Hjärnskakning läker hur?

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Ja, här sitter man nu med sin mc-skada, mår illa och ser blandade mönster. Jag har inga ständiga problem med synen, men ganska ofta ser jag prickar som ramlar som vattenfall framför ögonen, eller rutmönster som ser ut att vända ut och in på sig själva. Ibland när jag försöker fästa blicken på något glider föremålet liksom undan. Någon som har någon erfarenhet av hur lång tid det tar att läka?

Last edited:
Macho Woman skrev:
Ja, här sitter man nu med sin mc-skada, mår illa och ser blandade mönster. Jag har inga ständiga problem med synen, men ganska ofta ser jag prickar som ramlar som vattenfall framför ögonen, eller rutmönster som ser ut vända ut och in på sig själva. Ibland när jag försöker fästa blicken på något glider föremålet liksom undan. Någon som har någon erfarenhet av hur lång tid det tar att läka?

Eftersom hjärnskakning ofta orsakar blödningar i hjärnan kan det ta ett tag för kroppen(hjärnan?) att forsla bort det blod som ligger och trycker på hjärnan (vanligtvis blöder man ju ut sånt genom hud eller liknande men här är ju skallen ivägen).
Hur länge man mår dåligt efteråt kan bero på hur mycket blod som trycker vilket då också relaterar till hur lång tid det tar innan man känner sig OK igen.

Så, alltifrån några dagar till några veckor skulle jag tro. Är du osäker, ring genast närmaste vårdcentral...

//håkan

Jag ska klappa extra mycket på dig på fredag. Vad sägs om skrikig hårdrock [dina skivor ja] och kanske lite massage i all välmening?
Då har vi något att sysselsätta oss med i bilen ner iallafall :kär

Jag hade en liten blödning på hjärnan efter en krasch på crossbanan o det blev sjukskrivning i 4 veckor... :(

Krya på dig i lugn och ro och var rädd om dig!

(det lät lite fjolligt, jag vet, men det är nog befogat!)

Macho Woman skrev:
Ja, här sitter man nu med sin mc-skada, mår illa och ser blandade mönster. Jag har inga ständiga problem med synen, men ganska ofta ser jag prickar som ramlar som vattenfall framför ögonen, eller rutmönster som ser ut att vända ut och in på sig själva. Ibland när jag försöker fästa blicken på något glider föremålet liksom undan. Någon som har någon erfarenhet av hur lång tid det tar att läka?

Minst en till två veckors vila EFTER att du är symtomfri. Undvik att glo på TV, sov och softa mycket.

När jag krashade för ungefär 1.5 år sen så kände jag mig bakfull i ca 2 veckor, sen gick det över :)

När jag drog dit på fyllan och skaffade mej en riktig hjärnskakning för några år sedan så tog det 4 månader innan jag slutade ramla omkull varje gång jag la huvudet på sne och tittade snett uppåt... Rätt kul känsla :3freak

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back