden er ret tung. Ja, jeg ved jeg skal ikke bære den;) Men alligevel... jeg synes den er lidt klodset maskine. Hvad synes du om en VFR800?

Er der nogle flere som vil sige sin mening? Det vil jeg være taknemlig for!

Jeg er ikke blevet ret mere bestemt... Jeg aner ikke hvordan det er op i Norge men her ned hvor jeg bor (Polen) er der ingen mulighed for at prøve en ny cykel. Du betaler - du hopper på den - du kører hjem - færdig - afgjort... Og smide så mange penge på bord uden at være sikker - ret risikabel ikke? ;) Derfor jeg spørger og håber at jeg kan danne mig en mening ved jeres hjælp...

Tak!

Mitt förslag till dig utan tvekan:

Yamaha YZF1000 R Thunderace

Drive safe.
Delti

Last edited:
Karolina skrev:
Thanx Swappe! Måske har du ret... Men Blackbirden er ret tung. Ja, jeg ved jeg skal ikke bære den;) Men alligevel... jeg synes den er lidt klodset maskine. Hvad synes du om en VFR800?

Er der nogle flere som vil sige sin mening? Det vil jeg være taknemlig for!
Och jag vill naturligtvis promota VFR800. :)
Lättkörd, bra sittställning (vet inte hur lång du är men dom flesta når ner bra) pålitlig och driftsäker, kåpan ger bra skydd mot fartvinden. Lättare än de föreslagna 1000 cc och 1300 cc maskinerna. Inte så surrig som en 600:a.
Trevlig momentkurva tack vare V4:a motorn, inget överraskande "klipp" vid något speciellt varvtal. Rött ligger vid 11 500 men den går bäst mellan 6000 - 8000 rpm. Är okej på bana men absolut ingen räcermaskin!
Lite dyr i inköp men håller bra i värde, kanske lite törstig (min ligger runt 0,65- 0,7 l/mil).

Lycka till vad du än bestämmer dig för! :tummenupp

Micke

Maverick_ou812 skrev:
Lättare än de föreslagna 1000 cc och 1300 cc maskinerna.
Njaaaaaaaaaaaaaaa. Du får väl hänga på både släp o husvagn för att VFRen ska bli lättare än nån R-maskin faktiskt...

Skulle inte en ZX9a annars vara en rätt bra kombination? Bra klös i motorn, ser tillräckligt sportig ut för att tas som en sporthoj men har ändå en tillräckligt rymlig o skön sittställning?

ech ja... det bliver meget svært kan jeg se;) jeg regnede med at der vil være mange som har den samme mening, men det viser sig at hver af jer siger noget andet... jeg er ikke blevet klogere :confused:

det ville bare være kanon hvis man kunne samle 3 - 4 motorcykler ved siden af hinanden samme dag og prøve dem alle en efter en. men det er nok umuligt...

jeg skal nok fortælle jer hvad jeg endelig har købt:) bare vent to uger...;)

Maverick_ou812 skrev:
...... kanske lite törstig (min ligger runt 0,65- 0,7 l/mil)....
Lite töstig ...... muhahahahahahahaha ..... den förbrukningen får jag knappt när jag fjolltourar ...... Den som har högst bensinräkning har haft roligast ......
Du vet inte varför det heter nollnittiofem-gruppen va ???.......hehe :)

Jag hade en Cbr 954 2003års mod
Den körde jag till Stockholm med det var inga problem :tummenupp
Gjorde samma tur med en cbr1000 2004års mod ochh det var inte alls skönt den har mycket jobbigare körställning.

Så en 954 skulle jag varmt rekomendera :tummenupp :banana

Mr K skrev:
Lite töstig ...... muhahahahahahahaha ..... den förbrukningen får jag knappt när jag fjolltourar ...... Den som har högst bensinräkning har haft roligast ......
Du vet inte varför det heter nollnittiofem-gruppen va ???.......hehe :)
Men Mr K. Du vet ju att jag är en försiktig och rädd kille som mest kör o luktar på blommorna. :) Med min mesproppkörning borde den dra 0,5!

CorbenDallas skrev:
Njaaaaaaaaaaaaaaa. Du får väl hänga på både släp o husvagn för att VFRen ska bli lättare än nån R-maskin faktiskt...

Skulle inte en ZX9a annars vara en rätt bra kombination? Bra klös i motorn, ser tillräckligt sportig ut för att tas som en sporthoj men har ändå en tillräckligt rymlig o skön sittställning?

Skiljer 14kg mellan en VFR800 och en Superblackbird, torrvikt räknat. Sen tar ju superblackbirden lite mer drivmedel + olja, så säg att det lätt räknat skiljer dom 20kg ungefär? Hayabusan väger 4kg mer än VFR:en, åter igen Torrvikt så låt säga 10+kg i slutändan, kawan väger 3 kg mindre än VFR:en, och är en sportigare maskin. Om man börjar sätta allt i paritet till vartannat så handlar det inte om så många procents viktskillnad när man väl sitter på hojjen själv. Fördelen med en lätt hojj är ju att procenten förflyttningsbar vikt (=dig själv) är högre i jämnförelse till totalvikten på dig och maskinen tillsammans. Alla uppräknade hojar är ju bra maskiner, jag tycker det är en ren smaksak, samt fråga om ekonomi...

Superblackbird verkar vara en jävligt schysst maskin om man ska åka långt, och det var väl det som efterfrågades...

Maverick_ou812 skrev:
Men Mr K. Du vet ju att jag är en försiktig och rädd kille som mest kör o luktar på blommorna. :) Med min mesproppkörning borde den dra 0,5!

Min har under mina första 3 veckor dragit nät och jämnt under litern, och SÅÅÅ jävligt tycker jag ju inte att jag kör? Visst, några ofrivilliga bakhjulsåka, och en eller annan 240+ färd på motorvägen, men men... kanske reder sig efter luftfilter-byte och olja + oljefilterbyte.

Maverick_ou812 skrev:
yoohan... Va klok du är! :Bugar

Ja va fan, 4kg husvagn är då ingen stor husvagn va? :D Bäst att skillja koddarna från morötterna medans man kan! :D Ska inte utnämna mig till mr.know-it-all men det är ju faktiskt bara siffror på ett papper... I slutändan finns det MASSOR av andra saker att tänka på förutom vikt och hk... men snöar in ibland bara. :D

Hur gick det på herrmiddagen?

yoohan skrev:
Skiljer 14kg mellan en VFR800 och en Superblackbird, torrvikt räknat. Sen tar ju superblackbirden lite mer drivmedel + olja, så säg att det lätt räknat skiljer dom 20kg ungefär? Hayabusan väger 4kg mer än VFR:en, åter igen Torrvikt så låt säga 10+kg i slutändan, kawan väger 3 kg mindre än VFR:en, och är en sportigare maskin. Om man börjar sätta allt i paritet till vartannat så handlar det inte om så många procents viktskillnad när man väl sitter på hojjen själv. Fördelen med en lätt hojj är ju att procenten förflyttningsbar vikt (=dig själv) är högre i jämnförelse till totalvikten på dig och maskinen tillsammans. Alla uppräknade hojar är ju bra maskiner, jag tycker det är en ren smaksak, samt fråga om ekonomi...

Superblackbird verkar vara en jävligt schysst maskin om man ska åka långt, och det var väl det som efterfrågades...
Jag jämförde med R-hojar (som jag skrev).
Men du har beskrivit bra varför vi inte vill köra VFR... :hihi

CorbenDallas skrev:
Jag jämförde med R-hojar (som jag skrev).
Men du har beskrivit bra varför vi inte vill köra VFR... :hihi

Tack ska du ha! ;) Jag erkänner i alla fall att det är en försäkringsfråga, hade inte haft något emot en SP1:a SP2:a, ZX10R, eller vad som än är sportigare än en VFR, men man måste börja någonstans, och det är hitills en jävligt bra kompromiss.... inget annat....

ok. nu er det afgjort! min kæreste har lige købt min fazer så... i morgen SKAL JEG HAVE EN NY MOTORCYKEL!!! og... hvad bliver det....??? hvad tror i?

hehehehe...

jeg kommer her og fortæler... lig enu går jeg i seng og... skal nok tænke over det hele natten;)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka