Hjälper det att "koppla upp varvet"?

MR.Robin

Bannad
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kommer nog...
Hejsan!
Dessa mopedister brukar då de kör på lågt varv pumpa in kopplingen en snabb gång varav de tycks få upp varvet en del..

Det borde ju vara så att den mindre massan man påverkar då kopplingen är i går att rotera snabbare än hela hojen därav en svänghjulseffekt slår till och hugger tag i hojen så att den hamnar på högre varv..

Är det så det funkar eller är jag helt fel ute?

Hjälper det att göra så eller låter det bara "tufft"?
//R
 
MR.Robin skrev:
2086586 Hejsan!
Dessa mopedister brukar då de kör på lågt varv pumpa in kopplingen en snabb gång varav de tycks få upp varvet en del..

Det borde ju vara så att den mindre massan man påverkar då kopplingen är i går att rotera snabbare än hela hojen därav en svänghjulseffekt slår till och hugger tag i hojen så att den hamnar på högre varv..

Är det så det funkar eller är jag helt fel ute?

Hjälper det att göra så eller låter det bara "tufft"?
//R

Jodå, det är alla tiders. Ligg på tvåan runt 70-80 knyck, koppla snabbt och lägg varvet några loppor högre innan du dumpar kopplingen igen. Håll sen stumt tills framhjulet landar igen...

Genomförs lämpligast utanför närmsta högstadieskola. :yoparty
 
MR.Robin skrev:
Hjälper det att göra så eller låter det bara "tufft"?

Nu var det iofs rätt länge sen man körde en riktig moped, men min nuvarande moppe funkar precis som du beskriver, att om man pumpar kopplingen samtidigt som man håller stumt på t.ex. 3'ans växel så ökar varvtalet dramatiskt efteråt. Det enda negativa jag upptäckt är att däckskontot har skjutit i höjden, är det månnetro den ökade mängden avgaser som på nåt slags kemiskt sätt får gummit att vandra över till asfalten och bilda svarta spår?
 
Jag har ochså börjat att göra så här, och är övertygad om att det går mycket fortare och varvar bättre.
Dessutom gör jag det på bilen, lite knepigt då det är en Volvo 740 med automatlåda, men jag gör en kick-down och liksom jättesnabbt river in N och sen snabbt tillbaka till D igen. Det låter konstigt från liksom fram i bilen, men jag vet att det går snabbare................................ :)


Hoppas du förstår ironi och att du tål att bjuda på dej, men detta bad du om .
Glad påsk :fyllisar
 
MR.Robin skrev:
2086586 Hejsan!
Dessa mopedister brukar då de kör på lågt varv pumpa in kopplingen en snabb gång varav de tycks få upp varvet en del..

Det borde ju vara så att den mindre massan man påverkar då kopplingen är i går att rotera snabbare än hela hojen därav en svänghjulseffekt slår till och hugger tag i hojen så att den hamnar på högre varv..

Är det så det funkar eller är jag helt fel ute?

Hjälper det att göra så eller låter det bara "tufft"?
//R

Det hjälper inte alls speciellt mycket...

Eller...

Det hjälper lite lite om du antingen vill slita på kopplingen eller förbränna lite bränsle.. Det enda som det är riktigt bra på är att reta upp ett helt internetforum så man behöver byta namn och så...
 
MR.Robin skrev:
2086586
Hjälper det att göra så eller låter det bara "tufft"?
//R

Det hjälper men det krävs en turbo eller kompressor för det, annars orkar inte motorn.
 
Det jag menade var att energin går till mindre delar som svänhjul, vevstakar, växellådor osv o eftersom de är lättare så kan man påverka dem snabbare och sedan då man släpper kopplingen så rycker det till då energin från de roterande delarna driver på bakhjulet.
 
Ingen idé med sådana där avancerade körtekniker om du inte har optimerat motorn med jackad kolv och filade portar.
Fixa det så kan vi snacka sen :gnissla
 
MR.Robin skrev:
2087381 Det jag menade var att energin går till mindre delar som svänhjul, vevstakar, växellådor osv o eftersom de är lättare så kan man påverka dem snabbare och sedan då man släpper kopplingen så rycker det till då energin från de roterande delarna driver på bakhjulet.
:rolleyes:


Dom kan inte växla så dom ligger under ketchupeffekten på sina tvåtaktare,
och varvar upp där och släpper kopplingen så dom får ett litet påskjut.


går bättre om man inte växlar som en kratta först.
 
Oddjob skrev:
2087419 :rolleyes:


Dom kan inte växla så dom ligger under ketchupeffekten på sina tvåtaktare,
och varvar upp där och släpper kopplingen så dom får ett litet påskjut.


går bättre om man inte växlar som en kratta först.

Jag skulle tippa på att mopparna har växellägen som är anpassade för "ketchup-effekt" på lägre varv, så att det i vissa hastigheter inte finns någon växel som är "rätt" för motorns karaktär.
 
PacMan skrev:
2087439 Jag skulle tippa på att mopparna har växellägen som är anpassade för "ketchup-effekt" på lägre varv, så att det i vissa hastigheter inte finns någon växel som är "rätt" för motorns karaktär.

finns det någon märkbar effekt i moppar? :va
 
Jodå är du på löst underlag funkar det helt kanon. På crossbana med 125a tex används det.

Men så länge du har fäste så hjälper det inte, annat än till att wheela då.
 
PacMan skrev:
2087439 Jag skulle tippa på att mopparna har växellägen som är anpassade för "ketchup-effekt" på lägre varv, så att det i vissa hastigheter inte finns någon växel som är "rätt" för motorns karaktär.
vad snackar du om? ketchupeffekten är "alltid" på höga varv

om du ligger på höga varvtal så varvar du ut den, sen när du växlar så hamnar du i början
av ketchupeffekten igen, gör du inte det så har du för hög drevning
eller så har du växlat för tidigt.

jag upprepar, dom kan inte växla rätt.
 
Oddjob skrev:
2087523 vad snackar du om? ketchupeffekten är "alltid" på höga varv

om du ligger på höga varvtal så varvar du ut den, sen när du växlar så hamnar du i början
av ketchupeffekten igen, gör du inte det så har du för hög drevning
eller så har du växlat för tidigt.

jag upprepar, dom kan inte växla rätt.

Du känner onekligen till en entydig definition av begreppet "ketchup-effekt" som inte jag gör. :rolleyes: Jag borde la ha skrivit "början av effektbandet" eller "powerband" som dom säger på utrikiska, alltså det varvtal där motorn börjar orka uträtta något vettigt. Det behöver inte alls alltid vara på höga varv.
 
MR.Robin skrev:
2087381 Det jag menade var att energin går till mindre delar som svänhjul, vevstakar, växellådor osv o eftersom de är lättare så kan man påverka dem snabbare och sedan då man släpper kopplingen så rycker det till då energin från de roterande delarna driver på bakhjulet.

Tanken är ju inte helt fel, men när du sen ska överföra energin till de tungrodda delarna så är den extra energin du "byggt upp" i motorn i stort sett försumbar.
 
Back
Top