Hjärnsläpp vad heter sprängskiss på engelska?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Försöker byta sladd på en kaffemaskin men är överlistad, allt är skruvat inifrån så vet inte vart man ska börja för att komma åt.

Letar efter en sprängskiss på en nespresso c190 plus men kammar noll på svenska och kommer för mitt liv inte på engelska ordet.

googlar man får man upp en tråd på sh.com å där kan man ju inte lita på att folk har rätt! (Inga träffar på nått av förslagen)

Jag tror minsann att det heter exploded view. Vad jag vet finns det inget flashigt namn för det på engelska.

Njäää... Microfiche är mikrofilm.

"Microfiche diagram" är däremot sprängskiss. Ofta förkortat till "Microfiche" i sammanhanget. Inte så ofta folk pratar om microfilm till vardags.

Så pilutta dig!

Edit: "Parts Microfiche" används också.
Edit2: Eller "Parts Fiche" men du bör ha fattat poängen :hihi

Last edited:
Prövade "schematics" då det är elschema men inte några vettiga träffar... :(

"Microfiche diagram" är däremot sprängskiss. Ofta förkortat till "Microfiche" i sammanhanget. Inte så ofta folk pratar om microfilm till vardags.

Så pilutta dig!

Edit: "Parts Microfiche" används också.
Edit2: Eller "Parts Fiche" men du bör ha fattat poängen :hihi
Jag är trög och envis och tycker fortfarande att en microfiche är en mikrofilm. Sedan kan den mikrofilmen innehålla en sprängskiss, vilket blir t.ex. en "exploded view" på engelska.

Men mikrofilmen eller "microfichen" måste inte innehålla en sprängskiss.

Ordet microfiche kommer från när reservdelslistor och liknande låg på just mikrofilm. I det fallet oftast på plattor i formatet A6. Av utrymmesskäl, eftersom att man då får in en hel hojs reservdelar på en yta som annars knappt skulle ha räckt till ett par M6-skruvar i skala 1:1. Sedan hängde ordet kvar när listorna digitaliserades.

Men det behöver fortfarande inte alltid vara en sprängskiss.

Google bildsökning på "Microfiche".
Wikipedia om Microfiche.

Prövade "schematics" då det är elschema men inte några vettiga träffar... :(
I fallet med ett elschema kan man även använda "wiring diagram".

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft
Jag är trög och envis och tycker fortfarande att en microfiche är en mikrofilm. Sedan kan den mikrofilmen innehålla en sprängskiss, vilket blir t.ex. en "exploded view" på engelska.

Men mikrofilmen eller "microfichen" måste inte innehålla en sprängskiss.

Ordet microfiche kommer från när reservdelslistor och liknande låg på just mikrofilm. I det fallet oftast på plattor i formatet A6. Av utrymmesskäl, eftersom att man då får in en hel hojs reservdelar på en yta som annars knappt skulle ha räckt till ett par M6-skruvar i skala 1:1. Sedan hängde ordet kvar när listorna digitaliserades.

Men det behöver fortfarande inte alltid vara en sprängskiss.

Google bildsökning på "Microfiche".
Wikipedia om Microfiche.

I fallet med ett elschema kan man även använda "wiring diagram".

Still, letar du efter en flik med "exploded view" på t.ex. en hemsida får du leta ihjäl dig.

"Parts Fiche" kan du däremot hitta ganska fort.

Spelar ingen roll om det är fel, det är så allmänt accepterat att det bara blir krångligt att tjura på om hur det egentligen borde vara.

Sitter säkert en skruv under en dekal eller dylikt, det gjorde det på en maskin jag skulle öppna av samma anledning och jag slet som ett djur i nästan en timme :mad:
Annars kan det vara såna där snäpp-fästen som man bara behöver pressa in för att kunna öppna chassiet.

Sitter säkert en skruv under en dekal eller dylikt, det gjorde det på en maskin jag skulle öppna av samma anledning och jag slet som ett djur i nästan en timme :mad:
Annars kan det vara såna där snäpp-fästen som man bara behöver pressa in för att kunna öppna chassiet.
Nästan en timme?! Jag har fan stirrat på skiten i 2 dagar nu! (tack island för tiden...)

Känner mig så monumentalt dum så de finns inte speciellt som jag lovat bort skiten.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan